Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "bezpečnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "bezpečnost"

Seřadit dle: ,
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Osobní bezpečí na Internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet je fenoménem, kterému se děti nevyhnou. Může velmi dobře sloužit jejich rozvoji, ale může představovat i ohrožení, kterému lze předcházet.
Autor Miroslav Fuček

Co je to vlastně ten Linux?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Když se řekne „Linux“, nenajdou se v jedné místnosti dva lidé, kteří se shodnou na stejném obsahu tohoto výrazu. Používá se jako zkratka, jako univerzální slovo nebo ideální řešení. Problém takto zamlžených slov spočívá v tom, že lidé se těžko shodují na tom, co vlastně znamenají. To vede k nejasnostem, komunikačním šumům a frustraci z nenaplněných očekávání. Pojďme tedy objasnit, co je Linux.
Autor Vlastimil Ott

Jak na internet: Bezpečnost počítače na Internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet je již nedílnou součástí našeho života. Jen málokterá firma nebo osoba s ním nepřišla do styku. Internet využíváme v průběhu celého dne pro pracovní, vzdělávací nebo pro soukromé účely a zábavu. Hlavně však podporuje komunikaci mezi lidmi. Pokud se ale touto džunglí pohybujeme, je opravdu zapotřebí myslet i na to, že ne všichni uživatelé se zde chovají podle pravidel. Ve chvíli, kdy se připojíte do této sítě, jste rázem otevřeni k jakékoliv komunikaci s více než miliardou lidí a strojů, které se zde pohybují. Věřte, že ne všichni uživatelé mají dobré úmysly. Je celkem pravděpodobné, že jste se již setkali, nebo že se v nejbližší době setkáte, s nějakým typem nebezpečí.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Jednotné přihlašování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Technologie jednotného přihlašování (anglicky single sign-on, nebo také SSO) fungují na principu univerzálního klíče. Uživatel má své přihlašovací údaje uložené na jednom centrálním místě a používá je k přihlášení u různých internetových služeb. Tyto internetové služby pak nemají k jeho přihlašovacím údajům vůbec přístup. Celý mechanismus bývá často rozšířen o možnost jednotné správy osobních údajů. Aby nebylo nutné při registraci k nové internetové službě znovu zadávat své osobní údaje jako jméno, e-mail, doručovací adresu nebo fakturační adresu, nabízí tyto technologie možnost rovnou z jednoho centrálního místa tyto údaje službě předat. Toto je samozřejmě možné pouze po jednoznačné identifikaci uživatele a s jeho souhlasem. Popsaný mechanismus předávání údajů je možné využívat opakovaně a využít jej k aktualizaci údajů. Stačí, když si opravíte údaj na centrálním místě a jednotlivé služby, ke kterým se přihlašujete si mohou tento údaj automaticky aktualizovat.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Veřejné počítače

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pokud používáte počítač, který nemáte pod kontrolou vy, ani nikdo komu důvěřujete, je potřeba vždy dbát zvýšené opatrnosti. Zejména při používání počítačů v hotelech, v knihovně či v internetové kavárně.
Autor Akademie CZ.NIC

Rozvíjení digitální gramotnosti ve Výchově ke zdraví

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hlavním záměrem tohoto materiálu je charakterizovat význam digitálních technologií při rozvíjení kompetencí/gramotností žáků ve výchově ke zdraví, specifikovat očekávané výsledky učení výchovy ke zdraví, jejichž naplňování předpokládá využívání digitálních technologií, a konkretizovat možnosti (příležitosti), které nabízí výchova ke zdraví pro rozvíjení digitální gramotnosti žáků. Materiál dále poskytuje učitelům vybrané náměty pro efektivní a smysluplné využívání digitálních technologií při výuce problematiky zdraví a bezpečí. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor PaedDr. Jan Tupý

Digitální kompetence pro wellbeing

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Problémy digitální revoluce ve školách

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Pro mnoho lidí mimo školství znamená současná výuka pouze přechod do online podoby. Vedení škol ovšem musí řešit mnoho dalších problémů, které s tímto přechodem souvisí a se kterými musí do budoucna dále počítat.
Autor Ludmila Kovaříková

Co dělat, když...

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek nabízí stručný „krizový scénář“ v situacích týkajících se rizikového chování žáků ve škole (šikana, záškoláctví, agresivita, podezření na týrání a zneužívání aj.).
Autor Silvie Šilhanová

Digitální stopy a digitální identita

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Digitální stopy představují jedno z velkých rizik v době nástupu internetu. Jsou důsledkem běžných aktivit na webu a představují materiál, který může sloužit k získávání informací o uživatelích i krádeži identit. V článku se tedy zaměříme na problematiku jejich vzniku, rizicích a možnostech ochrany. Podíváme se také na to, jak je možné chápat digitální identitu.
Autor Michal Černý
Celkem: 19