Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "bezpečnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "bezpečnost"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Digitální kompetence pro wellbeing

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Problémy digitální revoluce ve školách

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Pro mnoho lidí mimo školství znamená současná výuka pouze přechod do online podoby. Vedení škol ovšem musí řešit mnoho dalších problémů, které s tímto přechodem souvisí a se kterými musí do budoucna dále počítat.
Autor Ludmila Kovaříková

Rozvíjení digitální gramotnosti ve Výchově ke zdraví

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hlavním záměrem tohoto materiálu je charakterizovat význam digitálních technologií při rozvíjení kompetencí/gramotností žáků ve výchově ke zdraví, specifikovat očekávané výsledky učení výchovy ke zdraví, jejichž naplňování předpokládá využívání digitálních technologií, a konkretizovat možnosti (příležitosti), které nabízí výchova ke zdraví pro rozvíjení digitální gramotnosti žáků. Materiál dále poskytuje učitelům vybrané náměty pro efektivní a smysluplné využívání digitálních technologií při výuce problematiky zdraví a bezpečí. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor PaedDr. Jan Tupý

Jak na internet: Veřejné počítače

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pokud používáte počítač, který nemáte pod kontrolou vy, ani nikdo komu důvěřujete, je potřeba vždy dbát zvýšené opatrnosti. Zejména při používání počítačů v hotelech, v knihovně či v internetové kavárně.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Jednotné přihlašování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Technologie jednotného přihlašování (anglicky single sign-on, nebo také SSO) fungují na principu univerzálního klíče. Uživatel má své přihlašovací údaje uložené na jednom centrálním místě a používá je k přihlášení u různých internetových služeb. Tyto internetové služby pak nemají k jeho přihlašovacím údajům vůbec přístup. Celý mechanismus bývá často rozšířen o možnost jednotné správy osobních údajů. Aby nebylo nutné při registraci k nové internetové službě znovu zadávat své osobní údaje jako jméno, e-mail, doručovací adresu nebo fakturační adresu, nabízí tyto technologie možnost rovnou z jednoho centrálního místa tyto údaje službě předat. Toto je samozřejmě možné pouze po jednoznačné identifikaci uživatele a s jeho souhlasem. Popsaný mechanismus předávání údajů je možné využívat opakovaně a využít jej k aktualizaci údajů. Stačí, když si opravíte údaj na centrálním místě a jednotlivé služby, ke kterým se přihlašujete si mohou tento údaj automaticky aktualizovat.
Autor Akademie CZ.NIC

Jak na internet: Bezpečnost počítače na Internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Internet je již nedílnou součástí našeho života. Jen málokterá firma nebo osoba s ním nepřišla do styku. Internet využíváme v průběhu celého dne pro pracovní, vzdělávací nebo pro soukromé účely a zábavu. Hlavně však podporuje komunikaci mezi lidmi. Pokud se ale touto džunglí pohybujeme, je opravdu zapotřebí myslet i na to, že ne všichni uživatelé se zde chovají podle pravidel. Ve chvíli, kdy se připojíte do této sítě, jste rázem otevřeni k jakékoliv komunikaci s více než miliardou lidí a strojů, které se zde pohybují. Věřte, že ne všichni uživatelé mají dobré úmysly. Je celkem pravděpodobné, že jste se již setkali, nebo že se v nejbližší době setkáte, s nějakým typem nebezpečí.
Autor Akademie CZ.NIC

WiFi v gymnaziálním kurzu informatiky

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Počítačové sítě jsou dle RVP jednou z kapitol, kterým by se měla věnovat patřičná pozornost. WiFi sítě jsou dnes jedním z dominantních technologických řešení, se kterými se každý žák bude běžně setkávat. Co by měl IEEE 802.11 vědět?
Autor Mgr. Bc. Michal Černý

Role hardwaru v počítačové bezpečnosti

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Velice často se otázka bezpečnosti redukuje na chování v počítačové síti a vhodnou softwarovou výbavu. My se tuto redukci tématu pokusíme překročit, když se zaměříme na problémy, které se dotýkají bezpečnosti hardwaru – od montáže a zásahů do počítače, přes zálohování až po záložní napájení.
Autor Jana Vaňková

P2P síť Tor a Onion routing

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jistě není na škodu, pokud se žáci dozvědí (čas od času) něco nad rámec běžně chápaného kurzu informatiky. Pěkným závěrem tématu počítačových sítí a internetu může být P2P síť Tor a s ní spojený mechanismus Onion routing. Jde o relativně jednoduchý mechanismus, kterým je možné dosáhnout anonymního prohlížení internetu.
Autor Michal Černý

Základní charakteristiky operačního systému Linux

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Většina lidí si pod pojmem operační systém vybaví Windows. Nabídka je ale mnohem pestřejší a bohatší. V následujícím článku se stručně podíváme na základní charakteristiky operačního systému Linux, který je většinou veřejnosti považován za nástroj pro IT odborníky či počítačové hackery. Opak ale může být pravdou.
Autor Michal Černý
Celkem: 19