Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "antisemitismus"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "antisemitismus"


Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jednotlivé hodiny s tématem stárnutí a mezigeneračních vztahů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický článek seriálu Mezigenerační vztahy.
Autor Mgr. Daniela Figránová

Extremismus v ČR: Pravicový extremismus I. - neonacismus

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Extremismus v České republice existuje v několika rozdílných ideových variantách a působí v různých organizačních formách. Neonacismus navazuje na ideje a reálnou politiku historického nacismu, tedy na politiku nacistického hnutí od konce první světové války a nacistického režimu v Německu a s ním kolaborujících subjektů. Historický nacismus byl charakteristický vůdcovským principem, rasistickým pojetím nadřazenosti árijských národů (zvláště germánských a německého národa), silným antisemitismem (který vyústil do holocaustu/šoa) a snahou o zajištění údajně nutného „životního prostoru“ („Lebensraum“), což vedlo k expanzivní válce. V rámci nacistického Německa, jím okupovaných územích i v kolaborantských režimech docházelo k rozsáhlým zločinům proti lidskosti.
Autor Miroslav Mareš

„Ničí lidé“

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kdo rozhoduje o tom, do jaké země patříme? Je možné, aby někdy lidé nepatřili vůbec nikam? Jsou takoví lidé ještě vůbec lidé? Kdo je odpovědný za uprchlíky a vyhnance?
Autor Naši nebo cizí?

Pražský magistrát a „izraeličtí“ uprchlíci

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co se vám vybaví, když se řekne uprchlík? Existují nějaké pozitivní či negativní stereotypy spojené s uprchlíky? Jaké? K jakým reakcím mohou negativní představy o uprchlících vést?
Autor Naši nebo cizí?

Člen spikleneckého centra

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co je to spiknutí? Proti komu nebo čemu se lze spiknout? Proč se totalitní státy snaží posilovat ve svých obyvatelích pocit ohrožení? Jakým způsobem komunistický režim na počátku padesátých let vytvářel obraz vnitřního nepřítele? Jak tomuto pojmu rozumíte? Jaký způsob ohrožení měli představovat v padesátých letech Židé?
Autor Naši nebo cizí?

Teorie spiknutí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co to znamená spiknout se proti někomu? Jak byli Židé prezentováni v teoriích spiknutí na konci 19. století a v 1. polovině 20. století? Na jakých klíčových principech se vytvářejí teorie spiknutí? Proč mohou být tyto teorie nebezpečné/nepřijatelné z hlediska lidských práv?
Autor Naši nebo cizí?

Násilí a národní identita

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kdy a za jakých podmínek vzniká násilí proti určité etnické skupině? Jakým způsobem je takové násilí schvalováno a podporováno? Jaké důvody vedly k násilí proti Židům a dalším skupinám v souvislosti se vznikem samostatné Československé republiky (1918–1920)?
Autor Naši nebo cizí?

Masaryk a hilsneriáda

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Co je to pověra? V čem tkví její nebezpečnost? Jak může pověra ovlivňovat veřejné mínění? Má cenu s pověrou bojovat, postavit se veřejnému mínění? Co potřebuje člověk k tomu, aby se do takového boje pustil?
Autor Naši nebo cizí?

Nebezpečné obrázky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Jakými způsoby lze negativně zobrazovat skupinu osob? V čem spočívá síla obrazů a karikatur v novinách a časopisech? Proč je takové zobrazování nepřijatelné a nebezpečné z hlediska lidských práv?
Autor Naši nebo cizí?

Naši zmizelí sousedé – nezapomeňme!

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Blok pěti hodin, ve kterých se žáci postupně seznámí s židovskou problematikou, zejména pro dobu druhé světové války v Evropě, v ČSR i v regionu. Střídají se činnosti ve skupinách se samostatnou prací jedinců, žáci pátrají ve svém okolí, pracuje se s regionální literaturou, dokumenty i internetovými stránkami na PC. Cílem je připomenout holokaust a osudy lidí, kteří by třeba ještě dnes žili vedle nás, a vyvolat v žácích odpor vůči událostem kolem vyhlazování či obecně napadání určitých skupin obyvatelstva. Dále je naučit odborné terminologii v rámci této problematiky, vyhledávat ji v různých médiích a realizovat ve společné práci v rámci regionu. Projekt koresponduje s akcí „Zmizelí sousedé“, kterého se škola sice nezúčastnila, ale k prezentaci výstavy spojené s projektem Židovského muzea v Praze jsme připojili svůj projekt o našem městě a židovském obyvatelstvu.
Autor Ivana Syrovátková
Celkem: 13