Příklad dobré praxe je ukázkou využití aktivizační metody skupinové práce v hodině biologie, při níž se žáci 4. ročníku seznamují se stavbou a funkcí jednotlivých orgánů trávicí soustavy. Učivo je součástí přírodovědného vzdělávání (biologické a ekologické vzdělávání). Při této výuce je rovněž rozvíjená čtenářská gramotnost a práce s informacemi.
Článek popisuje volbu vhodných učebních metod pro výuku CLIL, aby byly překlenuty jazykové bariéry a žáci si osvojili učivo nejazykového předmětu spolu s jazykovými dovednostmi.
Zařazený námět ukázkové hodiny spadá do základů přírodních věd ve středních odborných školách a do průřezového tématu Člověk a životní prostředí. Ukazuje, jak lze zajímavou a přitažlivou formou zprostředkovat žákům znalosti a dovedností z oblasti ochrany životního prostředí a motivovat je k aktivní spoluúčasti.
Tato hodina je ukázkou použití aktivizačních metod a prvků kooperativního vyučování v hodině Základů přírodních věd, při níž žáci 1. ročníku oboru Elektrikář mají navázat na znalosti z chemie ze základní školy a zopakovat si nové znalosti, které získali v předchozí výkladové hodině. Současně u nich dochází k rozvoji kompetence k učení, k rozvoji matematických aplikací, kompetence komunikativní, sociální a k řešení problémů.
Jedná se o přípravu na jednu vyučovací hodinu chemie s tématem Typy chemických vzorců. Příprava je obohacena o aktivizující prvky, což by mohlo pomoci k lepší fixaci poznatků.
Závěrečná práce je zaměřena na analýzu uplatněných metod při vyučování fyziky v primě (ekvivalent 6. ročníku na základních školách). Téma práce rozvíjí část Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání: Vzdělávací obory a oblasti – Člověk a příroda – Fyzika.
Příspěvek seznamuje s používáním aktivizační metody pro opakování učiva. Jde o aktivitu, při které žáci opakují probrané učivo většího rozsahu. Tato metoda může být použita také během výuky nového učiva nebo ke zjištění vědomostí žáků z požadované oblasti jako příprava před probíráním nové látky. Principy této aktivity lze použít pro jakýkoliv obor, jakékoliv téma, v kterémkoliv ročníku nebo vyučovacím předmětu. Uvedené příklady jsou z předmětu sadovnictví, oboru zahradnictví