Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "RVP"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "RVP"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Digitální technologie ve výuce žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (a z odlišného kulturního prostředí)

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje speciální vzdělávací potřeby žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka (a z odlišného kulturního prostředí) ve vztahu k digitálním technologiím. Upozorňuje na přednosti, ale i možné úskalí při jejich využívání ve výuce. Uvádí konkrétní příklady digitálních technologií a jejich využití při vzdělávání žáků s nedostatečnou znalostí jazyka.
Autor Alice Kourkzi

Digitální technologie ve výuce žáků nadaných a mimořádně nadaných

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje využití digitálních technologií při vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných. V úvodu popisuje fenomén nadání, projevy žáků ve škole a jejich potřeby při vzdělávání. Dále popisuje možnosti, které digitální technologie nabízí pro uspokojování těchto potřeb. Na závěr zmiňuje pozitiva a negativa, která s sebou využívání digitálních technologií u žáků nadaných a mimořádně nadaných nese.
Autor Alice Kourkzi

Digitální technologie ve výuce žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje využití digitálních technologií při vzdělávání žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami. Na úvod uvádí charakteristiku znevýhodnění a možné příčiny a důsledky. Dále poukazuje na speciální vzdělávací potřeby žáků s odlišnými kulturními a životními podmínkami a způsoby využití digitálních technologií při kompenzaci obtíží ve výuce a podpoře procesu učení. Na konec uvádí výzvy, kterým učitelé mohou čelit při využívání digitálních technologií při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Autor Alice Kourkzi

Do jaké míry je mezioborový přenos kompetencí možný?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zamyšlení nad vlastnostmi jedné z nejvýše postavených kompetencí, nad tím, jak by se mohla získávat a jak bychom s ní měli zacházet při přípravě revize RVP.
Autor Bořivoj Brdička

Online kariérové portfolio jako součást školního kurikula

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Na kariérové portfolio lze nahlížet jako na celoživotní nástroj pro řízení vlastní kariéry, od školního věku přes rozvoj kariéry v různých pracovních kontextech, změnu práce a další rozvoj a vzdělávání po celý život. V rámci školního kurikula a kariérového vzdělávání je důležité s tímto principem pracovat, řízení vlastní kariéry je dovednost, která se rozvíjí od nejmladšího věku, už při volbě školních aktivit a rozvoje svých zájmů. Součástí práce s portfoliem je pak kariérové plánování, řízení vlastního učení a rozvoje. Ve školním prostředí jde zejména o plánování vlastního učení, které lze vztahovat k vlastním zájmům i kariérovým cílům. Online kariérové portfolio může být jednoduché, flexibilní, zábavné s hravými interaktivními prvky, různorodé dle potřeby učitele a žáka. A mělo by se stát jedním z klíčových užitečných nástrojů pro rozvoj kariérových kompetencí i podpořit digitální dovednosti.
Autor Petr Chaluš

Revize vzdělávání z pohledu technologií

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Studie ozřejmující potřebu realizace revizí našich rámcových vzdělávacích programů a věnující se souvislostem s digitálními technologiemi.
Autor Bořivoj Brdička

Finanční gramotnost maturantek

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Podle průzkumů několika organizací včetně Spolku pro ochranu žen tvoří tři čtvrtiny prostitutek v ČR maturantky a vysokoškolačky. Spolek pro ochranu žen se věnuje sociální prevenci prostituce, tedy prevenci prostituce tím, že budeme řešit sociální příčiny, jako je neplacení výživného, nedostupné bydlení nebo exekuce. Chceme, aby maturantky věděly, jak řešit finanční problémy jinak než prostitucí, například jak sestavit rozpočet, jak se nezadlužit, ale také jak reagovat na ztrátu zaměstnání nebo domácí násilí. To vše jsou rizikové faktory pro vstup do prostituce. Můžeme to změnit rozšířením výuky finanční gramotnosti, schopnosti řešení problémů a životních situací.
Autor Zdeňka Pecharová

Spomocník 2.0

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva oznamující převratné novinky, které připravuje Učitelský spomocník Metodického portálu RVP.CZ, jež souvisejí s inovací celého portálu, přinášejí širší nabídku služeb a posilují účast učitelů.
Autor Bořivoj Brdička

Teacherpreneurs podle Edutopia

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek s použitím materiálů amerického portálu Edutopia vysvětluje význam anglického pojmu teacherpreneurs, který má přímou souvislost s naší klíčovou kompetencí nazvanou „smysl pro iniciativu a podnikavost“.
Autor Martin Štolc

Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterými se mění některé RVP středního vzdělávání

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s ustanoveními § 4 odst. 4, § 16, § 17 a § 19 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 82/2015 Sb. m ě n í Opatřeními ministryně rámcové vzdělávací programy oborů středního vzdělávání kategorie stupně dosaženého vzdělání J, E, H, M, L a K (s výjimkou oborů kategorie L5 – nástavbové studium) a oborů vzdělání v konzervatoři kategorie stupně dosaženého vzdělání M a P.
Autor MŠMT
Celkem: 63