Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Portálkniha"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Portálkniha"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Relaxační hry s dětmi

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ukázka nabízí stručný teoretický základ, jak s dětmi ve věku od 4 do 10 let provádět relaxační hry trvající 3 až 7 minut. Autorka zde vysvětluje, jaké účinky relaxace pro děti má, kdo může hry hrát, jak často a jak dlouho je vhodné s hrami pracovat. Kokrétně zde pak nastíní hru na "Mořský rybolov". Hry se využívají k tomu, aby se děti zklidnily, nebo naopak uvolnily po nějaké pohybové činnosti nebo námaze, aby tak byl usnadněn přechod k jinému zaměstnání. Kniha je určena všem, kdo se věnují výchově dětí ve věku od 4 do 10 let, tedy učitelkám mateřských škol a nižších ročníků škol základních, vychovatelkám školních družin, vedoucím skupin dětí, zájmových a tělovýchovných kroužků a dětských táborů.
Autor Micheline Nadeau

Rok v mateřské škole - Zima

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Ukázka z úspěšné knihy týkající se výchovně vzdělávací práce v předškolním věku dětí. Praktická část obsahuje motivační, umělecké a metodické podněty související s příslušným ročním obdobím a také náměty k tvořivému učení, rozhovorům a herním činnostem. Úryvek z knihy je z oddílu Zima a pojednává o zimních svátcích, zejména o období masopustu. Poezie a próza uvedená v ukázce může sloužit jako motivace k integrovaným blokům zaměřeným na zimní období (doba karnevalů), zároveň jako texty pro rozvoj předčtenářské gramotnosti, dramatizace při ztvárňování textů a rozvoj myšlení při určování nástrojů - hádanek. Kniha je určena učitelkám mateřských škol, studentům středních pedagogických škol a pedagogických fakult.
Autor Eva Opravilová, Vladimíra Gebhartová

Pohybem a hrou rozvíjíme osobnost dítěte: Pohybové kompetence dítěte v předškolním věku

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tato ukázka nabízí, jak mohou učitelé mateřských škol uplatňovat pohybové činnosti v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání, jak zapracovat tělesnou výchovu do školního kurikula mateřské školy. Autorka popisuje jaké kompetence by děti měly v průběhu předškolní výchovy a vzdělávání získat. Publikace je určena učitelům mateřských škol a prvních ročníků základních a také studentům pedagogických fakult a středních a vyšších pedagogických škol.
Autor Hana Dvořáková

Pranostiky a hry na celý rok - únor

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Kniha Ivy Marákové nabízí výběr lidových pranostik celého roku a náměty ke tvořivé práci. Její obsah směřuje k dětem předškolního a mladšího školního věku a může obohatit nejenom školy, ale i naše domovy. Ukázka nabízí dvě témata pro práci s pranostikami v únoru.
Autor Iva Maráková

Autoevaluace v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ukázka pochází z knihy Autoevaluace v mateřské škole. Nabízí vysvětlení základních pojmů a rozbor rizik a úskalí autoevalučního procesu. Kniha může ředitelkám a učitelkám mateřských škol pomoci pochopit vnitřní fungování školy. Charakterizuje autoevaluační procesy s cílem naučit se odhalovat rezervy a ty pak využít pro zkvalitnění předškolního vzdělávání. Kniha je doplněna příklady a výsledky různých výzkumných šetření.
Autor Zora Syslová

Motivace žáků efektivní komunikací: Pravidla interakce a komunikace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je ukázkou z knihy Marty Meškové Motivace žáků efektivní komunikací, kterou vydalo nakladatelství Portál. Úryvek předkládá základní pravidla interakce a komunikace v pedagogickém procesu. Kniha dále obsahuje kapitoly Komunikace učitele, Adaptační procesy, slaďování učitele a žáka či Motivace žáka. Kniha je doplněna řadou praktických námětů a cvičení.
Autor Marta Mešková

Objevujeme přírodu: Postavte strom

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Autor knihy Objevujeme přírodu Joseph Cornell vyvinul metodiku pro aktivity v přírodě - tzv. plynulé učení: 1. probuzení nadšení, 2. zaměření pozornosti, 3. přímý prožitek a 4. sdílení inspirace s ostatními. Kniha je určena volnočasovým pedagogům, učitelům všech stupňů škol, kteří mají zájem o přírodu a zabývají se environmentální výchovou.
Autor Joseph Cornell

Učíme děti zpívat: Správná výslovnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kniha Aleny Tiché Učíme děti zpívat je určena pedagogům z mateřských škol a prvního stupně základních škol, vedoucím dětských sborů, studentům pedagogockých fakult a všem, kdo se zajímají o zpěv. Autorka na základě hlubokých znalostí a zkušeností připravila cvičení a hry, které vedou i tazvané nezpěváky k čistému zpěvu. Tato knížka chce inspirovat všechny, kteří chtějí zajímavým způsobem děti rozezpívat. Nabízí pomocí her tvořivý a neotřelý přístup v hlasové výchově pro děti od 5 do 11 let.
Autor Alena Tichá

Školní hodnocení žáků a studentů: Zvládací učení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Kladete si otázku, zda je vhodnější hodnotit slovně, či známkovat? Možná, že pro nalezení odpovědi je třeba položit otázku jinak: co skutečně hodnotíme? A co od hodnocení práce žáků očekáváme? V moderně pojaté výuce, která využívá metod aktivního učení a kterou se kromě vědomostí rozvíjejí také důležité životní dovednosti, ustupuje kontrolní funkce hodnocení do pozadí a je upřednostňováno hodnocení průběžné, tzv. formativní. Jeho účinek závisí na tom, jak výstižně a konkrétně jsme schopni v procesu hodnocení žáka informovat, jak probíhá jeho učení a co z toho vyplývá pro další etapy jeho práce. Kniha, ze které vám přinášíme ukázku, vám pomůže zamyslet se nad hodnocením i s pomocí příkladů z praxe a popisů praktických postupů. Jednotlivé kapitoly se zabývají těmito tématy: hodnocení pro učení, sebepojetí a sebehodnocení, jak obsah a forma našeho sdělení působí na žáka, zvládací učení, kritéria hodnocení, portfolio, sběr informací, konzultace žáka s učitelem aj.
Autor Hana Košťálová, Šárka Miková, Jiřina Stang

Cílená zpětná vazba

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Cílená zpětná vazba se využívá vědomě či nevědomě prakticky ve všech oblastech vzdělávání, při aktivitách pro volný čas dětí, mládeže i dospělých, v kurzech pro pracovní týmy, v poradenství a supervizi, v pomáhajících profesích. Ukázka z knihy Cílená zpětná vazba nabízí kapitoly K čemu je cílená zpětná vazba a Techniky rychlého shrnutí zážitku – efektivně k cíli.
Autor Eva Reitmayerová, Věra Broumová
Celkem: 119