Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Osobnostní a sociální výchova"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Osobnostní a sociální výchova"

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Co je cílem hodiny osobnostní a sociální výchovy (OSV)?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší v osmi bodech praktická doporučení týkající se toho, jak přemýšlet o cílech v osobnostní a sociální výchově, jak je formulovat a jakým úskalím se přitom vyhnout.
Autor Josef Valenta

Zkušenosti z integrace dítěte s postižením zraku

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
dlouhodobý
Příspěvek zaměřený na předávání zkušenosti z integrace dítěte s postižením do běžné mateřské školy.
Autor Alžběta Palatinová

Jak mohou různé inteligence „Multiple Intelligenzen“ pomoci při výuce německého jazyka

Jazykové vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Využití znalostí různých druhů inteligence při výuce německého jazyka, představení konceptu mnohočetné inteligence „Multiple Intelligenzen“, co má společného s výukou, jak pomoci žákům rozvíjet své kognitivní znalosti, příklady z praxe.
Autor Ivana Frýbová

Šašek

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Prostřednictvím humoru i dalších aktivit se nám povedlo rozvíjet dovednosti dítěte, jeho sebepojetí a sebenahlížení, kreativitu, sebevyjádření, dovednost chápat a správně používat humor. Projekt jsme využili i na poznávání některých písmen a číslic.
Autor Alžběta Palatinová

Projektové vyučování nás baví – orientace v okolí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Námět na projektový den, který byl součástí pětidenního pobytu školy v přírodě a byl podpořen MŠMT ČR v rámci projektu Podpora EVVO ve školách v roce 2009.
Autor Marie Magerová

Sociální kreativita, osobnostní a sociální výchova

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vysvětluje, co je sociální tvořivost a jak je začleněna jako téma do osobnostní a sociální výchovy. Ukazuje různé typy sociální kreativity a nastiňuje metodiku jejího rozvíjení v rámci OSV.
Autor Josef Valenta

Pohádková rodina

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Příspěvek nabízí praktické hry, činnosti a aktivity, které dětem umožňují setkání s pohádkovou rodinou, a to prostřednictvím veršované pohádky.
Autor Bc. Radmila Michlíčková

Cestička do školy

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Čtyři cesty vedou ke škole. Na každé z nich se nacházejí kulturní památky, domy, které mají svou historii. Jaká je? Kdy objekty vznikly? Co se v domech odehrálo? Čím byly zajímavé? Jaké významné osobnosti v nich žily? Co dělaly? Jak dům vypadal dříve? Existuje pověst k danému domu, ke kulturní památce? Pátrejme, tvořme… Žáci, kteří byli rozděleni do věkově smíšených skupin, se svým vedoucím učitelem pátrali po historii domů a památek, kolem nichž chodí do školy. Své pátrání započali v Městském muzeu Králíky. Zde získali mapku s vyznačenou trasou a objekty, které byly předmětem pátrání, jejich rodokmen, staré fotografie, podrobnější informace o nich hledali v kronikách. Každý objekt vyfotografovali, namalovali, z rodokmenu vybrali nejzajímavější informace, které zpracovali na PC do tabulky, na jednu informaci vymysleli pověst. Při závěrečné prezentaci jednu pověst zdramatizovali. Projekt měl přípravnou fázi v hodinách literární výchovy (čtení místních pověstí, seznámení se znaky pověsti) a realizační fázi, která se skládala ze tří projektových dnů, individuálních schůzek týmu, závěrečné prezentace. Všechny výstupy byly shromážděny do kalendáře, jehož vytištění bylo podpořeno MŠMT v rámci rozvojového programu Podpora EVVO ve školách v roce 2009.
Autor Iva Nesvadbová

Lesetraining kommunikativ

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
modul
Téma „Jak číst a jaké strategie používat” bylo v odborné literatuře již několikrát zpracováno. Tento příspěvek se zaměřuje na propojení receptivních a produktivních dovedností v rámci čtení s porozuměním, s cílem dovést žáky ke komunikativní výuce a vlastní kreativní tvorbě. Obsahově vede ukázka žáky k vnímání jiných kultur a životních hodnot, v oblasti metodiky německého jazyka nacvičuje čtení s porozuměním s cílem vytváření hypotéz, jejich ověření, vlastní práce s textem, i kreativní produktivní tvorby. Práce je zaměřena na typologii cvičení, která vedou žáka k pochopení textu, na spolupráci s partnerem i skupinou i na sebepoznání. V příloze učitelé najdou typologii cvičení, která byla při nácviku použita. Jako doplněk nabízí další příloha jednoduchý přehled strategií ke čtení. Příspěvek je určen přímo do výuky německého jazyka, a proto je již připraven v německém jazyce.
Autor Ivana Frýbová

Metody pro výuku osobnostní a sociální výchovy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek předkládá dvě třídění metod pro výuku osobnostní a sociální výchovy. Větší část textu je věnována popisu činnostních principů, na nichž jsou metody OSV založeny a popisu jejich vztahu k různým tématům OSV. U principů jsou uvedeny praktické příklady.
Autor Josef Valenta
Celkem: 97