Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Významná výročí v roce 2019 – matematika: Leonardo da Vinci
| V roce 2019, konkrétně 2. května, uplyne přesně 500 let od úmrtí Leonarda da Vinciho. Tento muž, který se stal ztělesněním označení renesanční osobnost, se podílel na pokroku v široké škále odvětví a jeho díla a vynálezy patří mezi ta nejcennější a nejuznávanější.  | Václav Bendl |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
29. 05. 2019 |
2919 |
Virtuální hospitace - Matematika a její aplikace: Procvičování základních vlastností polynomických a racionálních funkcí
| Prostřednictvím hry si žáci ve skupinkách opakují a procvičují základní vlastnosti polynomických a racionálních lomených funkcí. Hra Pexeso je zprostředkována pomocí prezentace a dataprojektoru.  | RNDr. Peter Krupka, Ph.D. |
Praktický příspěvek zkušenost uč.hodina
|
|
|
|
|
31. 05. 2010 |
12568 |
Škola z ptačí perspektivy
| Předkládaný text popisuje aktivitu navrženou pro žáky 1.–3. ročníku základní školy zaměřenou na rozvíjení prostorové představivosti a orientace. Zároveň ukazuje možné využití potenciálu vzdělávacího obsahu Matematiky a její aplikace k rozvíjení nejen matematické, ale i digitální gramotnosti. Aktivita byla realizována v 1. třídě větší městské školy a ukazuje, jak lze námět modifikovat podle podmínek na konkrétní škole.
Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
 | PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
21. 03. 2019 |
3952 |
Digitální technologie ovlivňují vzdělávací obsah na 1. stupni (2. část)
| Text je součástí kolekce článků, které se věnují problematice využívání digitálních technologií v primárním vzdělávání. Zamýšlí se nad tím, které běžné aktivity vedou k rozvíjení digitální gramotnosti žáků a jakým způsobem digitální svět, ve kterém se žáci přirozeně pohybují, může ovlivňovat vzdělávací obsah a cíle výuky ve vzdělávacích oblastech Matematika a její aplikace, Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).  | PhDr. Hana Havlínová Ph.D. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
29. 07. 2020 |
10946 |
Dotyková tabule ve vyučování matematiky
| Součástí vybavení tříd se postupně stává nový typ tabule, spojené s výpočetní technikou. Jedná se o multifunkční zařízení, které plně nahradí klasickou tabuli a svou schopností ovládat výpočetní techniku se stává pro výuku daleko využitelnější. Ovládá se dotykem, proto ji označujeme jako dotykovou tabuli.  | PaedDr. Josef Kubeš |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
20. 12. 2006 |
11024 |
Dělitelnost v úlohách matematických soutěží
| V příloze příspěvku naleznete řešené úlohy, které lze využít ve čtyřletých gymnáziích nebo na vyšším stupni gymnázií víceletých při práci s nadanými žáky.  | Mgr. Radek Horenský |
Praktický příspěvek inspirace uč.hodina
|
|
|
|
|
21. 04. 2010 |
10433 |
Jak učím matematiku I
| Článek je prvním dílem dvojdílného seriálu o metodách, nástrojích a zkušenostech, které ve výuce matematiky používám, které se mi osvědčily a které vedou k vyšší motivovanosti žáků.  | Mgr. Petr Němec |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
1 komentář |
11. 12. 2017 |
7734 |
Jak učím matematiku II
| Článek je druhým dílem dvojdílného seriálu o metodách, nástrojích a zkušenostech, které ve výuce matematiky používám, které se mi osvědčily a které vedou k vyšší motivovanosti žáků.  | Mgr. Petr Němec |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
1 komentář |
12. 12. 2017 |
6756 |
Šestiúhelníky v 5. ročníku základní školy
| Text představuje jednu z možností využití sebehodnocení žáků v hodině matematiky. Pro ilustraci postupu byla vybrána aktivita šestiúhelníky, při jejímž plánování a realizaci bylo sledováno více cílů. Z hlediska osvojování matematického obsahu se jednalo o rozvoj rovinné představivosti při manipulativní činnosti. Žáci pracovali metodou pokus/omyl, pracovali s chybou, kontrolovali dodržování zadaných vstupních podmínek, zaváděli do své práce systém a snažili se vyřešit problém do konce. Tím byla rozvíjena řada složek matematické gramotnosti. Díky aktivitě šestiúhelníky byla rozvíjena spolupráce a komunikace při práci ve dvojici a osvojována dovednost sebehodnocení podle zadaných kritérií.  | Mgr. Hana Havlínová, Ph.D. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
30. 01. 2018 |
5600 |
Cestovní kancelář
| Vzdělávání pro 21. století je spojeno s pojmem funkční gramotnost. Pod tímto pojmem si můžeme představit rozvíjení takových schopností a dovedností, které umožňují např. tvořivé řešení problémů, kritické myšlení, porozumění různým typům médií a technologií, vzájemnou spolupráci a zodpovědnost za sebe sama. Dá se předpokládat, že to všechno bude žák potřebovat nejen ve škole, ale především ve svém vlastním životě. Předkládaný text popisuje konkrétní aktivitu, která byla realizována na běžné základní škole a která si dává za cíl ukázat jednu z možností, jak může učitel využít potenciálu vzdělávacího obsahu Matematiky a její aplikace k rozvíjení nejen matematické, ale i čtenářské a digitální gramotnosti.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).  | Mgr. Hana Havlínová, Ph.D. |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
22. 05. 2018 |
4395 |