Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Geografie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Geografie"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Mozambik

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Dějepisu, Občanského a společenskovědního základu) s uplatněním průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech (VMEGS). Může se stát také inspirací pro hodinu samostatné VMEGS. V průběhu aktivit žáci pracují s informacemi o příčinách chudoby v Africe na příkladu vybrané země. Žáci vybírají významné informace z textu a učí se učit ostatní.
Autor Ondřej Nádvorník

Poznáváme svět a naši republiku

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vyučovací předmět je vytvořen pro primu až kvartu nižšího stupně víceletého gymnázia a odpovídající ročníky základní školy. Hlavním cílem integrace je ukázat vývoj lidské společnosti v souvislosti s vývojem krajinné sféry.
Autor VÚP Praha

Rozvojové cíle tisíciletí - integrace průřezového tématu VMEGS

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Geografie nebo Občanského a společenskovědního základu) s integrací průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné VMEGS. V průběhu aktivity žáci přemýšlejí o současných globálních výzvách, seznámí se s Rozvojovými cíli tisíciletí a diskutují o možnostech jejich naplnění.
Autor Ondřej Nádvorník

Rozvojová spolupráce - pro a proti (integrace průřezového tématu VMEGS)

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Příspěvek představuje vzorovou hodinu (například Geografie nebo Občanského a společenskovědního základu) s integrací průřezového tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Může také sloužit jako inspirace pro hodinu samostatné VMEGS. V průběhu aktivity žáci porovnávají výhody a nevýhody různých forem rozvojové spolupráce a hodnotí, které formy jim přijdou nejvhodnější.
Autor Ondřej Nádvorník

Poznávání a poznání ve výuce českého (gymnaziálního) zeměpisu I: historie a současnost

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Předkládaný text vznikl na základě autorovy prožité zkušenosti, a stálého studia, které se zaměřovalo na geografické vzdělávání v Československu, od roku 1993 v České republice, a v pedagogickém výzkumu s budoucími učiteli geografie. Na konci roku 2012 vyšlo v USA 2. vydání Geography for Life (více viz Vávra, 2012) a jedním z hlavních charakteristik amerického geografického vzdělávání je matematizace a vědeckost. Při pohledu na tato dvě slova se autorovi tohoto textu vybaví jeho zkušenost dříve studenta a současného geografa-pedagoga v geografickém vzdělávání, a to v tehdejším Československu a v současné České republice. Zkušenosti, které také nabyl cestami v zahraničí a studiem zahraniční literatury. Tento článek pokračuje textem Poznávání a poznání ve výuce českého (gymnaziálního) zeměpisu II: styly a strategie
Autor Jaroslav Vávra

Učit (se) místem, první (obecná) část

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek je součásti dvoudílného textu Učit (se) místem. První článek se věnuje této geografické koncepci obecně, druhý se zaměřuje za zkušenosti s touto koncepcí v přípravě budoucích učitelů zeměpisu a FP TU v Liberci. Použitá literatura je na konci druhého článku.
Autor Jaroslav Vávra

Učení (se) místem v libereckém geografickém vzdělávání, druhá část

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek navazuje na první obecnou část. V tomto textu také navazuje na první část číslování, rámečků, tabulek a obrázků. Na konci tohoto textu je uvedena použitá literatura pro obě části.
Autor Jaroslav Vávra

Čtení v hodinách zeměpisu – 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vysvětluje podstatu různých metod aktivního a funkčního čtení. Popisuje zavedení čtenářského deníku (portfolia) ve vyučovacím předmětu Zeměpis, který by obsahoval jednotlivé "zdroje čtení". Popisuje techniky Podvojný zápis a Poslední slovo patří mně.
Autor Dana Řezníčková

Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – shrnutí, závěry a doporučení

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Závěrečná část sedmidílné série k porovnání pojetí oboru geografie v národních kurikulech.
Autor Josef Herink

GeoKačer 2010 – tak trochu jiná geografická soutěž

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Občanské sdružení Buď Geo… zahajuje již třetí ročník soutěže GeoKačer – geografickou soutěž pro středoškoláky a nově i jejich pedagogy. Hlavní náplní je outdoorová aktivita vycházející z geocachingu. Jedná se o hledání skrýší/pokladů pomocí GPS navigace (ale i bez ní) různě v krajině i městském prostoru. Součástí projektu jsou i přednášky v jednotlivých školách nejen o soutěži, ale také o geoinformatice. Členové občanského sdružení jsou totiž zároveň i studenti Katedry geoinformatiky PřF UP Olomouc.
Autor Jiří Pánek
Celkem: 52