Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Geografie"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Geografie"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využíváni statistického materiálu, číselných a grafických dat ve výuce zeměpisu (geografie)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Při cestě ke geografické gramotnosti žáka je třeba se statistickými daty ve vyučování zeměpisu pracovat citlivě. Možností je více.
Autor Josef Herink

Čtení v hodinách zeměpisu – 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek vysvětluje podstatu různých metod aktivního a funkčního čtení. Popisuje zavedení čtenářského deníku (portfolia) ve vyučovacím předmětu Zeměpis, který by obsahoval jednotlivé "zdroje čtení". Popisuje techniky Podvojný zápis a Poslední slovo patří mně.
Autor Dana Řezníčková

Čtení v hodinách zeměpisu – 2. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Druhá část článku zaměřeného na čtení s porozuměním v zeměpisu. K příspěvku náleží dva texty. Jeden je zaměřený na budoucí vývoj společnosti a životního prostředí. Článek popisuje jak při čtení textu s žáky postupovat. Druhý text z knížky Plíživý převrat popisuje život v Bhútánském království.
Autor Dana Řezníčková

Jak na výuku zeměpisu v terénu?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zamýšlí nad tím, jak zařadit terénní výuku do vzdělávacího oboru zeměpis, a čím je pro žáky zajímavá a prospěšná. Součástí příspěvku je i pracovní list Hodnocení krajiny.
Autor Miroslav Marada

Exkurze na hřbitov?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje téma, které je často i ve výuce považováno za něco, co je tabu, a to téma hřbitov. Autoři popisují, jak je možné využít exkurzi na hřbitov ve výuce zeměpisu a dějepisu. Nabízí zajímavé náměty na různé aktivity, které žákům toto téma přiblíží z hlediska geografického, demografického, historického apod.
Autor Silvie Kuldová

Postavení zeměpisu v rámci ŠVP

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ve školním roce 2007/2008 byla zahájena kurikulární transformace školského systému pro základní vzdělávání, která umožňuje školám nadpředmětový přístup ke vzdělávání. Vzdělávací obsah je v RVP ZV rozdělen do 9 oblastí, obor Zeměpis byl společně se vzdělávacími obory Fyzika, Chemie a Přírodopis zařazen do oblasti Člověk a příroda. Zeměpis (geografie) je ale komplexní vědní disciplínou, která má jak přírodovědný, tak i společenskovědní charakter, proto má také ve školní praxi přímou vazbu na vzdělávací oblast Člověk a společnost (obory Dějepis a Výchova k občanství) a nepřímou vazbu na další vzdělávací oblasti. Zeměpis tak v RVP ZV vytváří možnosti pro integraci vzdělávacích obsahů některých vzdělávacích oborů a prostor pro realizaci výuky tematických okruhů průřezových témat. Vzhledem k těmto okolnostem je jeho postavení a zařazení na školách v rámci ŠVP velmi různorodé a v rámci oborů specifické. Budou prezentovány různé modely předmětového zařazení zeměpisu v rámci školních vzdělávacích programů na vybraných školách v Plzeňském kraji. Příspěvek by měl odhalit, ve kterých oblastech vzdělávání by mohlo docházet k posilování interdisciplinární a integrační pozice zeměpisu.
Autor Zuzana Houdková

Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – Skotsko

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Předposlední část série článků zaměřených na porovnání přístupů jednotlivých států a jejich kurikul k oboru geografie.
Autor Josef Herink

Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – Slovinsko

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Další z řady článků věnovaný srovnání pojetí oboru geografie v národních kurikulech. Slovinský vzdělávací systém v oblasti základního vzdělávání nyní prochází podobnou reformou. Jak se jim daří změnit zažitá pravidla, můžete porovnat v tomto článku.
Autor Josef Herink

Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – Kanada

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Další z řady článků věnovaný srovnání pojetí oboru geografie v národních kurikulech. Tento je věnován jedné ze severoamerických zemí a jejímu pojetí vzdělávání – Kanadě. Inspirací může být i způsob jak se vyrovnává kanadské kurikulum se spojením nesourodých kurikul jednotlivých provincií.
Autor Josef Herink

Geografie: její postavení a pojetí v národních kurikulech ve světě – Finsko

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Další z řady článků věnovaný srovnání pojetí oboru geografie v národních kurikulech. Finsko je ve svém pojetí vzdělávání velmi inspirativní zemí. V tomto článku můžete porovnat, zda a v čem se její kurikulum liší od našeho.
Autor Josef Herink
Celkem: 52