Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Fyzika"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Fyzika"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Fyzikální veličiny a jednotky v praxi – hustota

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět do výuky předmětu Fyzika, rozvíjející matematickou, čtenářskou a digitální gramotnost. Žáci v průběhu aktivity změří pomocí hustoměru hustoty různých kapalin a uspořádá je podle zjištěných hodnot. Na základě získaných vědomostí určí, jak se různé kapaliny budou chovat ve vodě, a svůj předpoklad prakticky ověří. S využitím digitálních informačních zdrojů žáci popíšou, kde se s pozorovaným jevem můžou setkat v přírodě. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Mgr. David Kollert

Gravitační síla – tíhové zrychlení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět do výuky předmětu Fyzika, rozvíjející matematickou, čtenářskou a digitální gramotnost. Cílem aktivity je prohloubení zájmu o fyziku badatelskou formou, při které si žáci ověří a porovnají své znalosti o fyzikálních jevech na Zemi a ve Vesmíru. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Mgr. Vendula Hráčková

Experimentování s termovizní kamerou

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek, který je primárně určen pro učitele, případně žáky s hlubším zájmem o fyziku, stručně shrnuje fyzikální princip termovizního zobrazování. Součástí článku je návrh čtyř žákovských aktivit, které ilustrují využití termovizních kamer při výuce termiky badatelským způsobem.
Autor RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.

Digitální technologie ve výuce fyziky na ZŠ a SŠ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vhodné uplatnění digitálních technologií ve výuce fyziky přispívá k rozvoji informatického myšlení a digitální kompetence žáků a stejně tak přispívá k pozitivním změnám postojů žáků k fyzikálnímu vzdělávání. Článek popisuje možnosti uplatnění digitální technologie ve výuce fyziky včetně konkrétních námětů. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Miroslav Bartošek

Významná výročí v roce 2019 – fyzika

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku „Významná výročí v roce 2019 ve fyzice“, kde pojednávám o výročích s fyzikálním podtextem připomínaných v roce 2019, jsem se zaměřil na výročí událostí, která končí číslicí „0“ nebo „5“. Těchto událostí se ve světě fyziky najde jistě bezpočet, v textu jsem se zaměřil na ty, které – dle mého – fyziku nebo techniku popularizují. Jsou to dvě význačné události, jeden český výrobek a výročí narození nebo úmrtí několika osobností spjatých s fyzikou.
Autor Mgr. Karel Heřman

Začínáme s metodou CLIL ve výuce fyziky na základní škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text článku je zaměřen na vyučování metodou CLIL v rámci předmětu fyzika. V první části článku je čtenář seznámen s tím, co znamená výuková metoda CLIL, jaké jsou její přednosti a jaká může přinášet úskalí. V druhé části textu je konkrétní ukázka (inspirace), jak zpracovat učivo odraz světla (zrcadla) metodou CLIL.
Autor Zdeněk Hromádka

Užití tabletu ve výuce

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V předloženém příspěvku je uvedeno několik aplikací pro tablety, které lze využít ve výuce, nejen v hodinách fyziky. Uvedené aplikace jsou zdarma, obvykle se dají použít s iOS, tj. jsou určeny pro iPady (některé programy lze použít i OS Android, čehož lze využít při práci s mobilním telefonem). Článek vznikl v rámci projektu Elixír do škol.
Autor Mgr. Jiří Šamaj

Zábava při vyučování fyziky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek v první části rozpracovává téma možností a mezí zábavy ve vyučování. Vhodná zábava ve vyučování je zde interpretována jako jedna z možných cest k vnitřní motivaci žáků. V druhé části článku se autor zaměřuje na svoji koncepci zábavy ve fyzice prostřednictvím původních didaktických písní, poukazuje na jejich možnosti a meze při jejich praktickém využití ve vyučování a doplňuje text ukázkami.
Autor Zdeněk Hromádka

Pohyb

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Petr Polívka

Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Fyzika

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Metodické komentáře ke Standardům vzdělávacího oboru Fyzika, které vám předkládáme, navazují na Standardy pro základní vzdělávání. Zatímco Standardy jsou nastaveny na minimální úroveň obtížnosti zvládnutí očekávaných výstupů, tento materiál obsahuje ukázky dalších ilustrativních úloh, které by měly vést k dosažení vyšší úrovně než jen minimální. Očekávané výstupy jsou v nich dále rozpracovány ve třech úrovních obtížnosti: minimální, optimální a excelentní.
Autor Mgr. Daniel Mareš
Celkem: 104