Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Dějepis"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Dějepis"

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Únik jako obranný mechanismus. Uniknout stereotypní výuce online!

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje možnosti zpestření výuky formou únikových her a poukazuje na způsoby rozvoje gramotností. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Anna Drbohlavová

Metodické komentáře a úlohy ke Standardům ZV – Dějepis

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání pro vzdělávací obor Dějepis poskytují několik zásadních podnětů pro praktickou výuku. Především je to nastavení tří kvalitativních úrovní obtížnosti ilustrativních úloh v gradaci minimální, optimální a excelentní úrovně, které se vztahují ke konkrétním očekávaným výstupům. Takto vzniklá „banka“ vybraných stupňovaných ilustrativních úloh může napomoci učitelům dějepisu s vlastní identifikací vzdělávacího obsahu konkrétního vybraného očekávaného výstupu. S jejím přispěním lze ukázat možnosti výuky s ohledem na konkrétní skupiny žáků s odlišnou kvalitativní úrovní myšlení a činností. Každá úloha je doplněna o metodický komentář, usnadňující použití dané úlohy ve výuce. Uvádějí se vhodné a doporučené metody, formy a postupy učitele pro vyučovací praxi. Smyslem materiálu je poskytnout učitelům metodický materiál s alternativními možnostmi zjišťování dosažení výukových cílů.
Autor RNDr. Josef Herink

Pod Bílou horou

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek je zaměřený na popis možností rozvíjení čtenářských dovedností v rámci vyučovacího předmětu Dějepis. Z námětu mohou čerpat jak učitelé na gymnáziích, tak i na 2. stupni ZŠ.
Autor Irena Věříšová

Orální historie jako inovace k výuce moderních dějin: již hotové projekty

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V tomto díle našeho miniseriálu se podíváme na již hotové projekty či databáze obsahující příběhy z dvacátého století, které je možné použít pro vlastní vědeckou práci pedagoga či žáků, stejně jako pro obohacení výuky samotné.
Autor Mgr. Michal Černý

Dovedeme v dějepise číst s porozuměním?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek poskytuje zajímavé možnosti, jak obohatit výuku dějepisu, a to činnostmi spojenými se čtením, které aktivně zapojí do výuky i samotné žáky.
Autor František Prokop

Metodická inspirace: aktérský pohled ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text na několika názorných příkladech dokládá využití „aktérského pohledu“ ve výuce dějepisu. Aktérským pohledem je skutečnost, kdy se žák seznamuje s minulostí prostřednictvím autentického školního historického pramene. Ten umožní pochopit proběhlé události z vícero možných úhlů pohledu. Vždy však s využitím pohledu někoho, kdo byl proběhlým událostem nablízku.
Autor Mgr. Milan Hes Ph.D.

Informace o publikacích k tvorbě učebních osnov vzdělávacího oboru Dějepis

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příručky, které mají napomoci učitelům dějepisu při tvorbě učebních osnov.
Autor Jan Boněk

Jak učit

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje začlenění českého jazyka a rozvoje komunikace vůbec do ostatních vyučovacích předmětů.
Autor Hana Košťálová

Celkové zkušenosti z výuky alternativního dějepisu v roce 2014

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o zkušenostech s alternativní výukou dějepisu na Gymnáziu Hladnov, Ostrava.
Autor Martin Vonášek

Využití regionálních témat ve výuce dějepisu

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Spolu s důrazem na dějiny každodennosti se v poslední době stále více hovoří i o významu regionálních dějin při výuce dějepisu. Ty by měly tvořit nenahraditelnou složku vyučování, která žákům umožní do látky lépe proniknout a snáze ji pochopit. Jaký je tedy význam regionálních dějin a jak je využít v jednotlivých fázích vyučovacího procesu?
Autor Monika Černá
Celkem: 26