Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "2. stupeň ZŠ"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "2. stupeň ZŠ"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Balič novodobý

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je součástí souboru námětů učebních činností pro rozvoj gramotností na 2. stupni ZŠ. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

Reklamní BINGO

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je součástí souboru námětů učebních činností pro rozvoj gramotností na 2. stupni ZŠ. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

Poznej historii rozšiřování Evropské unie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je součástí souboru námětů učebních činností pro rozvoj gramotností na 2. stupni ZŠ. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

Mnich a jeptiška

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Námět do výuky rozvíjející digitální gramotnost v hodinách českého jazyka. Pomocí dostupných zdrojů žáci získají potřebné informace pro práci s textem. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Zdravé nebo nezdravé

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita podporuje rozvoj gramotnosti čtenářské, matematické i digitální. Žáci se zamýšlí nad tím, zda se stravují spíš zdravě, nebo spíš nezdravě. Využívají všech dostupných zdrojů – a to jak v tištěné, tak elektronické podobě. Pak porovnávají důvěryhodnost jednotlivých zdrojů, a s jednotlivými informacemi dle pokynů v pracovním listu pracují. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 2. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Seriál článků vznikl s cílem nabídnout učitelům metodické materiály sloužící jako zdroj inspirace do výuky podporující rozvoj důležitých gramotností napříč předměty na 2. stupni základní školy. Seriál článků je výsledkem práce garantů vzdělávacích oblastí v rámci projektu PPUČ, jehož cílem je podpořit výuku, ve které učitelé v rámci svých předmětů napomáhají rozvoji čtenářské, matematické a digitální gramotnosti žáků. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Jakub Holec

Podpora pro výuku průřezových témat v základních školách – Mediální výchova

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Cílem materiálu je přispět ke snadnější a efektivnější integraci mediální výchovy do vybraných vzdělávacích oborů, usnadnit tvorbu učebních osnov ve školních vzdělávacích programech (podpořit výuku mediální výchovy jako samostatného vyučovacího předmětu) či jeho využití jako obsahové podpory pro různé formy školních projektů.
Autor Prof. PhDr. Jan Jirák, PhD.

Svět nás zajímá – Naše obec v minulosti a současnosti, Rodinné příběhy (Co prozradí fotografie?)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tematický okruh Svět nás zajímá vybízí k hledání informací z různých zdrojů a k jejich vyhodnocování. Práce s přiloženou fotografií má žáky motivovat k pátrání po minulosti jejich obce a rodiny, využít mohou moderní technologie i vyprávění pamětníků. Ilustrativní úlohy lze dobře využít při projektovém vyučování, nebo zařadit do jednotlivých předmětů, ke kterým tematicky patří: občanská výchova – obec, státní svátky, český jazyk – životopis, vypravování, úvaha, diskuse, vyhledání a zpracování informací, dějepis – 30. léta 20. století, události 20. století, informatika – vyhledání a zpracování informací. Všechny 3 ilustrativní úlohy obsahují úkoly pro skupinovou práci ve škole a námět na domácí práci, kdy žáci při vyhledávání informací spolupracují s rodinou a lidmi v obci. Text vznikl v rámci kmenového úkolu NÚV Metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ pod vedením PaedDr. Markéty Pastorové.
Autor Mgr. Marie Veverová

Svět nás zajímá – Události a změny ve světě, Rodinné příběhy (Čemu by se pradědeček divil?)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tematický okruh Svět nás zajímá vybízí k hledání informací z různých zdrojů a k jejich vyhodnocování. Práce s historickými prameny má žáky motivovat k pátrání po minulosti jejich obce a rodiny, využít mohou moderní technologie i vyprávění pamětníků. Ilustrativní úlohy lze dobře využít při projektovém vyučování, nebo zařadit do jednotlivých předmětů, ke kterým tematicky patří: občanská výchova – obec, státní svátky, český jazyk – dopis, životopis, vypravování, úvaha, diskuse, vyhledání a zpracování informací, dějepis – 1. světová válka, informatika – vyhledání a zpracování informací. Všechny 3 ilustrativní úlohy obsahují úkoly pro skupinovou práci ve škole a námět na domácí práci, kdy žáci při vyhledávání informací spolupracují s rodinou a lidmi v obci. Text vznikl v rámci kmenového úkolu NÚV Metodická podpora pro výuku průřezových témat na ZŠ pod vedením PaedDr. Markéty Pastorové.
Autor Mgr. Marie Veverová

Výuka tématu Místní region na 2. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nedílnou součástí základního vzdělávání je také problematika místního regionu. Přes nesporný význam tohoto učiva pro celkový osobnostní rozvoj žáka mu často nebývá ve výuce věnována patřičná pozornost. I při vědomí interdisciplinární povahy tohoto tématu se jeví jako nejvhodnější „nosný“ předmět pro jeho realizaci zeměpis. Příspěvek se zamýšlí nad potenciálem učiva místního regionu z pohledu zeměpisného vzdělávání v kontextu hlavních myšlenek RVP ZV. Důraz je kladen spíše na jeho praktickou/aplikační rovinu, a tedy rozvoj obecnějších dovedností žáků, které směřují k postupnému naplňování klíčových kompetencí. V souvislosti s tzv. průřezovými tématy jsou dále analyzovány možnosti mezipředmětových vazeb. Téma zároveň poskytuje značný prostor pro využití méně tradičních aktivizujících metod a forem výuky. Součástí příspěvku je i shrnutí některých praktických zkušeností z výuky na několika základních školách.
Autor Jiří Čekal
Celkem: 10