Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žák-cizinec"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žák-cizinec"

Seřadit dle: ,
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Faktory ovlivňující jazykové dovednosti žáků-cizinců

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Otázka integrace cizinců byla v poledních desetiletích v řadě vyspělých zemí významným diskusním tématem mezi politiky i odbornou akademickou veřejností. Článek identifikuje faktory, které mají pozitivní vliv na integraci cizinců. Konkrétně jsou identifikovány a analyzovány faktory, které ovlivňují získávání jazykové dovednosti žáků-cizinců. Důvodem této výzkumné aktivity je skutečnost, že schopnost cizinců komunikovat v jazyce hostitelské země je považována za klíčovou dovednost podporující úspěšnou a bezproblémovou integraci dítěte do vzdělávacího systému a následně i do širší majoritní společnosti.
Autor Jitka Altmanová

Není čeština jako čeština aneb Jak se to má s pojmy ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vysvětluje pojmy užívané ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem.
Autor Zuzana Janoušková

Bezplatná příprava k začlenění žáků-cizinců do základního vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Inkluzivní škola by měla poskytnout podporu všem svým žákům podle jejich individuálních potřeb, aby mohli plně rozvinout své studijní schopnosti a předpoklady. Proto je důležité při vstupu do české školy podpořit i integraci žáků cizinců (žáků s odlišným mateřským jazykem/OMJ) nabídnutím nebo zprostředkováním kurzu češtiny jako cizího (druhého) jazyka.
Autor Kristýna Titěrová

Cizinci v Základní škole Olešská

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek popisuje zkušenosti ZŠ Olešská, Praha 10 se vzděláváním žáků-cizinců. Lze využít jako inspiraci pro další školy.
Autor Mgr. Petra Rohlíčková

Příprava školy s minimálními zkušenostmi se žáky-cizinci před jejich příchodem

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text má poskytnout ředitelům, pedagogům a dalším pedagogickým pracovníkům v základním školství na základě příkladů dobré praxe organizační pokyny a metodická doporučení, jak postupovat při přijímání, začleňování a vzdělávání malého počtu žáků-cizinců, s nimiž se škola setkává poprvé a má jen minimální zkušenosti s touto problematikou.
Autor Jaromíra Šindelářová

Zařazení a vzdělávání nově příchozího žáka-cizince do škol s minimálními zkušenostmi se žáky-cizinci

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text má poskytnout ředitelům, pedagogům a dalším pedagogickým pracovníkům v základním školství na základě příkladů dobré praxe organizační pokyny a metodická doporučení, jak postupovat při přijímání, začleňování a vzdělávání malého počtu žáků-cizinců, s nimiž se škola setkává poprvé a má jen minimální zkušenosti s touto problematikou.
Autor Jaromíra Šindelářová

Narozen v Praze, přesto OMJ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
S nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka se potýkají i děti narozené v České republice a s českým státním občanstvím. Příkladem je devítiletý Michal z pražské základní školy. První signály o potřebě podpůrných opatření by měly vyjít na prvním stupni od třídního učitele, na druhém pak především od učitele českého jazyka. Pracovat na odstranění jazykového znevýhodnění je třeba co nejdříve po nástupu do školy. Prvním krokem je Plán pedagogické podpory (PLPP).
Autor Mgr. Alice Kourkzi

Péče o žáky s OMJ, Základní škola nám. Curieových, nám. Curieových 886/2, Praha 1

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
ZŠ Curieových je umístěna v historickém centru Prahy. Vzhledem k dlouholeté zkušenosti s výukou dětí s OMJ přitahuje mnoho cizinců různých národností. Škola spolupracuje s META, o. p. s., o děti pečují proškolení pedagogové, asistenti, speciální pedagog a koordinátor péče o děti s OMJ.
Autor PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová

Jak to na naší škole chodí...

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
ZŠ Meteorologická navštěvuje přes sto žáků s OMJ, především z Vietnamu, Číny, Ukrajiny a Ruska. Ve škole je vybudované zázemí a tým lidí, kteří se o žáky starají. Na začátku každého školního roku škola vyhodnocuje situaci a sestavuje plán výuky žáků-cizinců.
Autor Bc. Denisa Walterová

Hodnocení žáků-cizinců

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Alice Kourkzi
Celkem: 55