Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žák-cizinec"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žák-cizinec"

Seřadit dle: ,
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zajištění výuky češtiny – organizační, personální a materiální podmínky vzdělávání (individuální plán, doučování, tlumočník, nepovinný předmět)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zásady, které zde uvádíme, jsme převzali zejména z publikace Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Publikaci vydalo sdružení META, o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů a jejím cílem je shrnout současnou situaci žáků s odlišným mateřským jazykem a nabídnout možné způsoby jejího řešení. Dále vycházíme ze zkušenosti učitelů, členů expertního týmu VÚP k problematice výuky žáků-cizinců.
Autor Hana Brožová

Čeština pro žáky-cizince č. 16 – Výlet

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je zaměřen na aktivity, které se vztahují k slovu „výlet“. Žáci-cizinci se zde seznámí se slovesy pohybu a se slovní zásobou k tomuto tématu. V příspěvku je již naznačen minulý čas, tedy je určen již pokročilejším žákům-cizincům. Článek představuje vyučujícím žáků-cizinců způsoby, metody a aktivity, kterými mohou žákům s odlišným mateřským jazykem pomoci zvládnout slovesa pohybu a názvy dopravních prostředků v tématu Výlet.
Autor Iva Hlůžeová

Metodická doporučení k začleňování žáků-cizinců do výuky v českých základních školách

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kdo je žák-cizinec a jak na něj nahlíží školská legislativa? Vydáním vyhlášky č. 147 s účinností od 1. 9. 2011 se mění současné podmínky pro začleňování žáků-cizinců do českých škol. Tento příspěvek přináší metodická doporučení pro ředitele škol, jak postupovat v případech nově příchozích cizinců.
Autor Jaromíra Šindelářová

Čeština pro žáky-cizince č. 21 – Kdo co dělá

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je ukázkou, jak seznámit žáky-cizince s tvořením podstatných jmen nesoucích názvy povolání. Záměrně jsou zvoleny různé slovotvorné skupiny, k nimž jsou přiřazována tzv. analogická slova – tj. slova tvořená stejnými příponami. Pozornost je věnována i problematice přechylování. Do tohoto vzorku deseti povolání byla semanticky zvolena slova, se kterými žáci přicházejí do styku a která jsou snadno znázornitelná při pohybových aktivitách.
Autor Iva Hlůžeová

Čeština pro žáky-cizince: 20 – Určování času

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Cílem příspěvku je přiblížit metody, aktivity a způsoby, kterými učitel zprostředkovává žákům s odlišným mateřským jazykem výrazy z tematického okruhu Určování času. Příspěvek přináší názvy měsíců a ročních období a výběr sloves z tohoto praktického okruhu; má umožnit žákům zvládnout a pochopit běžná označení činností spojených s ročním obdobím. Cílem článku je naučit žáky pojmenovat jednotlivé měsíce a jednotlivá roční období včetně činností s nimi souvisejících.
Autor Jana Vanhees

Sociokulturní minimum pro malé cizince

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek se věnuje publikaci Sociokulturní minimum pro malé cizince, která vznikla za finančního přispění Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je dostupná ve třech jazykových mutacích (čj-ukr, čj-vit, čj-mong) a lze si ji zdarma stáhnout z internetových stránek www.nebelvir.cz. Jejím cílem je usnadnit žákům-cizincům první krůčky v neznámém českém prostředí.
Autor Petra Procházková

Rozlišování délek samohlásek u žáků s cizím mateřským jazykem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek se věnuje problematice sluchového vnímání a následně rozlišování délek samohlásek v českém jazyce u žáků cizinců.
Autor Kamila Balharová

Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole - úvod

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek byl vytvořen na základě příručky Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole, která vznikla v roce 2012 pod patronací MŠMT. Metodiku najdete v závěru příspěvku jako soubor ke stažení. Všechny kapitoly z příručky budou součástí uceleného seriálu článků. Některé části kapitol vycházejí ze zkušeností pedagogů, kteří se účastnili e-learningového kurzu v rámci projektu z ESF s názvem Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení (CZ.1.07/1.2.00/08.0104 ). Informace týkající se využití národního korpusu a žákovského korpusu CzeSL pro výuku cizinců vycházejí z projektu Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/07.0259).
Autor J. Šindelářová, S. Škodová

Víkendový adaptační pobyt žáků 1. tříd, jejich rodičů a učitelů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Projekt zapadá do dlouhodobé koncepce školy v oblasti integrace žáků - cizinců do prostředí české školy, přičemž proces integrace je chápán "obousměrně". To představuje nejen vytvářet podmínky pro začlenění nově příchozích žáků - cizinců na jejich straně, ale souběžně také výchovně působit na ostatní žáky s cílem přijetí nově příchozích žáků - cizinců a jejich začlenění do stávajících sociálních skupin školních tříd.
Autor Petr Vodsloň

Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole - metodologická východiska

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Předmětem této kapitoly je téma interkulturní komunikace v multikulturní třídě v základní škole, zejména rozvoj komunikačních kompetencí žáků-cizinců v nemateřském jazyce se zřetelem na profesionální lingvodidaktický přístup pedagoga. Opíráme se v ní především o lingvodidaktiku a o teoretické a praktické poznatky dalších vědních disciplín, a proto i její východiska mají komplexní povahu a interdisciplinární charakter. Článek byl vytvořen na základě příručky Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole, která vznikla v roce 2012 pod patronací MŠMT. Všechny kapitoly z příručky budou součástí uceleného seriálu článků. Příručka je jako příloha ke stažení přiložena k úvodnímu článku celého seriálu. Některé části kapitol vycházejí ze zkušeností pedagogů, kteří se účastnili e-learningového kurzu v rámci projektu z ESF s názvem Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení (CZ.1.07/1.2.00/08.0104 ). Informace týkající se využití národního korpusu a žákovského korpusu CzeSL pro výuku cizinců vycházejí z projektu Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/07.0259).
Autor J. Šindelářová, S. Škodová
Celkem: 55