Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Multikulturní vzdělávání v předškolním období
| V České republice žije množství příslušníků národnostních menšin. Některé národnosti jsou zastoupeny již delší dobu, jiné začaly přicházet na naše území až po roce 1989 (což souvisí s otevřením státních hranic). Jejich vzdělávání i podmínky stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Začleňování cizinců do předškolního vzdělávání přináší výhody, ale i určité nevýhody a jistá rizika.  | Jana Vinterová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
05. 06. 2014 |
9565 |
Integrace žáků – cizinců do českého vzdělávacího systému
| Příspěvek informuje o aktivitách, které proběhly na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně mj. v rámci projektů ESF, k integraci žáků – cizinců do výuky v českých školách. Snaží se načrtnout výhody a nevýhody přítomnosti žáka cizince v kolektivu třídy a nároky na odbornou připravenost učitelů.  | PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
18. 11. 2009 |
10485 |
Zajištění výuky češtiny – organizační, personální a materiální podmínky vzdělávání (individuální plán, doučování, tlumočník, nepovinný předmět)
| Zásady, které zde uvádíme, jsme převzali zejména z publikace Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Publikaci vydalo sdružení META, o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů a jejím cílem je shrnout současnou situaci žáků s odlišným mateřským jazykem a nabídnout možné způsoby jejího řešení. Dále vycházíme ze zkušenosti učitelů, členů expertního týmu VÚP k problematice výuky žáků-cizinců.  | Hana Brožová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
11. 10. 2011 |
6186 |
Metodická doporučení k začleňování žáků-cizinců do výuky v českých základních školách
| Kdo je žák-cizinec a jak na něj nahlíží školská legislativa? Vydáním vyhlášky č. 147 s účinností od 1. 9. 2011 se mění současné podmínky pro začleňování žáků-cizinců do českých škol. Tento příspěvek přináší metodická doporučení pro ředitele škol, jak postupovat v případech nově příchozích cizinců.  | Jaromíra Šindelářová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
31. 10. 2011 |
19720 |
Není čeština jako čeština aneb Jak se to má s pojmy ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
| Článek vysvětluje pojmy užívané ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem.  | Zuzana Janoušková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
03. 03. 2015 |
7703 |
Adaptace žáka-cizince na školní prostředí
| Článek se zabývá počátečním kontaktem žáka-cizince se školním prostředím, třídou, školní budovou. Zahrnuje poznávací aktivity ve vztahu k prostředí, k žákovskému kolektivu i k neznámému jazyku.  | Ivana Černá |
Praktický příspěvek zkušenost uč.hodina
|
 |
|
|
|
03. 02. 2011 |
9043 |
Začleňování žáků s jazykovou bariérou do výuky s využitím asistenta pedagoga
| Asistent pedagoga není stále v našich školách automaticky se vyskytujícím zaměstnancem. Žáků s neznalostí vyučovacího jazyka přicházejících z kulturně odlišných prostředí naopak stále přibývá. Ti potřebují, především v počátcích své nové školní docházky, intenzivní podporu a pomoc při začleňování se do nového prostředí a odstraňování jazykové bariéry. V těchto fázích by právě asistent pedagoga mohl být velmi užitečnou oporou. Ve svém článku popisuji jednu z možných cest, jak tyto žáky ve výuce podpořit, a to i díky využití asistenta pedagoga.  | Petra Hlavničková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
23. 11. 2011 |
4645 |
Administrativní náležitosti vstupu žáka-cizince do školy
| Článek se zabývá administrativními náležitostmi, s kterými se vyučující setkává, když přijde do české školy žák-cizinec. Je praktickou ukázkou všech legislativních kroků, které jsou při vstupu žáka-cizince ze strany školy zapotřebí.  | Petr Vodsloň |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
27. 06. 2011 |
8128 |
Čeština pro žáky-cizince č. 16 – Výlet
| Příspěvek je zaměřen na aktivity, které se vztahují k slovu „výlet“. Žáci-cizinci se zde seznámí se slovesy pohybu a se slovní zásobou k tomuto tématu. V příspěvku je již naznačen minulý čas, tedy je určen již pokročilejším žákům-cizincům. Článek představuje vyučujícím žáků-cizinců způsoby, metody a aktivity, kterými mohou žákům s odlišným mateřským jazykem pomoci zvládnout slovesa pohybu a názvy dopravních prostředků v tématu Výlet.  | Iva Hlůžeová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
26. 01. 2012 |
7899 |
Čeština pro žáky-cizince č. 21 – Kdo co dělá
| Příspěvek je ukázkou, jak seznámit žáky-cizince s tvořením podstatných jmen nesoucích názvy povolání. Záměrně jsou zvoleny různé slovotvorné skupiny, k nimž jsou přiřazována tzv. analogická slova – tj. slova tvořená stejnými příponami. Pozornost je věnována i problematice přechylování. Do tohoto vzorku deseti povolání byla semanticky zvolena slova, se kterými žáci přicházejí do styku a která jsou snadno znázornitelná při pohybových aktivitách.  | Iva Hlůžeová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
16. 12. 2011 |
7592 |