Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žák-cizinec"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žák-cizinec"

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Multikulturní vzdělávání v předškolním období

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V České republice žije množství příslušníků národnostních menšin. Některé národnosti jsou zastoupeny již delší dobu, jiné začaly přicházet na naše území až po roce 1989 (což souvisí s otevřením státních hranic). Jejich vzdělávání i podmínky stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Začleňování cizinců do předškolního vzdělávání přináší výhody, ale i určité nevýhody a jistá rizika.
Autor Jana Vinterová

Integrace žáků – cizinců do českého vzdělávacího systému

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek informuje o aktivitách, které proběhly na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně mj. v rámci projektů ESF, k integraci žáků – cizinců do výuky v českých školách. Snaží se načrtnout výhody a nevýhody přítomnosti žáka cizince v kolektivu třídy a nároky na odbornou připravenost učitelů.
Autor PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc.

Zajištění výuky češtiny – organizační, personální a materiální podmínky vzdělávání (individuální plán, doučování, tlumočník, nepovinný předmět)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zásady, které zde uvádíme, jsme převzali zejména z publikace Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Publikaci vydalo sdružení META, o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých migrantů a jejím cílem je shrnout současnou situaci žáků s odlišným mateřským jazykem a nabídnout možné způsoby jejího řešení. Dále vycházíme ze zkušenosti učitelů, členů expertního týmu VÚP k problematice výuky žáků-cizinců.
Autor Hana Brožová

Metodická doporučení k začleňování žáků-cizinců do výuky v českých základních školách

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kdo je žák-cizinec a jak na něj nahlíží školská legislativa? Vydáním vyhlášky č. 147 s účinností od 1. 9. 2011 se mění současné podmínky pro začleňování žáků-cizinců do českých škol. Tento příspěvek přináší metodická doporučení pro ředitele škol, jak postupovat v případech nově příchozích cizinců.
Autor Jaromíra Šindelářová

Není čeština jako čeština aneb Jak se to má s pojmy ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vysvětluje pojmy užívané ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem.
Autor Zuzana Janoušková

Adaptace žáka-cizince na školní prostředí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
uč.hodina
Článek se zabývá počátečním kontaktem žáka-cizince se školním prostředím, třídou, školní budovou. Zahrnuje poznávací aktivity ve vztahu k prostředí, k žákovskému kolektivu i k neznámému jazyku.
Autor Ivana Černá

Začleňování žáků s jazykovou bariérou do výuky s využitím asistenta pedagoga

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Asistent pedagoga není stále v našich školách automaticky se vyskytujícím zaměstnancem. Žáků s neznalostí vyučovacího jazyka přicházejících z kulturně odlišných prostředí naopak stále přibývá. Ti potřebují, především v počátcích své nové školní docházky, intenzivní podporu a pomoc při začleňování se do nového prostředí a odstraňování jazykové bariéry. V těchto fázích by právě asistent pedagoga mohl být velmi užitečnou oporou. Ve svém článku popisuji jednu z možných cest, jak tyto žáky ve výuce podpořit, a to i díky využití asistenta pedagoga.
Autor Petra Hlavničková

Administrativní náležitosti vstupu žáka-cizince do školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá administrativními náležitostmi, s kterými se vyučující setkává, když přijde do české školy žák-cizinec. Je praktickou ukázkou všech legislativních kroků, které jsou při vstupu žáka-cizince ze strany školy zapotřebí.
Autor Petr Vodsloň

Čeština pro žáky-cizince č. 16 – Výlet

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je zaměřen na aktivity, které se vztahují k slovu „výlet“. Žáci-cizinci se zde seznámí se slovesy pohybu a se slovní zásobou k tomuto tématu. V příspěvku je již naznačen minulý čas, tedy je určen již pokročilejším žákům-cizincům. Článek představuje vyučujícím žáků-cizinců způsoby, metody a aktivity, kterými mohou žákům s odlišným mateřským jazykem pomoci zvládnout slovesa pohybu a názvy dopravních prostředků v tématu Výlet.
Autor Iva Hlůžeová

Čeština pro žáky-cizince č. 21 – Kdo co dělá

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek je ukázkou, jak seznámit žáky-cizince s tvořením podstatných jmen nesoucích názvy povolání. Záměrně jsou zvoleny různé slovotvorné skupiny, k nimž jsou přiřazována tzv. analogická slova – tj. slova tvořená stejnými příponami. Pozornost je věnována i problematice přechylování. Do tohoto vzorku deseti povolání byla semanticky zvolena slova, se kterými žáci přicházejí do styku a která jsou snadno znázornitelná při pohybových aktivitách.
Autor Iva Hlůžeová
Celkem: 55