Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem na ZŠ Bohumila Hrabala
| Základní škola Bohumila Hrabala na Praze 8 vzdělává velký počet žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Systém, který škola nastavila, popisuje učitelka prvního stupně a výchovná poradkyně pro cizince Jana Císařová.  | Mgr. Jana Císařová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
12. 12. 2019 |
1495 |
Hra ve výuce žáků s odlišným mateřským jazykem
| Počet žáků s odlišným mateřským jazykem (dále jen žáků s OMJ), kteří přicházejí do základní školy s omezenou znalostí českého jazyka, se zvyšuje a jejich vzdělávání není snadné. Následující text je určen pro učitele, kteří tyto žáky mají ve svých třídách a jejichž úkolem je nejen žáky českému jazyku a dalším oborům učit, ale poskytnout jim takovou oporu, aby se do vyučovacího procesu mohli aktivně zapojit a nebyli pasivními diváky.
Aby žák s OMJ vykonal stejnou práci jako jeho spolužáci, musí vynaložit větší úsilí. Může tedy být více unaven, což se projeví nesoustředěním a unikáním do jeho vnitřního světa. Z toho vyplývá, že potřebuje při výuce více a častěji motivovat. Takovou motivací mohou být vhodně zařazené hry, které navíc poslouží k rozvíjení komunikačních dovedností (naslouchání, mluvení, čtení, psaní).  | Daniela Pavlová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
20. 09. 2019 |
2177 |
Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem na Karlínské obchodní akademii
| Karlínskou obchodní akademii navštěvuje několik desítek žáků s odlišným mateřským jazykem. Školní psycholožka Barbora Růžičková popisuje podporu, kterou jim škola nabízí.  | Mgr. Barbora Růžičková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
11. 07. 2019 |
2285 |
Ověření znalosti češtiny při přijímacím řízení na SŠ
| Obchodní akademie Kollárova vypracovala vlastní systém ověřování úrovně znalosti češtiny u žáků, kteří ukončili povinné vzdělávání v zahraničí a nemusí konat jednotnou přijímací zkoušku z českého jazyka. Článek obsahuje konkrétní postupy ověření.  | Mgr. Radka Nevosadová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
02. 07. 2019 |
1828 |
Navázání spolupráce mezi školou a rodinou žáka-cizince
| Autorka popisuje, jak lze prostřednictvím adaptačního víkendu nastavit efektivní spolupráci mezi rodinou žáka-cizince a školou a přispět k bezproblémové integraci do třídního kolektivu. Článek je doplněn o praktickou ukázku aktivit a odkazem na videohospitaci.  | Mgr. Jana Muziková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
01. 07. 2019 |
1746 |
Žák bez znalosti češtiny ve třídě – část 2
| Seriál článků popisuje na případu konkrétního žáka-cizince bez znalosti češtiny proces integrace do základní školy, sestavení plánu pedagogické podpory (PLPP) a jeho naplňování a je doplněn o praktickou ukázku.  | Alice Kourkzi |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
24. 10. 2018 |
5689 |
Český občan bez znalosti češtiny v základní škole – část 3
| Školy hledají způsoby, jak si poradit s výukou žáků s nedostatečnou znalostí češtiny. Kromě žáků-cizinců přibývají i děti s českým státním občanstvím, kteří se vrací ze zahraničí s nulovou nebo velmi omezenou znalostí češtiny – tzv. OMJ (žáci s odlišným mateřským jazykem). Seriál článků dokumentuje na příkladu konkrétního žáka integraci do základní školy. Zaměřuje se na nastavení plánu pedagogické podpory (PLPP), nastavení individuálního vzdělávacího plánu (IVP) a je doplněn o příklady konkrétních metod, obsahu a organizace výuky.  | Eva Popelková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
15. 10. 2018 |
1850 |
Český občan bez znalosti češtiny v základní škole – část 2
| Školy hledají způsoby, jak si poradit s výukou žáků s nedostatečnou znalostí češtiny. Kromě žáků-cizinců přibývají i děti s českým státním občanstvím, kteří se vrací ze zahraničí s nulovou nebo velmi omezenou znalostí češtiny – tzv. OMJ (žáci s odlišným mateřským jazykem). Seriál článků dokumentuje na příkladu konkrétního žáka integraci do základní školy. Zaměřuje se na nastavení plánu pedagogické podpory (PLPP), nastavení individuálního vzdělávacího plánu (IVP) a je doplněn o příklady konkrétních metod, obsahu a organizace výuky.  | Eva Popelková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
08. 10. 2018 |
2446 |
Český občan bez znalosti češtiny v základní škole – část 1
| Školy hledají způsoby, jak si poradit s výukou žáků s nedostatečnou znalostí češtiny. Kromě žáků-cizinců přibývají i děti s českým státním občanstvím, kteří se vrací ze zahraničí s nulovou nebo velmi omezenou znalostí češtiny – tzv. OMJ (žáci s odlišným mateřským jazykem). Seriál článků dokumentuje na příkladu konkrétního žáka integraci do základní školy. Zaměřuje se na nastavení plánu pedagogické podpory (PLPP), nastavení individuálního vzdělávacího plánu (IVP) a je doplněn o příklady konkrétních metod, obsahu a organizace výuky.  | Eva Popelková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
01. 10. 2018 |
7943 |
Hodnocení žáků-cizinců
| Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení.
Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních.
Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.  | Alice Kourkzi |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
02. 02. 2018 |
6759 |