Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Není čeština jako čeština aneb Jak se to má s pojmy ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
| Článek vysvětluje pojmy užívané ve vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem.  | Zuzana Janoušková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
03. 03. 2015 |
7713 |
Nové přístupy ve vzdělávání žáků-cizinců v zemích EU
| Příspěvek si klade za cíl seznámit čtenáře s nejnovějšími poznatky a nejmodernějšími přístupy v oblasti integrace a vzdělávání cizinců na školách v zemích EU. Obsah článku je zaměřen zejména na řešení aktuálních problémů spojených s vícejazyčností a multikulturní třídou, na postupy a přístupy pedagogů, které vedou nejen k rychlejší integraci žáků-cizinců, ale i k jejich efektivnějšímu vzdělávání ve školním prostředí. Příspěvek přináší i doporučení Rady Evropy ve vztahu k národním politikám jednotlivých zemí, zabývá se otázkami plurilingvismu, diversity, interkulturního vzdělávání, profesionality pedagoga, a to nejen v souvislosti se zvyšováním jazykové kompetence, ale i postavením žáka-cizince v multikulturní třídě.  | Tereza Šmídová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
05. 06. 2012 |
7503 |
Sociokulturní minimum pro malé cizince
| Příspěvek se věnuje publikaci Sociokulturní minimum pro malé cizince, která vznikla za finančního přispění Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je dostupná ve třech jazykových mutacích (čj-ukr, čj-vit, čj-mong) a lze si ji zdarma stáhnout z internetových stránek www.nebelvir.cz. Jejím cílem je usnadnit žákům-cizincům první krůčky v neznámém českém prostředí.  | Petra Procházková |
Informativní příspěvek
|
|
|
|
|
16. 04. 2012 |
5057 |
Začleňování žáků s jazykovou bariérou do výuky s využitím asistenta pedagoga
| Asistent pedagoga není stále v našich školách automaticky se vyskytujícím zaměstnancem. Žáků s neznalostí vyučovacího jazyka přicházejících z kulturně odlišných prostředí naopak stále přibývá. Ti potřebují, především v počátcích své nové školní docházky, intenzivní podporu a pomoc při začleňování se do nového prostředí a odstraňování jazykové bariéry. V těchto fázích by právě asistent pedagoga mohl být velmi užitečnou oporou. Ve svém článku popisuji jednu z možných cest, jak tyto žáky ve výuce podpořit, a to i díky využití asistenta pedagoga.  | Petra Hlavničková |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
23. 11. 2011 |
4652 |
Administrativní náležitosti vstupu žáka-cizince do školy
| Článek se zabývá administrativními náležitostmi, s kterými se vyučující setkává, když přijde do české školy žák-cizinec. Je praktickou ukázkou všech legislativních kroků, které jsou při vstupu žáka-cizince ze strany školy zapotřebí.  | Petr Vodsloň |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
27. 06. 2011 |
8136 |
Víkendový adaptační pobyt žáků 1. tříd, jejich rodičů a učitelů
| Projekt zapadá do dlouhodobé koncepce školy v oblasti integrace žáků - cizinců do prostředí české školy, přičemž proces integrace je chápán "obousměrně". To představuje nejen vytvářet podmínky pro začlenění nově příchozích žáků - cizinců na jejich straně, ale souběžně také výchovně působit na ostatní žáky s cílem přijetí nově příchozích žáků - cizinců a jejich začlenění do stávajících sociálních skupin školních tříd.  | Petr Vodsloň |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
07. 05. 2013 |
4991 |
Integrace žáků – cizinců do českého vzdělávacího systému
| Příspěvek informuje o aktivitách, které proběhly na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně mj. v rámci projektů ESF, k integraci žáků – cizinců do výuky v českých školách. Snaží se načrtnout výhody a nevýhody přítomnosti žáka cizince v kolektivu třídy a nároky na odbornou připravenost učitelů.  | PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
18. 11. 2009 |
10488 |
Žák-cizinec a konkurence spisovné a obecné češtiny ve výuce
| Je dobré začít s výukou spisovného či obecně českého jazyka nebo obou variant? Jak přistupovat k výuce češtiny žáků-cizinců, kteří mají odlišnou jazykovou zkušenost a vstupní úroveň jazyka?  | PaedDr. Jaromíra Šindelářová, CSc. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
 |
|
|
|
12. 03. 2010 |
12150 |
Péče o žáky s OMJ, Základní škola nám. Curieových, nám. Curieových 886/2, Praha 1
| ZŠ Curieových je umístěna v historickém centru Prahy. Vzhledem k dlouholeté zkušenosti s výukou dětí s OMJ přitahuje mnoho cizinců různých národností. Škola spolupracuje s META, o. p. s., o děti pečují proškolení pedagogové, asistenti, speciální pedagog a koordinátor péče o děti s OMJ.  | PaedDr. Iveta Stehlíková Bassyová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
08. 11. 2017 |
4887 |
Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky – Kdo to je? Co to je? Ten, ta, to
| Obsahem článku je kapitola z publikace Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha : Portál, 2011. Praktická ukázka se zaměřuje na procvičování tázacích a ukazovacích zájmen a určování rodu podstatných jmen.  | Naděžda Gjurová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
23. 09. 2011 |
4726 |