Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žáci-cizinci"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "žáci-cizinci"

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Víkendový adaptační pobyt žáků 1. tříd, jejich rodičů a učitelů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Projekt zapadá do dlouhodobé koncepce školy v oblasti integrace žáků - cizinců do prostředí české školy, přičemž proces integrace je chápán "obousměrně". To představuje nejen vytvářet podmínky pro začlenění nově příchozích žáků - cizinců na jejich straně, ale souběžně také výchovně působit na ostatní žáky s cílem přijetí nově příchozích žáků - cizinců a jejich začlenění do stávajících sociálních skupin školních tříd.
Autor Petr Vodsloň

Ověření znalosti češtiny při přijímacím řízení na SŠ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Obchodní akademie Kollárova vypracovala vlastní systém ověřování úrovně znalosti češtiny u žáků, kteří ukončili povinné vzdělávání v zahraničí a nemusí konat jednotnou přijímací zkoušku z českého jazyka. Článek obsahuje konkrétní postupy ověření.
Autor Mgr. Radka Nevosadová

Cizinci v Základní škole Olešská

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek popisuje zkušenosti ZŠ Olešská, Praha 10 se vzděláváním žáků-cizinců. Lze využít jako inspiraci pro další školy.
Autor Mgr. Petra Rohlíčková

Navázání spolupráce mezi školou a rodinou žáka-cizince

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autorka popisuje, jak lze prostřednictvím adaptačního víkendu nastavit efektivní spolupráci mezi rodinou žáka-cizince a školou a přispět k bezproblémové integraci do třídního kolektivu. Článek je doplněn o praktickou ukázku aktivit a odkazem na videohospitaci.
Autor Mgr. Jana Muziková

Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem na Karlínské obchodní akademii

Odborné vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Karlínskou obchodní akademii navštěvuje několik desítek žáků s odlišným mateřským jazykem. Školní psycholožka Barbora Růžičková popisuje podporu, kterou jim škola nabízí.
Autor Mgr. Barbora Růžičková

Psychosociální aspekty integrace dětí cizinců: inspirace z Norska

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku se budeme zabývat psychosociálními aspekty integrace cizinců ve školách. Na příkladu z Norska si ukážeme, jakým výzvám čelí děti a mladí lidé, kteří přicházející z ciziny sami, a jakou roli v jejich podpoře může hrát škola. V České republice mezi žáky ve školách převládají děti z rodin migrantů, a ne uprchlíků. Nicméně případová studie z Norska, která se zabývá situací mladistvých uprchlíků bez doprovodu, vykresluje možné pohledy, ale i problémy, související s psychickou stránkou adaptace a je relevantní pro celou skupinu nově příchozích.
Autor Kateřina Machovcová

Analýza k zařazování žáků-cizinců do výuky

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Aktuálnost problematiky vyplývá ze stále se zvyšujícího počtu žáků-cizinců v našich školách. Cílem úkolu je poskytnout podporu učitelům, kteří žáky cizince vyučují v ZŠ český jazyk i ostatní předměty. Jde o určování úrovně žáka v českém jazyce a následně o jeho správné zařazení do výuky.
Autor Jitka Tůmová

Podpora učitelů při kontaktu s rodinami žáků-cizinců

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Sdružení pro integraci a migraci (SIMI) nabízí základním a středním školám na území hl. m. Prahy službu interkulturních pracovníků. Jedná se o zprostředkování komunikace s rodinami dětí-cizinců, které lze objednat zdarma díky realizovanému projektu Crossing borders (financovanému Evropskou Unií z Evropských strukturálních a investičních fondů, v rámci Operačního programu Praha – pól růstu ČR).
Autor Jana Vlastníková

Hodnocení žáků-cizinců na ZŠ Curie

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Na Základní škole náměstí Curieových v Praze se vzdělává velké množství žáků se speciálními vzdělávacími potřebami včetně žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Škola vypracovala vlastní systém vzdělávání, jehož důležitou součástí je i hodnocení. Článek popisuje, jak je hodnocení ukotveno v ŠVP, jak jsou žáci hodnoceni průběžně i na vysvědčení. Vše je doplněno o praktické ukázky.
Autor Jana Andrle

Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole - úvod

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek byl vytvořen na základě příručky Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole, která vznikla v roce 2012 pod patronací MŠMT. Metodiku najdete v závěru příspěvku jako soubor ke stažení. Všechny kapitoly z příručky budou součástí uceleného seriálu článků. Některé části kapitol vycházejí ze zkušeností pedagogů, kteří se účastnili e-learningového kurzu v rámci projektu z ESF s názvem Sociokulturní kompetence pro pracovníky škol a školských zařízení (CZ.1.07/1.2.00/08.0104 ). Informace týkající se využití národního korpusu a žákovského korpusu CzeSL pro výuku cizinců vycházejí z projektu Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/07.0259).
Autor J. Šindelářová, S. Škodová
Celkem: 28