Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "řešení problému"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "řešení problému"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

PISA 2018 a globální kompetence

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Příspěvek se v souvislosti s nedávným Kulatým stolem SKAV a EDUin zabývá modifikací cílů mezinárodního šetření OECD PISA směrem ke kompetencím pro 21. století a naší připraveností na tyto změny reagovat.
Autor Bořivoj Brdička

Co by měli učitelé vědět o attachmentu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kvalita vztahů v rodině, ale také vztahy s učiteli, vrstevníky, ovlivňují, jak se dítě projevuje ve školním prostředí. Z hlediska problematiky citové vazby (attachmentu) je třeba vyšší senzitivnost ve školním prostředí a včasnost řešení objevujících se rizik, které mohou být jen přechodové, ale také mohou být kumulované, odkládané, podceňované i přeceňované.
Autor PhDr. Pavla Doležalová

Tvořivé myšlení jako základ kompetencí pro 21. století

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o kurzu edX Design Thinking for Leading and Learning vedeném špičkovými odborníky MIT, jehož cílem bylo pomoci učitelům a vedoucím představitelům škol integrovat tvořivé myšlení do výuky. Jedná o zcela typický postup transformace školy naplňující požadavky současného vývoje společnosti.
Autor Bořivoj Brdička

Mateřská škola komunikuje s rodiči: Situace, které mohou nastat

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek přináší ukázku z knihy Mateřská škola komunikuje s rodiči. V knize najdou spoustu užitečných informací nejen učitelé mateřských škol. Přináší návrhy řešení problémů, se kterými se setká každý učitel mateřské školy. Je doplněna řadou příkladů z praxe.
Autor Ladislava Lažová

Škola kreativních technik II – Banka kreativních technik

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek navazuje na článek „Škola kreativních technik I – Průvodce”. Obsahuje velké množství konkrétních popisů tvořivých technik využitelných ve výuce.
Autor PaedDr. Jitka Jilemická

Scénář interaktivního divadla ÁJA

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Předkládáme scénář interaktivního divadla, jehož hlavní hrdinka Ája chce řešit nahromaděné problémy sebevraždou. Právě v tu chvíli vstupuje do příběhu facilitátor, který nabízí Áje pomoc, když mu dá čas na řešení jejích problémů. Toto představení bylo 10x realizováno. Protože se jedná v současné době o tematiku aktuální, doporučujeme divadlo využít ne pouze ke korekci, ale jako prevenci při řešení problémů.
Autor PhDr. Vladimíra Neužilová

Krtčí výlety

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Projekt vytvořený na základě knihy Jana Hlaváče a Jitky Petrové Krtčí výlety uvádí děti zábavnou formou do předmatematických a předčtenářských činností, rozvíjí jejich představivost, tvořivost a schopnost řešit problémy. To vše zasazené do rámce vzájemných mezilidských vztahů.
Autor Eva Rybárová

Program rozvoje metakognitivního myšlení dětí předškolního věku

Předškolní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek čtenáře seznámí s programem rozvoje mekognitivního myšlení dětí předškolního věku. Realizovaný program vychází z aktivit metodiky Let´s Think! a zaměřuje se na rozvoj kognitivního myšlení dětí, na kooperaci, komunikativní dovednosti, řešení problémů, tvořivosti a kompetencí k autoregulaci učení předškolního věku. Příspěvek stručně popisuje průběh aktivity, názornou ukázkou je přiložený metodický list.
Autor Zdeňka Valentová

Předškolák s problémovým chováním: Prevence agresivity v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší ukázku z velice čtivé knihy určené nejen pro předškolní pedagogy „Předškolák s problémovým chováním“ autorky Zdeňky Michalové. Teoretické poznatky jsou v knize doplněny řadou kazuistik a případů z praxe. V knize naleznete možné příčiny poruch chování, seznámíte se s možnostmi jejich prevence a také s řadou námětů, které Vám pomohou ovlivnit projevy problémového chování. Ukázka z knihy předkládá kapitolu Prevence agresivity v mateřské škole.
Autor Zdeňka Michalová

Řešení problémů – Paragraf 11/55

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
V rámci projektu Paragraf 11/55 pro podporu zvyšování právního vědomí dětí a mládeže vznikl v občanském sdružení AISIS tento materiál věnující se problematice řešení problémů. Jeho součástí je popis individuálních stylů rozhodování a velké množství aktivit, které mají žákům a jejich učitelům pomoci při skupinovém řešení problémů. Mezi několika můžeme jmenovat Brainpool, aktivitu Kaga a Kawa, nebo také kreativní abecedu a aktivitu s názvem: „Ředitel cihelny“. Materiál se může stát inspirací všem učitelům a pedagogickým pracovníkům, ale primárně je určen učitelům vzdělávacích oborů Výchova k občanství, Občanský a společenskovědní základ a Člověk a svět práce.
Autor Aisis o.s.
Celkem: 31