Článek nabízí přehled strukturálních prvků na téma faktorů školní zralosti. Pojmem školní zralost označujeme vnitřní vývojové předpoklady, které se vztahují k funkcím závislým na zrání centrální nervové soustavy. Pro diagnostiku školní zralosti jsou určující jednotlivé oblasti. Školní zralost zahrnuje fyzickou, psychickou, sociální a emocionální zralost.
Článek nabízí aktivity pro rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči: rčení, shoda a odlišnost, materiály a morfologicko-syntaktické roviny: jednotné a množné číslo, malované čtení, gramaticky chybně utvořená věta.
Článek nabízí aktivity pro rozvoj lexikálně-sémantické roviny řeči: popisování obrázku, vyhledávání neshod na obrázku, dějová posloupnost, nadřazené a podřazené pojmy, synonyma, protiklady, homonyma, přirovnání.
Řeč je východiskem gramotností, dítě předškolního věku poznává a seznamuje se s knižními tituly nejen za účelem rozvoje poznání a řečových dovedností, ale kniha se stává i pojítkem mezi dítětem a blízkou osobou. Upevňují se citové vazby, naplňují se potřeby dítěte.
V naší společnosti je kladen důraz na kulturu a vzdělání dětí. Záleží na přístupu učitele a rodičů, jakým způsobem dítě povedou. Snažme se zaujmout dítě v předškolním období náměty vedoucí k rozvoji jemné motoriky a jednotlivých smyslových orgánů a připravit dítě na vstup do školy. Využijme jednoduchých dětských říkanek a písniček pro rozvoj rytmu a pohybu. Rozvíjejme sluchovou a zrakovou schopnost dětí.
Dvoudílný seriál je ukázkou, jak lze během dvou vyučovacích bloků zaměřených na jedno téma (zvířata) rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků potřebných k úspěšnému zvládnutí čtení, psaní a počítání. Námět je určen zejména učitelům základních škol speciálních v nižších ročnících; umožňuje upravit materiál podle speciálních vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků.
Dvoudílný seriál je ukázkou, jak lze během dvou vyučovacích bloků zaměřených na jedno téma (zvířata) rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků potřebných k úspěšnému zvládnutí čtení, psaní a počítání. Námět je určen zejména učitelům základních škol speciálních v nižších ročnících; umožňuje upravit materiál podle speciálních vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků.
Úroveň řeči a komunikace je jednou z oblastí, které žák potřebuje dobře ovládat před nástupem do 1. třídy, aby se mohl úspěšně učit a začlenit mezi vrstevníky. Žák řeč potřebuje k dorozumívání s ostatními – k porozumění sdělovanému a ke sdělování informací, proto je potřebné mít taktéž dostatečně rozvinutou slovní zásobu.
Altíkův slovník je multimediální výukový software, který sjednocuje systémy alternativní a augmentativní komunikace (AAK) a slouží jako komplexní nástroj pro usnadnění výuky žáků s kombinovaným postižením jak pomocí forem AAK, tak i metodou globálního čtení. Program je variabilní, lze jej přizpůsobit individuálním potřebám jednotlivých uživatelů.