Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "čtení"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "čtení"

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Čtení elektronických textů na 1. stupni základní školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Při prvním pohledu na elektronický text se může zdát, že se text v elektronické formě neliší od textu tištěného, jediným zřetelným rozdílem je médium, na kterém text čteme (papír / digitální zařízení: počítač, čtečka, tablet, chytrý telefon). Můžeme si tedy položit otázku, proč bychom měli věnovat pozornost čtení elektronických textů, a to již na 1. stupni základní školy.
Autor Hana Havlínová

Strategie čtení digitálních textů: společné anotace

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Čtení digitálních textů se ukazuje být odlišné od čtení textů tištěných. Žáky je proto nutné naučit nové strategie a přístupy. Článek zvažuje klady a zápory typických přístupů použitých nejprve u tištěných textů a nabízí řešení ve společných anotacích.
Autor Ludmila Kovaříková

Laterální čtení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Množství textů na internetu vyžaduje i změnu způsobu čtení. Řešením problému s ověřováním informací by mělo být laterální, hyperlinkové a hashtagové čtení, které se odlišuje od klasického čtení vertikálního.
Autor Ludmila Kovaříková

Mobily v rukou dětí z pohledu rodičů

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o tom, jak svůj postoj k využití mobilů vlastními dětmi na základě studia dostupných výzkumů pozměnil jeden anglický rodič – shodou okolností novinář zabývající se médii.
Autor Aleš Jaroš

Čtenářské strategie od prvních školních dní

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Rozvíjení čtenářské gramotnosti je oblastí, kde se vzájemně prolínají a překrývají otázky co, jak a proč žáky učíme. Učitelé v 1. ročníku vědí, že cílem není pouze zvládnutí techniky čtení a psaní na určité úrovni a zvládnutí základní úrovně porozumění čtenému textu. Zároveň je třeba vést žáky k posuzování textu na úrovni vyšších myšlenkových operací. A neodmyslitelnou součástí výuky počátečního čtení je utváření pozitivního vztahu ke knihám a k literatuře. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

Projekt na podporu čtenářské gramotnosti

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Představení mezinárodního projektu Handbook 4 RSP readers a jeho výsledků.
Autor Jan Pytel

Učební aktivity ve výuce angličtiny mladších žáků

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek seznamuje s čtenáře s efektivními a vyzkoušenými tipy na učební aktivity, které jsou vhodné pro výuku anglického jazyka na 1. stupni ZŠ.
Autor Lucie Zormanová

Jsou naše předpoklady o čtení nesprávné?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Informace o často diskutovaném tématu týkajícím vlivu technologií na úroveň čtenářské gramotnosti postavená na překvapivém blogovém příspěvku Tima Kastelleho a vlastním názoru autora.
Autor Vladimír Doležal

Čtením k úspěchu ve vzdělávání - výzkum

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Čtenářská gramotnost českých žáků podle výsledků mezinárodních výzkumů stále upadá (zejména na 2. stupni) a odborníci se snaží tento propad zastavit. A protože čtenářská gramotnost a čtení jsou podle výzkumů úzce svázány, ptáme se, jak to vypadá se čtenářstvím v ČR u dětí základních škol a porovnáváme čtení dětí a dospělých. Článek zprostředkovává vybrané dva výstupy výše popsaného výzkumu. Ostatní výsledky budou publikovány postupně, podle možností budeme odkazovat v komentářích.
Autor Jolana Ronková

Tvorba elektronických knih

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Elektronické knihy se dnes těší stále většímu zájmu u čtenářů i žáků. Je nepochybně užitečné, pokud budou žáci umět vytvořit vlastní elektronickou knihu. V následujícím článku se pokusíme ukázat, jak je možné vytvořit (a případně také vydat) vlastní knihu.
Autor Zuzana Černá
Celkem: 29