Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "český jazyk"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "český jazyk"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Den duchů aneb Hrajeme si v hodině Čj

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Den duchů patří do časově krátkodobých projektů. Lze jej využít v jedné hodině, a žáky tak vhodně motivovat k připravované školní akci nebo jednotlivá cvičení využívat během celého roku. Projekt je předkládán spíše jako inspirace. Ukazuje, jak je možné hravou formou opakovat tvrdé a měkké slabiky, skládání slov, tvoření vět a další. V hodině čtení napínavým způsobem přivádí žáky nejen k četbě, ale i tvoření vlastního příběhu a zapsání děje.
Autor Iva Burešová

Jak si usnadnit psaní textů?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Na počítači píšeme všichni; někdo více, někdo méně. Moderní textové editory disponují řadou funkcí, které nám psaní zpříjemňují, včetně podpory konkrétního jazyka. Cílem tohoto článku je představení nástrojů, které Word (a obecně i jiné editory) nabízí pro český jazyk. Dozvíte se mimo jiné, jak se vyhnout pravopisným chybám, kde čerpat inspiraci pro tvorbu košatějších textů nebo jak se vypořádat s dělením slov. To vše na konkrétních funkcích programu MS Word.
Autor Michaela Ševečková

Žáci s odlišným mateřským jazykem a výuka českého jazyka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příklad dobré praxe k problematice vzdělávání žáků-cizinců na ZŠ Táborská v Praze 4.
Autor PhDr. Kamila Balharová

O Šípkové Růžence s Ozobotem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Veronika Celnarová

Čtení slabik s Bee-botem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak učitel s využitím robotické hračky může rutinní nácvik čtení slabik proměnit v poutavou činnost, do které se žáci aktivně zapojují. Kromě oborového cíle českého jazyka, tedy nácviku techniky čtení jako základního předpokladu pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, je zde nenásilně a přirozeně rozvíjena matematická a digitální gramotnost. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Lucie Sencovici

Na aktivní čtenářství s Erikem Taberym

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
projekt
Jako přechod na gymnázium se mi při učení čtení a psaní celkem osvědčil jeden z úvodníků Erika Taberyho – Hledá se Vaculík. Článek vyšel v Respektu v roce 2006 (s autorovým svolením jej zde celý přináším). Je ale nadčasový, hledání aktivního názorového vůdce z řad humanistů a intelektuálů je v době masové mediální komunikace trvalkou. Vedle toho text ukazuje na možnost využít řady nástrojů a zbraní kvalitního názorového novináře. Meta, kterou Tabery pro své čtenáře a potenciální budoucí žurnalisty (a jisté budoucí občany a voliče) staví, je vysoko. Právě proto text volím. Ať je výzvou pro žáka i učitele. Představuji zde blok hodin komunikace a slohové výchovy, který jsem absolvoval s žáky a žákyněmi dvou kvint gymnázia Open Gate – Boarding school, s. r. o., v roce 2006/07 a s žáky sexty gymnázia živých jazyků Minerva v roce 2007/08.
Autor Petr Koubek

Podívejte se na památky očima dětí aneb projekt

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje postupné kroky vzniku dvojjazyčného DVD, které autor vytvářel spolu s žáky 8. ročníku ZŠ v hodinách anglického a českého jazyka.
Autor Lukáš Bajer

Využití knoflíků na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Popis souborů témat, který navrhuje využití běžných knoflíků jako názorných pomůcek při edukaci žáků 2. ročníku ZŠ.
Autor Iva Burešová

Pohádka vizualizovaná v myšlenkové mapě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Úvod do práce s počítačem – žáci vytvoří pohádku v podobě myšlenkové mapy ve speciálním grafickém softwaru. Myšlenková (též pojmová, vztahová) mapa umožňuje vizualizaci informací (pojmů) do objektů, které žáci jednoduchým způsobem uspořádávají v logické návaznosti a určují mezi nimi relační souvislosti a vazby.
Autor Petr Čenský

Kdo si hraje – nezlobí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Hry mají nezastupitelnou úlohu ve vzdělávání nejen na 1. stupni základní školy. Mají své místo ve všech předmětech a s jejich pomocí dokážeme dosáhnout skvělých výsledků u všech žáků – jak žáků nadaných, tak i nějakým způsobem handicapovaných. Tento článek se zabývá univerzálními hrami, které nevyžadují přípravu náročnou na čas učitele a jsou po ruce vždy, když je potřeba.
Autor Hana Fišerová
Celkem: 20