Název materiálu | Anotace | Autor | Typ příspěvku | O jazyce | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
| | rvp.cz | uživatelé | |
---|
Oživme městskou knihovnu pro 21. století (3. část) – Vytváříme moderní výroční zprávu pro městskou knihovnu
| Žáci se inspirují výročními zprávami knihoven a vytvoří vlastní výroční zprávu. Tu připraví v online dokumentu, na jehož tvorbě se budou společně podílet. Formát výroční zprávy dodržuje pravidla pro formátování textu a využívá moderních možností zápisu, jako je hlasové zadávání.  | Markéta Čonková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
08. 04. 2021 |
218 |
Digitální technologie ovlivňují vzdělávací obsah na 1. stupni (1. část)
| Text je součástí kolekce článků, které se věnují problematice využívání digitálních technologií v primárním vzdělávání. Zamýšlí se nad tím, které běžné aktivity vedou k rozvíjení digitální gramotnosti žáků a jakým způsobem digitální svět, ve kterém se žáci přirozeně pohybují, může ovlivňovat vzdělávací obsah a cíle výuky ve vzdělávacích oblastech Český jazyk a literatura, Cizí jazyk a Umění a kultura. Předkládá náměty na využití digitálních technologií jako didaktické pomůcky, která umožňuje zefektivnit průběh učení žáků a může usnadnit naplnění vzdělávacího cíle.
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).  | PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
1 komentář |
14. 04. 2020 |
3695 |
Čtení slabik s Bee-botem
| Článek ukazuje, jak učitel s využitím robotické hračky může rutinní nácvik čtení slabik proměnit v poutavou činnost, do které se žáci aktivně zapojují. Kromě oborového cíle českého jazyka, tedy nácviku techniky čtení jako základního předpokladu pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, je zde nenásilně a přirozeně rozvíjena matematická a digitální gramotnost.
Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
 | Mgr. Lucie Sencovici |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
08. 01. 2020 |
2915 |
O Šípkové Růžence s Ozobotem
| Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby.
Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).  | Mgr. Veronika Celnarová |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
16. 12. 2019 |
3610 |
Významná výročí v roce 2019 – speciální vzdělávání: Mezinárodní den neslyšících
| Od roku 2016 Národní ústav pro vzdělávání řeší tvorbu metodické podpory pro učitele českého, českého znakového a anglického jazyka žáků se sluchovým postižením. Dosud autorské týmy pracují na elektronických publikacích (s překladem do českého znakového jazyka), ale dojde i na praktické pracovní listy do výuky i závěrečný kurz, který předá učitelům/asistentům pedagoga/rodičům informace o tom, jak materiály využít.  | Renata Votavová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
28. 08. 2019 |
6793 |
Ověření znalosti češtiny při přijímacím řízení na SŠ
| Obchodní akademie Kollárova vypracovala vlastní systém ověřování úrovně znalosti češtiny u žáků, kteří ukončili povinné vzdělávání v zahraničí a nemusí konat jednotnou přijímací zkoušku z českého jazyka. Článek obsahuje konkrétní postupy ověření.  | Mgr. Radka Nevosadová |
Teoretický příspěvek odborný příspěvek
|
|
|
|
|
02. 07. 2019 |
2359 |
Tvoříme Wikipedii – díl 4.: Wikipedie v českém jazyce a literatuře
| V úvodních třech dílech jsme se detailněji zabývali strukturou (díl 1.), tvorbou pomocí překladu (díl 2.) a aktualizací (díl 3.) článků na Wikipedii. Nyní je na čase podívat se na využití Wikipedie v konkrétních předmětech. V tomto dílu se zaměříme na český jazyk a literaturu. Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.  | Jaroslav Mašek |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
15. 05. 2019 |
2469 |
Žáci s odlišným mateřským jazykem a výuka českého jazyka
| Příklad dobré praxe k problematice vzdělávání žáků-cizinců na ZŠ Táborská v Praze 4.  | PhDr. Kamila Balharová |
Praktický příspěvek zkušenost
|
|
|
|
|
08. 08. 2017 |
21535 |
Čeština zajímavě a komunikativně II: Slovesa
| Kniha je určena učitelům českého jazyka druhého stupně základních škol a nižších tříd gymnázií a studentům oboru Český jazyk a literatura na vysokých školách. Přináší zajímavé náměty k učivu o slovní zásobě, tvarosloví, skladbě a slohu v 8. a 9. ročníku. Přínosné je propojení praktické části s metodickou i závěrečné prověřovací testy. Výklad doplňují odkazy na mezipředmětové vztahy a průřezová témata.  | Klímová K., Kolářová I. |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
17. 02. 2016 |
7973 |
Jak si usnadnit psaní textů?
| Na počítači píšeme všichni; někdo více, někdo méně. Moderní textové editory disponují řadou funkcí, které nám psaní zpříjemňují, včetně podpory konkrétního jazyka. Cílem tohoto článku je představení nástrojů, které Word (a obecně i jiné editory) nabízí pro český jazyk. Dozvíte se mimo jiné, jak se vyhnout pravopisným chybám, kde čerpat inspiraci pro tvorbu košatějších textů nebo jak se vypořádat s dělením slov. To vše na konkrétních funkcích programu MS Word.  | Michaela Ševečková |
Praktický příspěvek inspirace
|
|
|
|
|
14. 04. 2015 |
17281 |