Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "český jazyk"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "český jazyk"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Portál o češtině nechybujte.cz

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Společnost LINGEA výrazně rozšířila a pozměnila podobu internetového portálu o češtině nechybujte.cz. Kromě Slovníku současné češtiny, Pravidel českého pravopisu, Slovníku českých synonym a nástroje pro doplnění diakritiky je nově součástí i Gramatika češtiny. Nová grafická podoba portálu umožňuje rychlou orientaci v příjemném prostředí. Jedná se o první portál tohoto druhu, jenž v Česku vznikl. Jeho smyslem je usnadnit uživatelům češtiny vyhledávání správných podob slov, jejich tvarů a synonym a také přispět k rozvíjení jazykové kultury, vzdělanosti i čtenářské gramotnosti žáků. Portál je k dispozici zcela zdarma.
Autor Michaela Ševečková

Vyjmenovaná slova s interaktivní tabulí

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Inspirace pro učitele začínající s interaktivní tabulí. Jak můžeme zábavnou formou seznámit žáky s vyjmenovanými slovy, rozvíjet jejich slovní zásobu a zároveň je vést k využití moderní technologie i klasické knihy.
Autor Růžena Pekařová

Pohádka vizualizovaná v myšlenkové mapě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
blok hodin
Úvod do práce s počítačem – žáci vytvoří pohádku v podobě myšlenkové mapy ve speciálním grafickém softwaru. Myšlenková (též pojmová, vztahová) mapa umožňuje vizualizaci informací (pojmů) do objektů, které žáci jednoduchým způsobem uspořádávají v logické návaznosti a určují mezi nimi relační souvislosti a vazby.
Autor Petr Čenský

Digitální technologie ovlivňují vzdělávací obsah na 1. stupni (1. část)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je součástí kolekce článků, které se věnují problematice využívání digitálních technologií v primárním vzdělávání. Zamýšlí se nad tím, které běžné aktivity vedou k rozvíjení digitální gramotnosti žáků a jakým způsobem digitální svět, ve kterém se žáci přirozeně pohybují, může ovlivňovat vzdělávací obsah a cíle výuky ve vzdělávacích oblastech Český jazyk a literatura, Cizí jazyk a Umění a kultura. Předkládá náměty na využití digitálních technologií jako didaktické pomůcky, která umožňuje zefektivnit průběh učení žáků a může usnadnit naplnění vzdělávacího cíle. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

O výuce neslyšících

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor upozorňuje na hlavní problémy při výuce neslyšících žáků. Zaměřuje se zejména na komplikace související s výukou českého jazyka.
Autor Václav Chmelíř

Den duchů aneb Hrajeme si v hodině Čj

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Den duchů patří do časově krátkodobých projektů. Lze jej využít v jedné hodině, a žáky tak vhodně motivovat k připravované školní akci nebo jednotlivá cvičení využívat během celého roku. Projekt je předkládán spíše jako inspirace. Ukazuje, jak je možné hravou formou opakovat tvrdé a měkké slabiky, skládání slov, tvoření vět a další. V hodině čtení napínavým způsobem přivádí žáky nejen k četbě, ale i tvoření vlastního příběhu a zapsání děje.
Autor Iva Burešová

Král češtiny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
příklad
uč.hodina
Aktivita, při které žáci na 1. stupni využijí svých dosavadních znalostí českého jazyka.
Autor Pavlína Drtilová

Přejatá slova

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek ukazuje možnosti využití metod kritického myšlení v hodinách jazykové výchovy.
Autor Jarmila Filipcová

Učím se vypravovat

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Autorka nabízí ukázku tematicky zaměřené výuky, která se uskutečnila v rámci vyučovacího předmětu matematika. Stěžejní náplň byla realizována ve třech částech (během jednoho týdne). První den proběhl 135 minutový blok (tři vyučovací hodiny), druhý a třetí den po jedné vyučovací hodině (2x45 minut). Následovala individuální práce žáků na aplikační úloze a společné vytváření sbírky úloh. Veškeré postřehy, dotazy, náměty byly řešeny při hodinách matematiky.
Autor Vladimíra Neužilová

Využití knoflíků na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Popis souborů témat, který navrhuje využití běžných knoflíků jako názorných pomůcek při edukaci žáků 2. ročníku ZŠ.
Autor Iva Burešová
Celkem: 35