Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

O Šípkové Růžence s Ozobotem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje možnosti, jak může učitel pracovat se známým pohádkovým textem na počátku 1. ročníku, tedy v období, kdy si žáci teprve osvojují techniku čtení, a pokládají se základy čtenářské gramotnosti. Hlavním cílem popisované hodiny českého jazyka je rozvíjení slovní zásoby, dodržování dějové posloupnosti a doslovné porozumění textu, ale je zde rozvíjena i gramotnost matematická, a to prostřednictvím nenásilně zařazené práce s Ozoboty. Žáci ve dvojicích řeší úlohu založenou na posloupnosti jednoduchých instrukcí, samostatně odhalují a opravují chyby. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Veronika Celnarová

Čtení slabik s Bee-botem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak učitel s využitím robotické hračky může rutinní nácvik čtení slabik proměnit v poutavou činnost, do které se žáci aktivně zapojují. Kromě oborového cíle českého jazyka, tedy nácviku techniky čtení jako základního předpokladu pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, je zde nenásilně a přirozeně rozvíjena matematická a digitální gramotnost. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Lucie Sencovici

Povídání o vánočních tradicích v angličtině s využitím ozobotů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak může učitel s využitím robotické pomůcky zábavným způsobem procvičit se žáky používání přítomného času prostého v angličtině a propojit výuku angličtiny s vlastivědou (téma vánoční zvyky). Popisovaná aktivita rozvíjela čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Hrbková

Za poznáním sociálně patologických jevů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje inspiraci, jak zapojit téma osobností do výuky o sociálně patologických jevech. Problematika sociálních deviací a patologií je velice aktuální a žákům je známá především z médií, právě v souvislosti se slavnými osobnostmi. Podle mého názoru toho můžeme využít, aby byla naše výuka zajímavější. Tento námět by mohl sloužit nejen k motivaci a probuzení zájmu o téma, ale také k rozvoji gramotností, zejména čtenářské. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Jedná se o projekt financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů a realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání. Cílem je podpora pedagogů mateřských i základních škol v jejich snaze o rozvíjení čtenářské, digitální a matematické gramotnosti.
Autor Zuzana Cieslarová

Čeští politici na sociálních sítích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Čeští politici na sociálních sítích pracuje s tématy, jako je politický pluralismus a mediální výchova. Vede žáky k analýze mediálního obsahu, jeho rozboru a porozumění. Tedy témat, se kterými jsou žáci dnes a denně konfrontováni, a to hlavně mimo školní prostředí. Při aktivitě žáci prohlubují schopnost spolupracovat ve skupině. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Čtení elektronických textů na 1. stupni základní školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Při prvním pohledu na elektronický text se může zdát, že se text v elektronické formě neliší od textu tištěného, jediným zřetelným rozdílem je médium, na kterém text čteme (papír / digitální zařízení: počítač, čtečka, tablet, chytrý telefon). Můžeme si tedy položit otázku, proč bychom měli věnovat pozornost čtení elektronických textů, a to již na 1. stupni základní školy.
Autor Hana Havlínová

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (1. část) – Obecný popis projektu (žákovský projekt rozvíjející gramotnosti)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Projekt Oživme městskou knihovnu pro 21. století nabízí sérii výukových aktivit pro žáky 8. a 9. tříd. Cílem je, aby žáci získali zkušenost s realizací komplexního projektu a zároveň byl vytvořen prostor pro rozvoj primárně digitální gramotnosti.
Autor Markéta Čonková

Čtěte ve školách autentické texty. 8. minikonference odborného panelu čtenářské gramotnosti PPUČ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
18. listopadu od 9 do 16 hodin proběhla 8. minikonference odborného panelu čtenářské gramotnosti systémového projektu PPUČ. Jednalo se opět o online setkání podobně jako na jaře 2020 v případě sedmé minikonference. Jeho hlavním obsahem byly celkem dva bloky po třech workshopech s hlavním cílem – jak podpořit zavádění oborového čtenářství (odborných, publicistických aj. neučebnicových textů) do výuky škol, a tak efektivně podpořit důležitou složku čtenářské gramotnosti dětí a žáků, tzv. „oborové čtení“. Workshopy prezentovaly: (1) zkušenosti projektu Pomáháme školám k úspěchu z podpory kompetencí učitelů a rozvoje oborového čtení žáků ve 116 základních školách; (2) jak je oborové čtení žáků základních škol podporováno v koncepčním projektu Zkoumavé čtení společnosti Nová škola (který vychází z efektivního zahraničního modelu) a (3) jak lze využít video k podpoře učitelů při zavádění oborového čtení v předškolní výchově a vzdělávání na příkladu MŠ Štěnovice a MŠ Černošice. Workshopy byly zhruba dvouhodinové. Oba bloky obsahovaly pokaždé stejné tři workshopy. Za školy, MAP aj. organizace se účastnily dvojice účastníků, aby měli účastníci možnost zažít všechny tři workshopy. Tento článek nabídne soubor videozáznamů z této akce s anotujícím didaktickým komentářem.
Autor Petr Koubek

Svět podcastů, račte vstoupit

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Svět podcastů, račte vstoupit je zaměřená na seznámení s podcastem, což je v poslední době zejména mezi mladými lidmi populární volnočasový fenomén, a jeho analýzu. Podcast je zvukový formát kombinující mluvené slovo, zvuky a hudbu podobný rozhlasovému vysílání, ovšem s možností poslouchat zvolený obsah kdykoli. Aktivita kombinuje samostatnou a skupinovou práci a společnou práci ve výuce. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Únik jako obranný mechanismus. Uniknout stereotypní výuce online!

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje možnosti zpestření výuky formou únikových her a poukazuje na způsoby rozvoje gramotností. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Anna Drbohlavová
Celkem: 199