Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka I. - teoretický úvod

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se věnuje teoretickým aspektům rozvoje čtenářské gramotnosti v hodinách cizích jazyků na 2. a 3. stupni. Je strukturován do tří částí, které postupně představují základní pojmy, dále podmínky a překážky rozvoje čtenářské gramotnosti a nakonec základní metody a techniky vhodné pro její rozvoj. Příspěvek vychází jak z domácí, tak zahraniční literatury a odkazuje také na zjištění výzkumu PISA 2009.
Autor Jana Němečková

Rozvoj čtenářské gramotnosti: Příběh staré lodi

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Příspěvek přináší inspiraci a hry, které napomáhají dětem ke zvládnutí některých základních dovedností a způsobů chování, které souvisejí s jistými psychomotorickými činnostmi usnadňující pozdější osvojování čtení, psaní a počítání v rámci primárního vzdělávání. Hry se vážou k motivačnímu smýšlenému příběhu, který je doplněn krásnými ilustracemi Natálie Gablíkové (6,5 let).
Autor Lenka Prášilová

Cestovní kancelář

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Vzdělávání pro 21. století je spojeno s pojmem funkční gramotnost. Pod tímto pojmem si můžeme představit rozvíjení takových schopností a dovedností, které umožňují např. tvořivé řešení problémů, kritické myšlení, porozumění různým typům médií a technologií, vzájemnou spolupráci a zodpovědnost za sebe sama. Dá se předpokládat, že to všechno bude žák potřebovat nejen ve škole, ale především ve svém vlastním životě. Předkládaný text popisuje konkrétní aktivitu, která byla realizována na běžné základní škole a která si dává za cíl ukázat jednu z možností, jak může učitel využít potenciálu vzdělávacího obsahu Matematiky a její aplikace k rozvíjení nejen matematické, ale i čtenářské a digitální gramotnosti. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Hana Havlínová, Ph.D.

Krtčí výlety

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Projekt vytvořený na základě knihy Jana Hlaváče a Jitky Petrové Krtčí výlety uvádí děti zábavnou formou do předmatematických a předčtenářských činností, rozvíjí jejich představivost, tvořivost a schopnost řešit problémy. To vše zasazené do rámce vzájemných mezilidských vztahů.
Autor Eva Rybárová

Ptáčci v zimě

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
Tento příspěvek vznikl na podnět dětí, které pozorovaly ptáky v zimě, chtěly se naučit o ně pečovat a něco nového se o nich dozvědět.
Autor Alžběta Palatinová

Výukový blok voda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ve 4. ročníku zařazuji do výuky projekt Voda, který prolíná předměty český jazyk, matematika, vlastivěda, přírodověda a hudební výchova. Žáci v bloku 12 hodin (projektové vyučování) studovali vodu v jejích různých projevech a zobrazeních, včetně zobrazení v naučné a krásné literatuře. V uvedené dvouhodinovce jsem navázala na předchozí práci a pak žáci četli samostatně k tomu účelu přinesené naučné texty. Hodina byla zaměřena na sdílení o přečteném, využitá metoda práce je variací metody popisované jako Učíme se navzájem. Žáci si sdělovali, co se dozvěděli nového, ale v další fázi měli připravit společnou prezentaci nových informací pro ostatní. Prezentace probíhala v prostoru, který je ve třídě vyčleněn speciálně pro sdílení nových informací získaných studiem. Samotným závěrem bylo shrnutí nových poznatků a vyhodnocení hodiny, které jsem provedla. Dvouhodinovka měla uzavřít celý vyučovací blok, ale protože ještě nebyly vyhodnoceny některé pokusy a uzavřeny všechny diskuse, bylo se žáky dohodnuto, že blok dokončí a vše zhodnotí v bloku hodin, který následuje příští den. Výuka proběhla na ZŠ a MŠ Všenory.
Autor Hana Hrušková

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka II. – Aktivita pro 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročník víceletých gymnázií - Fotbalový klub

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento článek je druhým dílem z třídílné série zabývající se čtenářskou gramotností a zejména kritickým čtením. První díl byl zaměřen na teoretické aspekty dané problematiky, druhá část představuje praktickou realizaci rozvoje kritického čtení na druhém stupni základní školy či na nižším stupni víceletých gymnázíí. Následovat bude ukázka přípravy na hodinu kritického čtení pro žáky střední školy.
Autor Renata Bromová

Doktor Racek jede na dovolenou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Z dovolené jsme se mnozí vrátili zpět domů, ale nic nebrání tomu vydat se, společně s dětmi od 3 do (10)… let po stopách doktora Racka. Kniha Milady Rezkové a Lukáše Urbánka zaujme výraznou výtvarnou podobou. Figurka doktora Racka (původně zakoupená na bleším trhu) je zobrazena v nejrůznějších prostředích, vyfotografovaných, kreslených, malovaných, lepených, text obrázky spíše doplňuje, a to i výtvarně. Na první pohled tedy není zřejmé, o čem vlastně příběh je – o to víc otevírá prostor pro představivost a hravost. S pomocí dospělých jako průvodců mohou děti při práci s knížkou zažít řadu příležitostí se naučit nové věci – mohou si povídat o skutečných místech, které doktor Racek navštívil, mohou se ale také dohadovat, s kým vším se na své cestě setkal, co zažil… děti samy mohou psát krátké texty a porovnávat je s tím, co nakonec najdou v knížce. A to, že třeba vznikne trochu jiný příběh o doktoru Rackovi, autorům snad vadit nebude.
Autor Mgr. Irena Poláková

Čtu a vím o čem: Čarodějnice

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Ukázka z knihy Víš, co čteš? je vybraná z druhé části publikace a týká se čarodějnic. Hodina byla realizována ve druhé třídě.
Autor Iva Nováková

Deník divoké přírody

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět do výuky rozvíjející digitální gramotnost žáků ve výuce přírodopisu. Aktivita navazuje na předchozí výuku venku, při které žáci poznávají běžné živočichy přírody blízkého okolí školy. Na základě toho si zpracovávají karty živočichů do společného třídního deníku divoké přírody s využitím různých zdrojů informací a digitálních technologií. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Jakub Holec
Celkem: 97