Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Seřadit dle: Počet komentářů, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Výukový blok voda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Ve 4. ročníku zařazuji do výuky projekt Voda, který prolíná předměty český jazyk, matematika, vlastivěda, přírodověda a hudební výchova. Žáci v bloku 12 hodin (projektové vyučování) studovali vodu v jejích různých projevech a zobrazeních, včetně zobrazení v naučné a krásné literatuře. V uvedené dvouhodinovce jsem navázala na předchozí práci a pak žáci četli samostatně k tomu účelu přinesené naučné texty. Hodina byla zaměřena na sdílení o přečteném, využitá metoda práce je variací metody popisované jako Učíme se navzájem. Žáci si sdělovali, co se dozvěděli nového, ale v další fázi měli připravit společnou prezentaci nových informací pro ostatní. Prezentace probíhala v prostoru, který je ve třídě vyčleněn speciálně pro sdílení nových informací získaných studiem. Samotným závěrem bylo shrnutí nových poznatků a vyhodnocení hodiny, které jsem provedla. Dvouhodinovka měla uzavřít celý vyučovací blok, ale protože ještě nebyly vyhodnoceny některé pokusy a uzavřeny všechny diskuse, bylo se žáky dohodnuto, že blok dokončí a vše zhodnotí v bloku hodin, který následuje příští den. Výuka proběhla na ZŠ a MŠ Všenory.
Autor Hana Hrušková

Čtení s předvídáním (zaměřeno na vysuzování)

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Učitel využije k výukové situaci text, o němž ví, že je o trochu náročnější, než jaké jeho žáci čtou. Cílem aktivity je posílit dovednost žáka orientovat se v textu a aplikovat při čtení vhodné postupy, využívat vlastní životní a čtenářské zkušenosti, vědomosti a dovednosti z literární výchovy.
Autor Petr Koubek

Poslední čert

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Lekce je určena pro žáky 6. ročníku, je zaměřena na rozvoj čtenářské gramotnosti a kreativní práci s literárním textem. Žáci pracují s pohádkou Poslední čert Olgy Scheinpflugové, tato pohádka je obsažena v učebnici Čítanka 6 ‒ Fraus.
Autor Svatopluk Mareš

Povídka Lidožroutka

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí příklad práce s literárním textem, obsahuje jak činnosti zaměřené k rozvoji čtenářské gramotnosti (čtení s předvídáním), tak činnosti zaměřené na poznatky o literatuře (srovnání pohádky a realistické povídky). Práce vychází z textu povídky Ivana Bunina „Lidožroutka“. Aktivita je určena starším žákům.
Autor Zdeněk Sotolář

Kritické čtení - inspirace pro rozvoj čtenářské gramotnosti v hodinách anglického jazyka II. – Aktivita pro 2. stupeň ZŠ nebo nižší ročník víceletých gymnázií - Fotbalový klub

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Tento článek je druhým dílem z třídílné série zabývající se čtenářskou gramotností a zejména kritickým čtením. První díl byl zaměřen na teoretické aspekty dané problematiky, druhá část představuje praktickou realizaci rozvoje kritického čtení na druhém stupni základní školy či na nižším stupni víceletých gymnázíí. Následovat bude ukázka přípravy na hodinu kritického čtení pro žáky střední školy.
Autor Renata Bromová

Doktor Racek jede na dovolenou

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Z dovolené jsme se mnozí vrátili zpět domů, ale nic nebrání tomu vydat se, společně s dětmi od 3 do (10)… let po stopách doktora Racka. Kniha Milady Rezkové a Lukáše Urbánka zaujme výraznou výtvarnou podobou. Figurka doktora Racka (původně zakoupená na bleším trhu) je zobrazena v nejrůznějších prostředích, vyfotografovaných, kreslených, malovaných, lepených, text obrázky spíše doplňuje, a to i výtvarně. Na první pohled tedy není zřejmé, o čem vlastně příběh je – o to víc otevírá prostor pro představivost a hravost. S pomocí dospělých jako průvodců mohou děti při práci s knížkou zažít řadu příležitostí se naučit nové věci – mohou si povídat o skutečných místech, které doktor Racek navštívil, mohou se ale také dohadovat, s kým vším se na své cestě setkal, co zažil… děti samy mohou psát krátké texty a porovnávat je s tím, co nakonec najdou v knížce. A to, že třeba vznikne trochu jiný příběh o doktoru Rackovi, autorům snad vadit nebude.
Autor Mgr. Irena Poláková

Prahou kráčí lev

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
„Prožijete poetický příběh z magické Prahy, ve kterém kluk David a jeden neobyčejný pražský holub hledají ztraceného Žlutého lva. Čeká je při tom spousta dobrodružství a zvláštních setkání – s rytířem Bruncvíkem, zákeřným kocourem, kamennou Mořskou panenkou, denním strašidlem či rabínem Lövem ...“ Při práci s knihou se děti zároveň nenápadným způsobem seznamují s pražskými památkami. Poslouží i k obohacení slovní zásoby dětí. Pro mnohé čtenáře budou některá slova nová či neobvyklá (chrliče, katedrála, rabín, mramor, pergamen atd.) Kniha je určena spíše předškolním a mladším školním dětem. Milý poetický sloh autorky a drobné zápletky v každé kapitole ale zaujmou i starší dětské čtenáře. Obsahem lekce jsou první dvě kapitoly knihy. Každá kapitola je zpracována jako samostatný celek, tuto lekci lze připravit i pro dvě samostatná setkání. Při dalších setkáních by se pracovalo už vždy jen s jednou kapitolou. V první kapitole jde hlavně o seznámení se s hlavními hrdiny a vstoupení do děje. Ve druhé kapitole jde o první společné dobrodružství hlavních hrdinů.
Autor Mgr. Hana Svobodová

Dětský zvěřinec

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Knížka obsahuje 13 podivuhodných příběhů, které mohou děti znát také z večerníčků. Určena je dětem od šesti let, ale předpokládá se, že ji dětem budou předčítat rodiče nebo jiní dospělí. Text není uzpůsoben pro začínající čtenáře. Na druhou stranu lze příběhy předčítat i dětem mladším, dobrou zkušenost s knížkou mám z mateřské školy, kde s ní pracovaly děti čtyřleté až šestileté. Textu dobře rozuměly a bavily se u něj. Příběhy na sebe volně navazují, spojuje je postava dětského vypravěče, ale to vůbec nebrání tomu, vzít si k práci kterýkoli z příběhů. Texty nejsou příliš dlouhé, zato jsou vtipné, nápadité, akční a je v nich skryto také „malé“ poselství, které se může stát dobrým podkladem či inspirací pro rozhovor po čtení. Příběhy jsou vhodné pro dramatizaci, řízené čtení, vyvozování s obrázky, propojování s vlastní zkušeností, vizualizaci.
Autor Mgr. Hana Antonínová Hegerová

Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích dovedností u dětí: Pohádkoví hrdinové

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek obsahuje ukázky z knihy Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích dovedností u dětí - kapitoly k tématu práce s pohádkami a pohádkovými hrdiny.
Autor Eva Schneiderová

Úlohy pro rozvoj dovedností

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií k rozvoji čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti.
Autor ČŠI
Celkem: 97