Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Jak technologie ovlivňují výuku čtenářské gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Technologie ovlivňují i změny v dovednostech zahrnutých ve čtenářské gramotnosti. Jaké cíle je třeba nově formulovat a jak je naplňovat v hodinách, se dočteme v knize Bridging Technology and Literacy: Developing Digital Reading and Writing Practices in Grades K-6.
Autor Ludmila Kovaříková

Pyramida zdraví

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Pyramida zdraví je zaměřena na téma zdravý životní styl, tedy na téma, které je více než aktuální, a to nejen díky distanční výuce a omezení tělesné výchovy. Žáci sestavují tzv. pyramidu zdraví, a to za pomocí krátkých textů, které se týkají témat zdravého životního stylu, a pak o ní diskutují. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Hrátky s politickým čertem/textem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita Hrátky s politickým čertem/textem je založena na analýze a rozboru přepisů projevů z politické scény ČR a následné práci se získanými informacemi. Aktivita je navržena pro předmět Výchova k občanství se zaměřením na učivo státní správa a samospráva, právní základy státu. Pracuje s reálným prostředím, které se žáků jako občanů týká a které ovlivňuje jejich život. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Čtení Twitteru

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek vysvětluje, proč je nutné znát žánry nově vznikající na sociálních sítích. Na ukázce tweetů bývalého amerického prezidenta podává zjednodušený návod, jak číst politické tweety.
Autor Ludmila Kovaříková

Možnosti zvýšení čtenářské gramotnosti u neslyšících žáků

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Čtenářskou gramotnost je faktorem, který je třeba sledovat nejen u zdravých žáků, ale i u žáků se sluchovými vadami. Test čtení s porozuměním, provedený mezi těmito žáky, prokázal, že je třeba se na tuto problematiku více zaměřit. Existuje řada způsobů, jak sluchově postiženým ulehčit práci s tištěným textem a orientaci v něm tak, aby co nejlépe překonali svůj handicap a lépe porozuměli světu kolem sebe a začlenili se do něj. Stačí jim věnovat dostatečnou pozornost.
Autor Marie Málková

Zadie Smith: Bílé zuby (White Teeth)

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Lekce je zaměřena na rozvíjení čtenářské gramotnosti. Je připravena pro kurzy dospělých účastníků, kteří se seznamují s metodami práce s textem. Je zároveň použitelná pro práci se skupinou žáků, pokud jsou vynechány závěrečné 4 rohy a úpravu textu. Vynechat nebo nahradit je podle potřeb skupiny možné také podvojný deník nebo živý obraz. Ideálně pro 14 - 16 účastníků.
Autor Jana Zítková

Projekt na podporu čtenářské gramotnosti

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Představení mezinárodního projektu Handbook 4 RSP readers a jeho výsledků.
Autor Jan Pytel

Výukové strategie v praxi pilotních škol

Odborné vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek prezentuje vznik publikace Výukové strategie v praxi pilotních škol, kterou vydal NÚV v rámci projektu IPn Kurikulum S. V článku jsou shrnuty základní teorie učení, jsou popsány jednotlivé kapitoly publikace s uvedením kontaktů a odkazů, kde lze publikaci stáhnout ke studiu.
Autor Lucie Šnajdrová

Ověřování čtenářských dovedností v jazykovém vzdělávání

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Cílem textu je seznámit se se základními principy ověřování čtenářských dovedností v oblasti jazykového vzdělávání.
Autor Mgr. František Brož
Celkem: 199