Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zamyšlení nad úrovní čtenářské gramotnosti v MŠ

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Podporují mateřské školy rozvoj čtenářské gramotnosti? Určitě ano!
Autor Jana Vinterová

Zadie Smith: Bílé zuby (White Teeth)

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Lekce je zaměřena na rozvíjení čtenářské gramotnosti. Je připravena pro kurzy dospělých účastníků, kteří se seznamují s metodami práce s textem. Je zároveň použitelná pro práci se skupinou žáků, pokud jsou vynechány závěrečné 4 rohy a úpravu textu. Vynechat nebo nahradit je podle potřeb skupiny možné také podvojný deník nebo živý obraz. Ideálně pro 14 - 16 účastníků.
Autor Jana Zítková

YouTube, spojenec při rozvoji gramotností

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek představuje internetový server YouTube jako nástroj, který lze využít při rozvoji různých složek gramotností, konkrétně digitální a čtenářské. Nejprve je YouTube vymezen (jeho vize, druhy videí), prostor je věnován i tzv. youtuberům. Součástí článku jsou konkrétní metodické tipy, jak využít YouTube k rozvoji digitálních kompetencí či čtenářské gramotnosti. Obsah článku vychází ze zkušeností autorky z (ne)formálního vzdělávání na základní i střední škole. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Vanda Vaníčková

Vzdělávací program třídy Tygříků

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek nabízí nahlédnutí do plánování dvoutřídní mateřské školy – do třídy Tygříků. Třídní vzdělávací program jsme sestavily tak, aby svým obsahem odpovídal věku, možnostem, zájmům i potřebám dětí konkrétní třídy a svou formou způsobu naší práce v konkrétní třídě.
Autor Alžběta Palatinová

Vymezení pojmu čtenářská gramotnost

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší kapitolu Vymezení pojmu čtenářská gramotnost z publikace Gramotnosti ve vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2010.
Autor Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Úvod ke komentářům k vybraným úlohám PISA

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek je úvodním článkem seriálu komentářů k uvolněným úlohám mezinárodní sondy PISA 2000, která se zaměřila na zjišťování čtenářské gramotnosti žáků českých základních a středních škol ve věku 15 let. Na článcích seriálu pracoval panel čtenářské gramotnosti při Výzkumném ústavu pedagogickém. Tyto komentáře jsou publikovány pouze na Metodickém portálu www.rvp.cz. Pro ilustraci toho, jak testování PISA probíhá a co zjišťuje, jsme vybrali dvě úlohy. První zjišťuje žákovy dovednosti porozumění a práce s beletristickým textem (s krátkou povídkou Dárek), druhá schopnosti číst nelineární text (stromový diagram Práce) a zpracovávat informace v něm.
Autor Panel čtenářské gramotnosti při VÚP v Praze

Úvod do sociálních sítí: sociální sítě pro osobní rozvoj

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Většina lidí má pod pojmem sociální síť uložený Facebook či Twittter. Nabídka je ve skutečnosti podstatně bohatší. V následujícím článku se pokusíme ukázat některé méně známé sociální sítě, které by mohly být pro žáky zajímavé. Řeč tak bude o LinekedIn, DevianArt, Last.fm, BookFan či Písmak.
Autor Bc. Monika Černá

Únik jako obranný mechanismus. Uniknout stereotypní výuce online!

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek popisuje možnosti zpestření výuky formou únikových her a poukazuje na způsoby rozvoje gramotností. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Anna Drbohlavová

TIO a sítě

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Společně s robůtkem TIO se můžete vyhnout nástrahám internetových a sociálních sítí, dotknout se tématu bezpečnosti, sdělování i přijímání informací. Michal TIA i děti provede úskalími digitálního světa, který sice umožňuje spojování lidí na dálku, ale zároveň v sobě skrývá určitá rizika a nebezpečí. V počítačovém světě se můžeme setkat i s lidmi se zlými úmysly. Důležití jsou kamarádi, kteří jsou blízko, s kterými si můžeme hrát a běhat venku. Doplňkovým materiálem je logická hra „sudoku“, která u dětí rozvíjí informatické myšlení. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Jitka Severinová

TIO a signál

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Pomocí příběhu nahlédnete společně s robůtkem TIO a Michalem do historie. Dozvíte se, jak se dřív lidé dorozumívali a komunikovali, jakými způsoby je možné si informace předávat. Naleznete zde náměty na různé tvořivé činnosti a hry, můžete si zahrát třeba na indiány, námořníky nebo objevit kouzlo práce s komiksem. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Jitka Severinová
Celkem: 65