Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"


Krtčí výlety

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Projekt vytvořený na základě knihy Jana Hlaváče a Jitky Petrové Krtčí výlety uvádí děti zábavnou formou do předmatematických a předčtenářských činností, rozvíjí jejich představivost, tvořivost a schopnost řešit problémy. To vše zasazené do rámce vzájemných mezilidských vztahů.
Autor Eva Rybárová

Opička GOGO

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Článek nabízí inspiraci pro učitelky v mateřských školách při práci s projektovou metodou.
Autor Alžběta Palatinová

Veverka Čiperka

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
střednědobý
Vzdělávání předškolních dětí, které přihlíží k získávání konkrétních očekávaných výstupů RVP PV. Využívá zájem dětí o příběh veverky.
Autor Alžběta Palatinová

Rozvoj čtenářské gramotnosti: Příběh staré lodi

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Příspěvek přináší inspiraci a hry, které napomáhají dětem ke zvládnutí některých základních dovedností a způsobů chování, které souvisejí s jistými psychomotorickými činnostmi usnadňující pozdější osvojování čtení, psaní a počítání v rámci primárního vzdělávání. Hry se vážou k motivačnímu smýšlenému příběhu, který je doplněn krásnými ilustracemi Natálie Gablíkové (6,5 let).
Autor Lenka Prášilová

Naše město

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
krátkodobý
Předkládaný text popisuje aktivitu zaměřenou na rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Námět aktivity byl navržen pro realizaci na 1. stupni základní školy pro vzdělávací oblast Český jazyk a literatura zaměřený na práci s textem. Při společném setkání učitelů 1. stupně a předškolního vzdělávání námět autorku zaujal a tak jej upravila pro potřeby dětí v mateřské škole. Oproti původnímu návrhu akcentovala rozvíjení uvedených gramotností a upravený námět realizovala ve dvou blocích v mateřské škole. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Šárka Sukopová

Divadélko – les

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Cílem je přispět k záměrnému rozvoji matematického myšlení a prostorového vnímání ve spojitosti s rozvojem řeči, tedy propojit matematickou a čtenářskou gramotnost s informatickým myšlením formou manipulativních činností. Aktivita primárně rozvíjí předmatematickou gramotnost v úzké vazbě na čtenářskou gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor RNDr. Hana Lišková

Naši malí kamarádi aneb ze života hmyzu

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Cílem aktivity je posilování přirozených poznávacích citů (zvídavosti, zájmu, radosti z objevování) a vytváření základů pro práci s informacemi. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Jana Udatná

Obrázkový diktát

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
lekce
Cílem aktivity je rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti dětí předškolního věku. Jmenované gramotnosti se při činnosti přirozeně propojují. Aktivita u dětí vyžaduje postupovat podle pokynů a instrukcí, zapamatovat si domluvené údaje, chápat základní číselné pojmy, orientovat se v rovině, při kontrole využít digitální technologie, odhalit případnou chybu a opravit ji. V závěru je připojeno doporučení pro individualizaci. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Jana Udatná

Pohádka o Červené Karkulce

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
krátkodobý
V krátkém článku Vám představuji ucelený blok aktivit založených na práci se základní pohádkou o Červené Karkulce. Jde především o aktivity vedoucí děti k činnostem, které jsou jim blízké, přirozené a zároveň pomáhají rozvíjet jejich čtenářskou gramotnost. Mnohé z těchto aktivit jsou aplikovatelné na jakoukoliv jinou pohádku a nevyžadují příliš náročnou přípravu. Děti si mohou pohádku zažít všemi smysly a přitom být kreativní. Skrze svůj vlastní zážitek si tak příběh lépe zapamatují. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Zuzana Tascas

Království dětských knih II

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
projekt
Soubor jednotlivých pracovních listů je určen pro žáky 2. – 5. tříd, kteří již plynule čtou.
Autor Dagmar Barnetová
Celkem: 92