Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Čtenářská gramotnost"


Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejméně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Povídání o vánočních tradicích v angličtině s využitím ozobotů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak může učitel s využitím robotické pomůcky zábavným způsobem procvičit se žáky používání přítomného času prostého v angličtině a propojit výuku angličtiny s vlastivědou (téma vánoční zvyky). Popisovaná aktivita rozvíjela čtenářskou, matematickou i digitální gramotnost. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Kateřina Hrbková

František Ferdinand

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rozvoj čtenářské gramotnosti na tématu z historie. Žáci hrají roli historika badatele, který musí dohledat různé informace k danému tématu. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Eva Šidelková

Za poznáním sociálně patologických jevů

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek představuje inspiraci, jak zapojit téma osobností do výuky o sociálně patologických jevech. Problematika sociálních deviací a patologií je velice aktuální a žákům je známá především z médií, právě v souvislosti se slavnými osobnostmi. Podle mého názoru toho můžeme využít, aby byla naše výuka zajímavější. Tento námět by mohl sloužit nejen k motivaci a probuzení zájmu o téma, ale také k rozvoji gramotností, zejména čtenářské. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Jedná se o projekt financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů a realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání. Cílem je podpora pedagogů mateřských i základních škol v jejich snaze o rozvíjení čtenářské, digitální a matematické gramotnosti.
Autor Zuzana Cieslarová

Čeští politici na sociálních sítích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Aktivita Čeští politici na sociálních sítích pracuje s tématy, jako je politický pluralismus a mediální výchova. Vede žáky k analýze mediálního obsahu, jeho rozboru a porozumění. Tedy témat, se kterými jsou žáci dnes a denně konfrontováni, a to hlavně mimo školní prostředí. Při aktivitě žáci prohlubují schopnost spolupracovat ve skupině. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Mathématiques dans la vie

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Kdy lze využít školní matematiku? Třeba v případě povánočních slev, které jsou oblíbené i ve Francii. Zkuste si spočítat, jestli je sleva skutečně výhodná. Jak rychle umíte počítat s čísly ve francouzštině? Aktivita je vhodná do hodin Dalšího cizího jazyka, tedy pro 8.–9. ročník ZŠ. Předpokládá jazykovou úroveň A1–A2 dle SERR. Text vznikl v rámci projektu PPUČ, financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Anna Linhartová

Práce s informacemi v textech a příklad úlohy Životní cesta karety obrovské

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Z hlediska rozvoje čtenářských dovedností je důležité, aby žáci pracovali s autentickými neučebnicovými texty z různých tištěných i digitálních zdrojů. Jako zajímavý se jeví příspěvek, který se zaměřuje na různá vývojová období mořské želvy karety obrovské. Úloha byla převzata z publikace České školní inspekce obsahující uvolněné úlohy z šetření PIRLS 2016 a v článku slouží jako ilustrace možné práce žáků se zajímavými texty.
Autor Pavlína Holcová

Jak se žije v jiných zemích?

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Využití obsahu vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět k rozvíjení čtenářské, matematické a digitální gramotnosti. Zaujmout žáky zajímavou a kvalitní výukou není snadný počin dnešních pedagogů. Včlenit do výuky moderní, zajímavé, lehce dostupné pomůcky, využít toho, co naše děti již znají, nechat je pracovat doma, připravit hodinu pro praktický život se zapojením rozvoje dílčích gramotností jsou fenomény dnešní doby. Předkládaný materiál přináší konkrétní aktivitu, která byla realizována na běžné základní škole. V rámci textu najdete i doporučení, která vyplývají právě z její realizace v praxi. Aktivitu si lze různě modelovat tak, aby vyhovovala vašim podmínkám. Dává si za cíl ukázat, že lze udělat výuku zajímavou, dostupnou, realizovatelnou, aby aktivita využila svého potenciálu a poukázala na možnost propojení a využití nejen čtenářské, ale i matematické a digitální gramotnosti. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Jitka Jarníková

Čtení slabik s Bee-botem

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek ukazuje, jak učitel s využitím robotické hračky může rutinní nácvik čtení slabik proměnit v poutavou činnost, do které se žáci aktivně zapojují. Kromě oborového cíle českého jazyka, tedy nácviku techniky čtení jako základního předpokladu pro rozvíjení čtenářské gramotnosti, je zde nenásilně a přirozeně rozvíjena matematická a digitální gramotnost. Text vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů, který podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor Mgr. Lucie Sencovici

Prodej mi Instagram!

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
V příspěvku je popsaná aktivita, která je založena na skupinové práci žáků, porozumění textu, jeho rozboru a zpracování prezentace s následným představením výsledků práce. Cílem aktivity je podpořit znalosti žáků v předmětu Výchova k občanství, a to v rámci věcí a situací, které jsou žákům blízké – sociální sítě, v tomto případě Instagram. Celé aktivita je propojena s rozvojem digitální gramotnosti žáků. Aktivitu je možno využít i v dalších vyučovacích předmětech (např. Člověk a svět práce). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Adam Cvik

Praktické ukázky pro výuku čtenářské gramotnosti – doslovného porozumění na pohádce „Zvířátka a Petrovští“ ve verzi podle Václava Říhy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Čtenářskou gramotnost se zaměřením na doslovné porozumění textu lze procvičovat formou hraní deskové hry, kdy žáci plní úkoly vycházející z uvedených informací. Nebo čtenářskou gramotnost mohou žáci procvičovat (tzv. po paměti) společným aranžováním scén dioramat představujících vybrané situace v příběhu. Praktické ukázky používají pohádku Zvířátka a Petrovští ve verzi od Václava Říhy 1.
Autor Radek Novotný
Celkem: 92