Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Český jazyk a literatura"

Zobrazit na úvodní stránce článků

RSS Titulka > Modul články > Články s klíčovým slovem "Český jazyk a literatura"


Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Využití digitálních technologií ve výuce českého jazyka a literatury

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text vznikl v rámci aktualizace RVP ZV v českém jazyce, komunikaci a literární výchově. Aktualizace má za cíl podpořit využívání digitálních technologií ve výuce ve školách. Zároveň má představit digitální kompetence žáků jako přirozenou součást všech vzdělávacích oborů RVP ZV, a to jako jejich didaktické obohacení a aktualizace. Tento text se zabývá příležitostmi, které digitální technologie a digitální gramotnost představují pro učitele českého jazyka, komunikace a literární výchovy na druhém stupni základního vzdělávání. Může sloužit i jako informace a inspirace pro vyučující ve středním vzdělávání vč. víceletých gymnázií. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Petr Koubek

Významná výročí v roce 2019 – český jazyk a literatura: Jungmannův Slovník česko-německý

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V letošním roce uplyne 180 let od dokončení první edice Slovníku Česko-německého pod redakčním vedením Josefa Jungmanna. Toto monumentální dílo obsahuje celkem 119 076 hesel a kolem 400 000 dokladů, to vše na 4689 stranách. Když si představíme, v jaké době a v jakých podmínkách vycházelo, o to více vyniká jeho význam a kvalita.
Autor Miloš Mlčoch

Aktivita Měsíce

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Mgr. Ivana Kolářová

ICT a ČJ

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Ve vzdělávacím oboru Český jazyk a literatura (ČJaL) lze vybrat velké množství očekávaných výstupů realizovatelných s pomocí ICT. A také v oboru ICT jsou očekávané výstupy, které může podporovat vzdělávací obor ČJaL.
Autor Jitka Altmanová

Porovnání pojetí vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura ve vzdělávacích programech

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje proměny vzdělávací oboru Český jazyk a literatura. Konkrétně byla porovnávána východika, pojetí a cíle, členění a rozpracování vzdělávacího obsahu v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání a ve Vzdělávacím programu Základní škola.
Autor Alena Hesová

Jak motivovat děti ke čtení - nevyužitý rezervoár pohádek, mýtů a legend

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se věnuje zdánlivým „drobnostem“, které mohou ovlivnit pohled žáka na četbu literatury, a ukazuje jednu z konkrétních možností, jak žáky znovu získat pro četbu.
Autor Zdeněk Brom

Jak rozumějí pojmu čtenářská kompetence v Německu? Co je to adaptivní čtení? Jak ho lze využít ke zvýšení motivace žáků při výuce literární výchovy?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zamýšlí nad čtenářskou gramotností a adaptivním čtením. V článku také naleznete porovnání chápání čtenářských kompetencí v ČR a v Německu.
Autor Štěpánka Klumparová

Poezie napříč předměty na druhém stupni

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek napomůže čtenáři pochopit, jak za pomoci využití poezie v různých vyučovacích předmětech na 2. stupni ZŠ lze u žáků upevňovat a propojovat jejich vědomosti.
Autor Ondřej Hausenblas

Dílna čtení v praxi

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek popisuje dílnu čtení, kterou autor článku realizuje v rámci Systému praktické češtině. Autor se v příspěvku také zamýšlí nad problémy, které ovlivňují výuku českého jazyka, nad možnostmi ve výuce literární výchovy a nad významem četby pro žáky.
Autor Miloš Šlapal

Syntaktické termíny v učivu českého jazyka na základní škole

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Současný stav vyučování skladbě českého jazyka na základní škole.
Autor Marie Zouharová
Celkem: 15