Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

10 způsobů, jak vytvořit bezpečné prostředí pro LGBT+ žáky

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Jak se cítí LGBT+ žáci ve vaší třídě a škole? A jak bezpečné prostředí to pro ně je? V tomto článku se podíváme na 10 způsobů, které nám mohou pomoci takové bezpečné prostředí vytvořit.
Autor Jaroslav Mašek

Systémové změny podle Kevina Starra

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Informace o činnosti šéfa Mulago Foundation a teoretika systémových změn, který se snaží definovat podmínky jejich úspěšné realizace.
Autor Bořivoj Brdička

Prostředí a vybavení MŠ a ZŠ pro rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení dětí a žáků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Petr Naske

Římská čísla v historických datech

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žákům je umožněn prostor, ve kterém mohou projevit svoji iniciativu, tvořivost a můžou si upevnit sebedůvěru. Při hře hledají různá řešení, respektují pravidla hry, procvičují si římská čísla, rozvíjejí kombinační schopnosti a logické myšlení, využívají matematiku v reálném životě. Pokračují v hledání řešení úlohy i v případě neúspěchu. Poznávají, že se pořadí výherců může během hry změnit. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Štěpánka Vondrášková

Rezidenti po deseti letech

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Desetiletý vývoj přirovnání učitelů k digitálním rezidentům či návštěvníkům v podání anglického profesora Davida Whita. Zahrnuje i souvislost s povinným přechodem na distanční formy výuky v minulém roce.
Autor Bořivoj Brdička

27 námětů pro rozvoj čtenářské, digitální a matematické gramotnosti na 1. stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Projekt PPUČ (Podpora práce učitelů) Národního pedagogického institutu ČR vydal ve spolupráci s Katedrou preprimární a primární pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy sborník prací studentek 5. ročníku Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut ČR.
Autor Simona Šedá

Co o tobě víme

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Výuková aktivita Co o tobě víme vede žáky k tomu, aby si uvědomili, proč je důležité dodržovat zdravý a bezpečný přístup při práci s digitálními technologiemi. Žáci si nejprve zážitkovým způsobem uvědomí, jaké informace o sobě chtějí druhým sdělovat. Poté si společně ve třídě metodou sněhová koule vyberou 10 nejdůležitějších zásad bezpečného chování na digitálních technologiích. Jedná se o aktivitu, kterou může realizovat každý učitel – bez přímého použití technologií. K této aktivitě nejsou potřeba žádné speciální pomůcky.
Autor Andrea Tláskalová

Železo a další významné kovy

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Železo a další významné kovy nás obklopují téměř při všech našich každodenních činnostech. Výuková lekce se zaměřuje na to, jak se železo získává z přírodních látek a jaké jsou společné a rozdílné vlastnosti některých důležitých kovů. Žáci rozvíjí čtenářské dovednosti při práci s textem a při organizování získaných informací z lineárních textů do grafického zobrazení. Přitom využívají dostupných digitálních aplikací pro zpracování a prezentování vytvořeného diagramu, který zobrazuje společné a rozdílné vlastnosti vybraných důležitých kovů.
Autor Jakub Holec

Když žákům začne záležet na kvalitních informacích

Gymnaziální vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Dokážou žáci rozeznat relevantní, nezaujaté a věrohodné zdroje? A záleží jim vůbec na kvalitních informacích? A pokud ne, co se musí stát, aby se to změnilo?
Autor Jaroslav Mašek

Chemie mobilního telefonu

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek přináší aktivitu, ve které se žáci seznamují s prvky a sloučeninami mobilního telefonu a jejich využitím v konkrétních částech telefonu. Přitom pracují s textem, ve kterém vyhledávají důležité informace a zaznamenávají je do pracovního listu. Důležitou součástí aktivity je reflexe toho, co nového se žáci naučili a jak se jim v rámci aktivity spolupracovalo ve skupině.
Autor Jakub Holec
Celkem: 5871