Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Počet zobrazení, Nejvíce
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Přírodní učebna Sira Nicholase Wintona

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Autorka seznamuje čtenáře se zřízením přírodní učebny v rámci projektu „zaHRAda” a jejím využitím ve výuce a volnočasových aktivitách.
Autor Eva Krafková

STEP analýza

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Anotace: STEP analýza je další možností realizace autoevaluace ve školách, která nabízí jednoduché a přehledné schéma vnějších faktorů, které mohou školu ovlivňovat.
Autor Milan Báča

Zimní spánek zvířat

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě. Všechny děti mají velice rády zvířata. Ještě raději mají napodobování jejich hlasů. S ohledem k možnostem a postižení žáků je tento článek seznamuje se zvířátky z lesa a jejich způsobem života.
Autor Michaela Krajská

Výukové metody tradičního vyučování

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text seznamuje čtenáře s výukovými metodami, popisuje ty výukové metody, které mohou nalézt uplatnění ve výuce na ZŠ a SŠ.
Autor Lucie Zormanová

Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek se zabývá připraveností pedagogů na inkluzivní vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována sebereflexi pedagogů a jejich postojům k myšlence inkluzivního vzdělávání. Autorky zdůrazňují skutečnost, že bez osobního přesvědčení učitelů inkluzivní vzdělávání nemá v České republice šanci na realizaci, a to i přes veškeré snahy MŠMT (demonstrované například přijetím Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání vládou ČR).
Autor Iva Strnadová

Fakultní školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek připomíná neutěšenou situaci v oblasti vstupu absolventů pedagogického studia do učitelské praxe. V souvislosti s úvahami o možnostech asistovaného počátku pedagogického působení elévů učitelské profese se snaží poukázat na některé zajímavé zkušenosti ze zahraničí. Přichází s návrhem na obnovení důležitosti tzv. fakultních škol a jejich využití při řešení úskalí prvních kroků v učitelském povolání. Zamýšlí se nad možností zřízení středisek asistovaného uvádění do učitelské profese při fakultních školách, nad možnostmi šíře a účinnosti jejich působení.
Autor Naděžda Morávková

Taneční hry s písničkami

Předškolní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
lekce
Jednoduché taneční hry přispívají ke kultivaci pohybu, prohloubení rytmického cítění a zlepšení spolupráce ve skupině. Ukázky z knihy Taneční hry s písničkami z nakladatelství Portál vás seznámí se známými i méně známými písničkami a jejich herními obměnami, které mohou využít učitelky mateřských a základních škol či vedoucí tanečních a dramatických kroužků. Ve vybraném textu nechybí ani zásoba rozpočítadel.
Autor Eva Kulhánková

Dítě s ADHD v mateřské škole

Předškolní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nejen v naší populaci se stále častěji setkáváme s diagnostikou ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – porucha pozornosti s hyperaktivitou) u dětí. Tyto děti mají největší problém s tím, aby udržely pozornost, trpí nadměrnou aktivitou, impulzivitou, neutlumenými projevy chování a chabou seberegulací vlastních reakcí na nejrůznější podněty, často bývají nepochopené svým okolím. U těchto dětí velmi záleží na vhodném působení všech činitelů, které se vyskytují v jejich okolí. Nezbytná a velmi důležitá je všestranná péče o tyto děti, dostatek tolerance, citlivého přístupu a správné pedagogické působení jsou vždy namístě.
Autor Lenka Minaříková

Speciální pedagogika: Integrace a inkluze

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Stále častěji se potkáváme s handicapovanými osobami v běžném životě i ve školách, a nejen speciálních. Proto by měla být alespoň rámcová znalost oboru speciální pedagogiky běžnou výbavou každého učitele. Tato publikace podává stručný přehled celého oboru a má sloužit k prvotnímu seznámení se s touto problematikou. Může probudit zájem o život a možnosti pomoci osobám jakkoli znevýhodněným a stát se východiskem pro další studium.
Autor PhDr. Josef Slowík Ph.D.

Rozdílný význam pojmů integrace a inkluze

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Slova integrace a inkluze se v posledních letech objevují denně v tištěné i zvukové podobě ve všech dostupných médiích. Vymezení těchto pojmů se ale jeví jako poněkud vágní a bývá používáno v různých významech. Tato skutečnost mě vedla k rozhodnutí zpracovat stručný teoretický vhled do této problematiky a z odborné literatury získat informace o vztahu obou pojmů.
Autor Renata Votavová
Celkem: 489