Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Výsledky průzkumu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Vyhodnocení průzkumu uživatelských postojů – Metodika II, Metodický portál www.rvp.cz. Realizační tým využil možnosti v závěrečné fázi projektu oslovit uživatele Metodického portálu formalizovaným dotazníkem, umístěným v prostředí Metodického portálu, a získat odpovědi související s využíváním jeho různých částí a funkcí a zjistit postoje a názory, které by posloužily vlastnímu hodnocení úspěšnosti projektu a zároveň umožnily zpřesnit plánování návazných etap vývoje tohoto média. Technicky byl dotazník řešen na platformě programu Personis, který se pro tyto účely velmi dobře osvědčil.
Autor PaedDr. Karel Tomek

Kam kráčíš, portále?

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Těžištěm tohoto příspěvku je zamyšlení nad budoucností Metodického portálu RVP.CZ jako média a nad možností jeho dalšího obsahového a technologického vývoje. Je otázkou, jestli se má, v současné době již velmi komplexní, portál i nadále rozšiřovat a vyvíjet. Pro negativní odpověď na položenou otázku by svědčily i dva limity. Prvním je limitní počet cílové skupiny, kterou jsou učitelé a vedoucí pracovníci ve školství (cca 140 000 lidí). Druhým omezením jsou sami učitelé a jejich nedostatečná orientace a znalost moderních technologií, popřípadě i špatná materiálně-technická podpora v této oblasti. Oba zmíněné limity byly identifikovaným rizikem i právě končícího projektu Metodika II. Kdyby se jimi realizační tým na začátku projektu nechal ovlivnit, zřejmě by současný portál nebyl rozšířen do podoby, jaká je dnes. Proto je na otázku jasná odpovědět: „Jednoznačně ano.“ Metodický portál má smysl neustále rozšiřovat a modernizovat. A to nejen proto, že jej učitelé stále více a více používají, což dokládají neustále se zvyšující čísla návštěvnosti portálu (roční návštěvnost k 5. 9. 2011 byla 3 439 878 jedinečných denních návštěv dle Google Analytics). Ale možná také proto, že jej učitelé stále více potřebují. V rychle se měnícím odvětví ICT technologií jim portál umožňuje držet krok s vývojem a nabízí moderní edukační nástroje a formáty výukových zdrojů. V omezeném formátu příspěvku budou naznačeny další cesty rozšiřování portálu. Zmíníme se o cestách, nad kterými velmi reálně přemýšlíme. Například, jak se již rýsují základy nových modulů. Popřípadě budou pouze nastíněny myšlenky, které se v rámci sledování aktuálních trendů teprve rodí v realizačním týmu a které by se na Metodickém portálu RVP.CZ při dobré konstelaci zájmu uživatelů, dostupných finančních prostředků a zadání jeho zřizovatele, kterým je Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, mohly v budoucnu objevit.
Autor Lukáš Križko

Metodická doporučení k rozvoji matematické gramotnosti v základním vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Metodická doporučení k rozvoji matematické gramotnosti v základním vzdělávání navazují na aktivity Národního ústavu pro vzdělávání směřující k podpoře rozvoje matematické gramotností ve školách. Předložený soubor metodických doporučení je pouze malou ukázkou toho, jak lze ve výuce cíleně rozvíjet matematickou gramotnost a kde lze nalézt zajímavé postupy a metody k rozvíjení jednotlivých složek matematické gramotnosti.
Autor RNDr. Eva Zelendová

Diskuze ke Standardům finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zapojte se do veřejné diskuze ke Standardům finanční gramotnosti. Diskuze bude probíhat od 2. do 30. dubna 2012. Jejím účelem je sesbírat náměty pro revizi Standardů finanční gramotnosti.
Autor Mgr. Alena Hesová

Práce s hlasem a tělem jako cesta k sebeuvědomění

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Zpěvník s návody na hudební hry Hrajeme si s písničkou + CD Zdeňka Šimanovského a Aleny Tiché obsahuje bezmála sto písniček vhodných pro práci s dětmi.
Autor PaedDr. Alena Tichá, Ph.D.

Přírodovědní vědy jsou klíčem k budoucnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Aktuálním problémem České republiky, ale i mnohých států Evropské unie, je klesající zájem žáků o studium matematiky, přírodovědných a technických oborů. Budoucnost evropských ekonomik přitom závisí na technologickém pokroku a ten je podmíněn dostatkem kvalitních pracovníků ve výše uvedených oblastech. Proto je nutné účelnými prostředky zvyšovat zájem žáků o studium matematiky a přírodovědných oborů a rozvíjet jejich přírodovědnou gramotnost.
Autor Mgr. Katarína Nemčíková

Finanční gramotnost pro život

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Přestože peníze hýbou světem již několik staletí, na finanční vzdělávání se klade důraz teprve v posledních letech. Výuka podporující finanční gramotnost může být ale u mnohých pedagogů spojena s obavami a nejistotou. Vždyť kdo z nás zažil finanční vzdělávání na vlastní kůži nebo během přípravy na učitelské povolání?
Autor Mgr. Alena Hesová

Nástroje pro vlastní hodnocení jsou na Metodickém portálu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
MŠMT schválilo prodloužení nejžádanějších aktivit projektu Cesta ke kvalitě do srpna 2012. Díky tomu mohou učitelé ještě využívat workshopů a služeb terénních poradců autoevaluace. Evaluační nástroje vytvořené v projektu jsou trvale přístupné na Metodickém portálu RVP.CZ.
Autor Zoja Franklová

Muzikoterapie a specifické poruchy učení: Lateralita a spolupráce mozkových hemisfér

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Přemýšlíte, jak zvýšit školní úspěšnost žáků (nejen) s SPU? Hledáte konkrétní metodické postupy? Nebojíte se používat netradiční hudební nástroje? Pak je tato publikace určena právě vám. Kromě kapitol seznamujících čtenáře s teoretickými základy oboru muzikoterapie a SPU je především zásobníkem technik a relaxačních cvičení pro práci s žáky a zpěvník s instrumentálními doprovody.
Autor Marie Beníčková

Rétorika pro pedagogy

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ukázka z knihy nakladatelství Grada se věnuje výukové komunikaci. V knize Rétorika pro pedagogy se ovšem setkáte jednak se základy řečových technik, tak i návody na zvládnutí interpretace textu a doporučeními jazykových prostředků pro komunikaci ve škole.
Autor doc. PhDr. Eva Hájková CSc.
Celkem: 489