Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Speciální vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zvířata I

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Dvoudílný seriál je ukázkou, jak lze během dvou vyučovacích bloků zaměřených na jedno téma (zvířata) rozvíjet schopnosti a dovednosti žáků potřebných k úspěšnému zvládnutí čtení, psaní a počítání. Námět je určen zejména učitelům základních škol speciálních v nižších ročnících; umožňuje upravit materiál podle speciálních vzdělávacích potřeb jednotlivých žáků.
Autor Petra Pšeničková

Oběti svých nálepek - etiketizační teorie v kontextu inkluzivního vzdělávání

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá procesy identifikace rozdílů u studentů v prostředí inkluzivních škol. Je zde nastolena otázka, nakolik skutečně označujeme faktické rozdíly a kolik z nich si spíše jen částečně domýšlíme na základě svých zkušeností (a následně podle nich přizpůsobujeme svůj postoj ke studentovi). Na tuto problematiku inkluzivního vzdělávání je zde nahlíženo optikou sociálního konstruktivismu (konkrétně etiketizačními teoriemi).
Autor Lucie Hrdličková

Překonávání antagonismů v oblasti multikulturního vzdělávání

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zaměřuje na problematiku antagonistických pojmů a jejich užívání v oblasti multikulturního vzdělávání a výchovy. Upozorňuje na zúženost pohledu, který nám poskytuje duální chápání reality a společnosti. Jsou zde zmíněny primární cíle multikulturního vzdělávání a úskalí jejich naplňování. Dále je zde nastíněn pohled filosofie sociálních věd na tuto oblast.
Autor Lucie Hrdličková

Odlišnost ve vědomostních strukturách jako projev odlišných kultur

Speciální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V článku se věnuji problému, který představují rozdíly ve vědomostních strukturách dětí pocházejících z jiných kultur. Blíže se zaměřuji na riziko vzájemného neporozumění během výuky, které z těchto rozdílu vyplývá. Upozorňuji také na důležitost poznávání těchto struktur během prvotní fáze výukového procesu, což hraje klíčovou roli v úspěšném efektu celé vzdělávací akce.
Autor Lucie Hrdličková

Týden pro inkluzi - tělesná výchova

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Náměty na inkluzivní vyučování - 1. stupeň, vyučovací předmět tělesná výchova.
Autor Michaela Krajská

Inkluze očima žáků

Speciální vzdělávání
Informativní příspěvek
Od září 2012 do ledna 2013 probíhal na naší škole projekt, jehož cílem bylo začlenění žáků s mentálním postižením mezi intaktní žáky. Naše škola je základní škola se všemi ročníky a třemi speciálními třídami. V nich se vzdělávají žáci se středně těžkým až těžkým mentálním postižením a dále žáci s více vadami a autismem. Článek pojednává o zhodnocení inkluze po roce očima žáků deváté třídy běžné základní školy, kteří byli účastníky inkluzivních hodin.
Autor Michaela Krajská

Týden pro inkluzi - hudební výchova

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Náměty na inkluzivní vyučování - 1. stupeň, vyučovací předmět hudební výchova.
Autor Michaela Krajská

Týden pro inkluzi - výtvarná a pracovní výchova, prvouka a canisterapie

Speciální vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Námět na inkluzivní vyučování - 1. stupeň, vyučovací předměty výtvarná a pracovní výchova, prvouka a canisterapie.
Autor Michaela Krajská

Výběr z ESF projektů - Úvod

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek uvádí seriál Výběr z ESF projektů, jehož cílem je po jednotlivých oborech předložit volně dostupné výstupy z projektů IPn a IPo pro přímé využití učitelům ve školní praxi.
Autor Petr Pecha

Role učitele, limity role, míchání rolí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Na roli učitele se můžeme dívat z mnoha úhlů pohledu. Téměř vznešeně vyznívá - Učitel jako archetyp. Prakticky se můžeme podívat do školského zákona. Můžeme se dívat i na historickou úlohu učitele a roli učitele v současné škole, roli učitele v moderní době, roli učitele v dobách, kdy byla zatížena ideologicky. Zajímavá je i role učitele jako role filmová, najdeme zde typy statečné (Vyšší mravní princip), svérázné (Vratné lahve), autoritativní (Obecná škola), zoufalé (Obecná škola).
Autor RNDr. Renata Svobodová
Celkem: 491