Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Výuka > Gramotnosti > Finanční gramotnost

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (2. část) – Navrhujeme rozpočet městské knihovny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Aktivita je součástí projektu Oživme městskou knihovnu pro 21. století, ve kterém pracovní skupina přebírá správu městské knihovny. K dispozici pro analýzu mají žáci rozpočet pro minulý rok, který obsahuje příjmy a výdaje. Úkolem skupiny je zjistit efektivním způsobem, jaké byly jednotlivé příjmy a výdaje a jaká byla celková bilance. Po zjištění následuje druhá fáze úkolu, ve které se skupina zamýšlí a navrhuje změny hospodaření pro nový rok. Cílem je vytvořit vyrovnaný rozpočet, ve kterém se příjmy rovnají výdajům.
Autor Markéta Čonková

Významná výročí v roce 2019 – Člověk a svět práce: Svět práce a Baťovy principy v podpoře podnikavosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce je spojena s klíčovou kompetencí k podnikavosti. Rozvoj podnikavosti, přístupu k podnikání a také finanční gramotnosti podporuje po celém světě mezinárodní společnost Junior Achievement, která letos oslavila 100 let od svého založení. V České republice je tato společnost spojena s Tomášem Baťou ml., který ji založil. Při této příležitosti je dobré si připomenout některé Baťovy principy.
Autor Ing. Kateřina Lichtenberková

Příklady s penzijní tematikou

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá finanční gramotností, v přiloženém dokumentu naleznete praktický příklad.
Autor Jan Kubica

Aktualizace Standardu finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ministerstvo financí zveřejnilo v létě 2017 revidovaný Standard finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. V tomto revidovaném standardu došlo k posílení určitých témat. Zároveň byla také revidována definice finanční gramotnosti: Finanční gramotnost je souhrn znalostí a postojů nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování.
Autor Mgr. Alena Hesová

Jak na internet: Na co si dát pozor u poskytovatele připojení

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Hledáte-li vhodného poskytovatele připojení k Internetu, vězte, že ne všichni poskytují skutečně neomezené připojení. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) na počátku roku 2014 v rámci pravidel síťové neutrality určil, že za službu přístupu k Internetu může být označována jen taková služba, kde nad rámec smluvně ujednaných datových objemů a rychlostí není blokována, zpomalována, znehodnocována nebo diskriminována žádná služba, obsah či aplikace (s výjimkami typu blokace přístupu např. k dětské pornografii a jejímu šíření). Jestli operátor službu označuje jako připojení k Internetu, pak by se mělo jednat o připojení k Internetu bez přívlastků (neomezené). Za předpokladu, že je připojení nabízeno pod jiným názvem (datová přípojka apod.), pak k omezení dojít může, ale v souladu s citovanými pravidly to musí jednoznačně deklarovat jako službu s omezením a takové omezení musí být popsáno i ve smluvních podmínkách.
Autor Akademie CZ.NIC

Komentář k úloze Nová nabídka (PISA 2012)

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komentář úlohy Nová nabídka, která je zaměřena na porovnání nabídek úvěrů, seznamuje učitele s konkrétním příkladem z pilotního testování finanční gramotnosti patnáctiletých žáků v rámci šetření PISA. Příspěvek také poukazuje na problematická místa v zadání i hodnocení této úlohy. Tyto nedostatky mohou vést k chybné interpretaci problému a mohou tak prohlubovat finanční negramotnost. V závěru článku jsou pak uvedeny konstrukčně správné typy úloh.
Autor Mgr. Alena Hesová

Finanční Matematika pro všechny II.

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek představuje tři příklady dobré praxe pro rozvoj finanční gramotnosti na základních a středních školách.
Autor Eva Zelendová

Výběr zjištění z mezinárodního šetření PISA 2012 k finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2012 proběhlo první mezinárodní šetření PISA pro oblast finanční gramotnosti. Do testování se zapojilo 18 zemí včetně České republiky. Česká školní inspekce aktuálně vydala k výsledkům národní zprávu. Příspěvek se věnuje třem zjištěním z tohoto šetření a komentuje je v širším kontextu.
Autor Mgr. Alena Hesová

Komentář k výsledkům mezinárodního šetření PISA v oblasti finanční gramotnosti

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Komentář se věnuje výsledkům mezinárodního šetření PISA v oblasti finanční gramotnosti. Šetření finanční gramotnosti proběhlo poprvé v roce 2012 a zapojila se do něj i Česká republika. Výsledky šetření byly zveřejněny v červenci 2014. Testovaní patnáctiletí žáci z České republiky dosáhli šestého nejlepšího skóre. Tento výsledek je představen v kontextu zjištění z dalších zemí, ve vztahu k dostupnosti finančního vzdělávání a také v souvislosti s výsledky matematické gramotnosti.
Autor Ing. Lukáš Hula

Jak na internet: Jak reklamovat zboží zakoupené přes internet

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Nákupy na Internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy může zákazník do čtrnácti dnů, ale neměl by si tuto možnost plést s reklamací.
Autor Akademie CZ.NIC
Celkem: 71