Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Informujeme > Aktuální témata

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Problém řešíme hned v zárodku

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Základní škola Jiráskova 888 v Benešově se po řadu let řídí pravidly pro prevenci sociálně-patologických jevů. Jedním z nich je naučit děti správně využívat volný čas a tím snížit jejich rizikové chování.
Autor Zoja Franklová

Školy potřebují zklidnění

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
O probíhajících diskusích ve školství a přípravě Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 hovoříme s prvním náměstkem ministra školství Jiřím Nantlem.
Autor Zoja Franklová

Deziluze učitelů už nemůže být větší

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
S Tomášem Feřtekem ze společnosti EDUin o tom, co zatím ukázala kampaň Česko mluví o vzdělávání.
Autor Zoja Franklová

Standardy mají pomoci učitelům

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Požadavek na vytvoření nových standardů vzešel od bývalého ministra školství Josefa Dobeše. Ten chtěl zavést testování žáků 5. a 9. tříd a k tomu bylo třeba napřed určit, co se má testovat. V současném pojetí mají standardy hlavně pomoci učitelům, jak připravovat žáky, aby to odpovídalo požadavkům rámcového vzdělávacího programu. Odborná i učitelská veřejnost je v názoru na standardy stále rozdělena, proto byly od 1. září povinně zavedeny jen pro český jazyk a literaturu, matematiku a cizí jazyky.
Autor Zoja Franklová

Inspekce už nebude formální

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
O tom, jaké změny přinesou do inspekční práce nedávno schválené koncepční záměry pro činnost ČŠI do roku 2020, jsme hovořili s novým ústředním školním inspektorem Mgr. Tomášem Zatloukalem.
Autor Zoja Franklová

Stále méně dětí baví čtení

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Kolik knih přečteš za měsíc? Na tuto otázku odpovědělo loni 29 % dětí, že žádnou. Přitom v roce 2003 to bylo o tři procenta méně. Během stejných deseti let také ubylo dětí, které přečtou dvě a víc knih, o sedm procent – v roce 2003 jich bylo 30 %, zatímco v roce 2013 jen 23 %.
Autor Zoja Franklová

Děti si samy plánovaly výuku

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
O domácím vzdělávání vlastních dětí jsme mluvili s PhDr. Kateřinou Jančaříkovou, Ph.D., která vyučuje na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a její děti se doma vzdělávaly jak na prvním, tak na druhém stupni základní školy.
Autor Zoja Franklová

Revize kurikula nejsou jen u nás

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
V České republice v současnosti probíhá revize rámcových vzdělávacích programů. Jak se takové revize provádějí v jiných zemích a mohou být inspirativní i pro nás? Na to jsme se ptali PaedDr. Markéty Pastorové, která se v Národním ústavu pro vzdělávání zabývá srovnávacími analýzami.
Autor Zoja Franklová

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole“ dává dvě témata uvedená v názvu textu do souvislosti jako žádoucí nástroje orientace žáků ve světě informací. První část článku se zaměřuje především na pojem „kritické myšlení“ a na způsoby, jakými bývá v oblasti vzdělávání interpretován (zejména v kontextu pedagogického konstruktivismu). Druhá část článku bude věnována spíše interpretaci pojmu kritické myšlení jako nástroje mediální gramotnosti.
Autor Zdeněk Hromádka

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 2. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole 2. část“ je dalším příspěvkem k tématu kritického myšlení. Tentokrát se zaměřuje na některé oblasti mediální gramotnosti související s posuzováním pravdivosti informací z médií.
Autor Zdeněk Hromádka
Celkem: 218