Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Informujeme > Aktuální témata

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – bezpečnost chodců, reflexní prvky

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.
Autor Martina Talichová

Významná výročí v roce 2019 – zeměpis: dr. Václav Vojtěch

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V současné době si stále více připomínáme přední osobnosti příslušníků našeho národa, kteří se významným způsobem zasloužili o rozvoj vědy, kultury, vzdělanosti, a také o to, že v cizině šířili dobré jméno naší vlasti. Jedním z nich byl i dr. Václav Vojtěch (1901–1932), historik, geograf, cestovatel, první Čech v Antarktidě.
Autor RNDr. Josef Herink

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole“ dává dvě témata uvedená v názvu textu do souvislosti jako žádoucí nástroje orientace žáků ve světě informací. První část článku se zaměřuje především na pojem „kritické myšlení“ a na způsoby, jakými bývá v oblasti vzdělávání interpretován (zejména v kontextu pedagogického konstruktivismu). Druhá část článku bude věnována spíše interpretaci pojmu kritické myšlení jako nástroje mediální gramotnosti.
Autor Zdeněk Hromádka

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – hasicí přístroje

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.
Autor Martina Talichová

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 3. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text navazuje na články Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole 1. a 2. část. Opět se zaměřuje na problematiku kritického myšlení (přesněji na problematiku kritického přístupu k informacím), tentokrát v kontextu některých přirozených lidských sklonů chybně interpretovat informace a činit chybné závěry.
Autor Zdeněk Hromádka

Humor a covid-19

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita Humor a covid-19 je zaměřená na práci s humornými kolážemi a obrázky, které vznikly jako reakce na situaci v České republice a pandemii covid-19. Aktivita je zaměřená na rozbor ukázek s přesahem k rozvoji čtenářské a digitální gramotnosti. Z hlediska obsahu je činnost zacílená na analýzu a reflexi aktuálního dění ve společnosti, respektive událostí, které na jaře roku 2020 probíhaly v České republice. Jedná se například o politické představitele státu (vystoupení zástupců vlády i opozice, reakce veřejnosti), mediální manipulaci či změny v chování lidí a mezilidských vztazích. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Jak na volby?

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
Leckdo vyplňuje volební kalkulačky a řeší, koho volit. Pro učitele (ale i další vzdělavatele) jsou volby i něčím jiným než rozhodováním, koho si vybrat. Jsou příležitostí k posilování demokratické kultury ve škole. Přemýšleli jste, jak téma voleb uchopit v hodinách?
Autor Metodický portál – Výchova k občanství

Rozvíjíme čtenářské dovednosti

Jazykové vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek vznikl jako reflexe konference NÚV ke čtenářské dovednosti – jaro 2018.
Autor Mgr. Jana Čadová
Celkem: 218