Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Informujeme > Aktuální témata

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejhůře hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Příručka BYOD o možnostech využití mobilních zařízení žáků

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příručka pro vedoucí pracovníky škol o současných trendech v oblasti Bring Your Own Device (BYOD) shrnuje hlavní přínosy tohoto konceptu, upozorňuje na možná rizika a uvádí rovněž různé scénáře a modely zavádění mobilních zařízení žáků do výuky.
Autor Vladimíra Pavlicová

Cvičení na kruzích

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka je ve škole velmi důležité, jelikož jím může být motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro Vaši praxi a budou Vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků, které je bude motivovat.
Autor Petr Polívka

Data cestují po světě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Hodnocení žáka ve škole je velmi důležité, jelikož jím může být žák motivován, odměňován, posouván dále, ale také demotivován. Řada odkazů a jednotlivých článků níže nabízí příklady úloh z různých oblastí vzdělávání a k nim připravené ukázkové hodnocení, včetně žákovských řešení. Úkol, řešený na Národním ústavu pro vzdělávání, vychází přímo ze dvou opatření v DZ 2015–2020, a to F.5.4: připravit podpůrné materiály, jako jsou přehledy hodnocení/známkování uvádějící kritéria pro hodnocení a škálování různých aspektů žákova výkonu, a modelové příklady ilustrující výkon žáka na různých úrovních. Doufáme, že příklady, které zde naleznete, budou sloužit pro vaši praxi a budou vás inspirovat k tvorbě vlastního hodnocení žáků.
Autor Mgr. Michala Podrázká

Místní Agenda 21 jako nástroj ke zlepšování kvality veřejné správy

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
MŠMT informace pro školy Pro radnice měst a obcí, realizující Místní Agendu 21, jsou partnery také děti a mládež – ve městech pracují dětské a studentské parlamenty, jsou organizována „mladá fóra“. Školy organizují řadu aktivit a soutěží ve spolupráci s radnicemi. Samozřejmostí pro vedení měst je nezklamat důvěru a využít potenciál mladých lidí. Ti naopak získávají aktivní vztah k místu, kde žijí a které (zanedlouho) mohou také řídit.
Autor Ing. arch. Marie Petrová

Zeměpis a matematická gramotnost

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Rozvíjení matematické gramotnosti ve vzdělávacím oboru Zeměpis (Geografie) sehrává významnou roli jak při vlastní prezentaci zeměpisného učiva, tak při řešení zeměpisných úloh. Příspěvek se věnuje využití matematiky v zeměpisných úlohách dokumentu: Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Mgr. Pavel Červený

Žák bez znalosti češtiny ve třídě – část 2

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Seriál článků popisuje na případu konkrétního žáka-cizince bez znalosti češtiny proces integrace do základní školy, sestavení plánu pedagogické podpory (PLPP) a jeho naplňování a je doplněn o praktickou ukázku.
Autor Alice Kourkzi

Uvolněné úlohy PISA 2015 pro rozvoj nejen přírodovědné gramotnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Úlohy PISA pro hodnocení přírodovědné gramotnosti žáků 9. ročníků ZŠ vyžadují porozumění textům a matematické myšlení. Úlohy jsou zaměřené na řešení reálných problémů a situací, při nichž kromě vlastní přírodovědné gramotnosti žáci rozvíjejí i gramotnost čtenářskou a matematickou. Článek poskytuje učitelům možný zdroj inspirace do výuky propojující rozvoj důležitých gramotností dětí na obsahu přírodopisu/biologie.
Autor Jakub Holec

Matematické (nejen) otázky a odpovědi v digitálním světě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek se zabývá rozvíjením digitální gramotnosti nejen v oblasti matematiky využitím dostupných online zdrojů. Nejprve ukazuje využití Google kalkulačky jako běžně dostupného a známého nástroje pro vyhledávání informací. V následující části se věnuje využití znalostního vyhledávače Wolfram Alpha. Článek vznikl v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Roman Podlena

Významná výročí v roce 2019 – matematika: Leonardo da Vinci

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V roce 2019, konkrétně 2. května, uplyne přesně 500 let od úmrtí Leonarda da Vinciho. Tento muž, který se stal ztělesněním označení renesanční osobnost, se podílel na pokroku v široké škále odvětví a jeho díla a vynálezy patří mezi ta nejcennější a nejuznávanější.
Autor Václav Bendl

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – zásady bezpečného pobytu v přírodě

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Od zavedení nových kurikulárních dokumentů se problematika Ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (OČMU) stala nedílnou součástí vzdělávání od mateřských až po střední školy. V roce 2013 v rámci revize rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání navíc došlo k větší specifikaci a rozšíření této problematiky. Hasičský záchranný sbor ČR jako odborný garant si velice dobře uvědomuje náročnost koncepční přípravy na výuku a snaží se v maximální možné míře podporovat vyučující v jejich náročné práci.
Autor Martina Talichová