Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Informujeme > Aktuální témata

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Hodnocení RVP.CZ, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Syndrom vyhoření u pedagogických pracovníků

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V současné době, kdy se velká část zaměstnanců potýká se stresem bez ohledu na povolání, může potkat syndrom vyhoření kohokoliv. Nejvíce ohroženou skupinou však zůstávají lidé pracující v profesích spojených s prací s druhými lidmi, především v pomáhajících profesích. Jednou z nejohroženějších skupin jsou právě pedagogičtí pracovníci bez ohledu na typ a stupeň školy.
Autor Lucie Zormanová

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 1. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole“ dává dvě témata uvedená v názvu textu do souvislosti jako žádoucí nástroje orientace žáků ve světě informací. První část článku se zaměřuje především na pojem „kritické myšlení“ a na způsoby, jakými bývá v oblasti vzdělávání interpretován (zejména v kontextu pedagogického konstruktivismu). Druhá část článku bude věnována spíše interpretaci pojmu kritické myšlení jako nástroje mediální gramotnosti.
Autor Zdeněk Hromádka

Výsledky výzkumu PISA 2006

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Dne 4. 12. 2007 byly na semináři Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy prezentovány výsledky mezinárodního projektu PISA (Programme for International Student Assesement), který proběhl pod záštitou organizace OECD (Organization for Economic Co-operation and Development) v roce 2006. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak jsou patnáctiletí žáci v různých zemích připraveni do dalšího života.
Autor VUP Praha

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá tematikou terénní výuky z hlediska možných přínosů pro žáka a kvalitu vzdělávání. Řeší se otázka „přidané hodnoty“ terénní výuky v porovnání s tradiční výukou ve třídě a rovněž bariér, které brání většímu rozšíření terénní výuky do českého školství. Článek vychází z analýzy zahraničních i domácích odborných článků, které se zabývají potenciálem terénní výuky v rámci formálního vzdělávání na školách.
Autor Jan Činčera

Výchova demokratického občana - konkretizace tematického okruhu Občan, občanská společnost a stát

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Obsahová podpora pro průřezové téma Výchova demokratického občana konkretizuje a tematizuje tematický okruh Občan, občanská společnost a stát. Konkrétní témata jsou rozpracováním doporučených očekávaných výstupů průřezového tématu (tzv. DOVů). Tímto způsobem se průřezová témata ve svém formátu více přibližují obsahu vzdělávacích oborů (a jejich očekávaným výstupům) a umožňují tak snazší integraci do ŠVP a také do výuky.
Autor Mgr. Petra Slámová

CLIL – komplikace, nebo příležitost?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výuka metodou CLIL (Content and Language Integrated Learning) neboli způsob, kdy se žáci během vyučovací hodiny učí současně obsahu daného předmětu a cizímu jazyku, je stále diskutovanějším tématem.
Autor Mgr. Hana Erlebachová

Příprava učitelů elementárních škol z pohledu historie

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek přináší informace o vzdělávání učitelů na elementárních školách od středověku až po 20. století. Především se zaměřuje na 18.–20. století.
Autor Lucie Zormanová

Demokratické školy v Polsku

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o demokratických školách, jejich charakteristikách, hlavních cílech a pravidlech. Zabývá se demokratickými školami, které vznikají v posledních několika letech také v Polsku.
Autor Lucie Zormanová

Sudbury Valley School – příklad demokratické školy

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek ukazuje na Sudbury Valley School příklad demokratické školy, odhaluje principy a předpoklady demokratické školy. Článek rovněž seznamuje čtenáře se sítí Sudbury School ve světě.
Autor Lucie Zormanová

Primární vzdělávání v evropských zemích

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o primárním vzdělávání v jednotlivých evropských zemích, počátku povinné školní docházky, organizaci vzdělávání, počtu žáků ve třídách, obsahu kurikulárních dokumentů.
Autor Lucie Zormanová
Celkem: 218