Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Informujeme > Aktuální témata

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: Hodnocení uživatelů, Nejlépe hodnocené
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Český občan bez znalosti češtiny v základní škole – část 1

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Školy hledají způsoby, jak si poradit s výukou žáků s nedostatečnou znalostí češtiny. Kromě žáků-cizinců přibývají i děti s českým státním občanstvím, kteří se vrací ze zahraničí s nulovou nebo velmi omezenou znalostí češtiny – tzv. OMJ (žáci s odlišným mateřským jazykem). Seriál článků dokumentuje na příkladu konkrétního žáka integraci do základní školy. Zaměřuje se na nastavení plánu pedagogické podpory (PLPP), nastavení individuálního vzdělávacího plánu (IVP) a je doplněn o příklady konkrétních metod, obsahu a organizace výuky.
Autor Eva Popelková

Využití dotykových zařízení na prvním stupni ZŠ

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Příspěvek seznamuje čtenáře s praktickými zkušenostmi, jak pracovat s dotykovými zařízeními ve výuce na 1. stupni ZŠ.
Autor Jan Šindelář

Zápis do 1. třídy – ano, ne, jak a proč?

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá procesem vstupu dítěte do 1. třídy základní školy a poukazuje na některé nežádoucí momenty, které se odehrávají ve školských zařízeních, tedy v mateřské škole a na základní škole. Článek byl vytvořen za VOŠP a SPgŠ Litomyšl. Článek vznikl v rámci projektu PPUČ. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání (NÚV).
Autor RNDr. Hana Lišková

Výukové aktivity pro rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti na 1. stupni ZŠ II.

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Seriál článků přináší učitelům další ukázky výukových aktivit, tentokrát na společné téma Znám místo, kde žiji, pomocí kterých lze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost na 1. stupni základní školy. Představované aktivity je s drobnými úpravami možné využít i pro žáky vyšších ročníků. Náměty pro výuku v různých vyučovacích předmětech byly vytvořeny v rámci projektu Podpora práce učitelů (PPUČ), jehož realizátorem je Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Simona Šedá

Kyberšikana v České republice a v zahraničí

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek analyzuje definice kyberšikany a popisuje základní znaky kyberšikany. Zabývá se nejčastějšími projevy kyberšikany. Ve své stěžejní části článek přibližuje stav kyberšikany mezi mládeží v České republice a ve světě. Ve svém závěru článek popisuje aktivity, které může učitel využít ve výuce v rámci prevence kyberšikany.
Autor Lucie Zormanová

Tělák a občanka – výchovy, které nejsou cool, ale měly by být

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek pojednává o propojení tělesné výchovy, výchovy občanství s rozvojem čtenářské gramotnosti. V obecnější rovině se věnuje vysvětlení, proč by se tyto věci měly propojovat. Konkrétně je pak naznačena výuková činnost motivovaná tematikou fair play, která patří jak do tělesné výchovy, výchovy k občanství, tak hlavně do každodenního života. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní ústav pro vzdělávání.
Autor Adam Cvik

Významná výročí v roce 2019 – ICT: historie internetu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o historii internetu k 50. výročí jeho vzniku. Také o dalších souvisejících pojmech. Dále popisuje okolnosti a souvislosti vzniku www k 30. výročí jejich vzniku.
Autor Mgr. Michala Podrázká

Významná výročí v roce 2019 – biologie: rozvoj poznání DNA

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zaměřuje na významná výročí vztahující se k roku 2019 a to z pohledu vývoje poznání v oblasti DNA jako nositelky genetické informace všech organismů. Obsahem článku je několik významných objevů v čase, které výrazně přispěly k současnému vědění v oblasti genetiky, molekulární biologie a lékařství.
Autor Jakub Holec

Vznik života a experimenty do výuky

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Materiál vznikl jako jeden z výstupů týmu biologie projektu Didaktika – Člověk a příroda A (http://didaktika.zcu.cz/). Autoři materiálu si kladou za cíl překonat problémy spojené s výukou tématu Vznik života, které byly zjištěny od učitelů napříč Českou republikou. V tomto případě materiál nabízí 2 experimenty, kterými žákům lze přiblížit vznik života na Zemi. Obsahová správnost materiálu je garantována v rámci projektu Didaktika – Člověk a příroda A.
Autor Lenka Benediktová

Revize kurikula nejsou jen u nás

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek
V České republice v současnosti probíhá revize rámcových vzdělávacích programů. Jak se takové revize provádějí v jiných zemích a mohou být inspirativní i pro nás? Na to jsme se ptali PaedDr. Markéty Pastorové, která se v Národním ústavu pro vzdělávání zabývá srovnávacími analýzami.
Autor Zoja Franklová
Celkem: 218