Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání > Informujeme > Aktuální témata

Zobrazit na úvodní stránce článků

Dostupné záložky

Tato kategorie nemá podřazené záložky.
Seřadit dle: ,
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Výzkumná zpráva: Žákovské parlamenty v ČR

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Zpráva prezentuje výsledky šetření o stavu žákovských parlamentů na základních školách v České republice, které v roce 2014 realizovalo CEDU – Centrum pro demokratické učení, o. p. s.
Autor E. Bucvanová, T. Protivínský

Středisko mediální výchovy Teologické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Tento článek informuje o nově založeném Středisku mediální výchovy na Teologické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a jeho aktivitách.
Autor Martina Dobosiová

Waldorfská škola

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o waldorfské škole, její filozofii, organizaci výuky, způsobu hodnocení a dalších charakteristikách waldorfské školy.
Autor Lucie Zormanová

10 let s eTwinningem v České republice

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
V rámci desetiletého výročí aktivity eTwinning proběhla v České republice hra, do níž bylo zapojeno 112 škol. Výstupy hry ukazují, jak jsou české školy schopny kreativně a inovativně využívat ICT nástroje pro projektovou spolupráci škol. Výstupy hry mohou posloužit jako inkubátor nápadů na projektové aktivity, které lze zařadit jak do online eTwinningových projektů, tak do výuky obecně.
Autor Barbora Dočkalová

Metodické komentáře k oboru Matematika a její aplikace

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Ilustrativní úlohy uváděné ve standardech základního vzdělávání jsou jen k vybraným indikátorům konkretizujícím očekávané výstupy RVP ZV, a ještě jen na minimální úrovni. Standardy nepopisují vyšší úroveň vědomostí a dovedností žáků, neobsahují žádné metodické návody pro práci v hodinách, nepomáhají učitelům v práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami apod. Tato zjištění nás přivedla k myšlence vypracovat pro učitele podrobnější materiál, který by uvedené náležitosti obsahoval a který by mohl usnadnit náročnou učitelskou práci.
Autor RNDr. Eva Zelendová

Město pro všechny generace: Role samospráv v podpoře aktivního stárnutí v komunitě

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek se zaměřuje na problematiku stárnutí v komunitě a roli samosprávy v podpoře kvality života a důstojnosti ve stáří a mezigenerační sounáležitosti. Obce hrají významnou roli při vytváření podmínek pro kvalitní a aktivní život svých obyvatel a pro vytváření podpůrného prostředí, které umožňuje starším lidem setrvat v jejich vlastním přirozeném prostředí a bydlení a podílet se plnoprávně na životě „komunity“. Města a obce ovlivňují veřejný prostor a zajišťují nebo ovlivňují klíčové veřejné služby, které mají vliv na kvalitu života a soudržnost obyvatel. Článek uvádí základní faktory, které kvalitu života ve městech a obcích podmiňují, kompetence samospráv a příklady dobré praxe, které ukazují, jak mohou města podpořit aktivní život svých starších obyvatel a mezigenerační vztahy v kontextu demografických změn a prodlužování průměrné délky života.
Autor Mgr. Petr Wija, Ph.D.

Úvod do problematiky kyberšikany páchané na učitelích

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
O šikanování a kyberšikanování učitelů se v médiích běžně nemluví, o problému se diskutuje zejména tehdy, když se objeví tragický případ úmrtí pedagoga, jehož příčinou mohla být právě šikana či kyberšikana. Kyberšikana a šikana jsou však bohužel běžnou součástí práce učitelů – a to nejenom v České republice, ale také zahraničí. V dnešním článku se zaměříme na to, jak moc je vlastně kyberšikana učitelů rozšířena a jak ji učitelé vnímají.
Autor Kamil Kopecký

Základní školství ve Finsku

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek pojednává o základním vzdělávání ve Finsku. Popisuje cíle základního vzdělávání, způsob hodnocení, strukturu základního školství, zabývá se kvalitou finského školství, učebním obsahem ve finské základní škole. Tento článek je psán jako inspirace pro české školství, neboť finské školství je již několik let symbolem, vzorem efektivního školství. Školství, jehož žáci se v mezinárodních srovnáních znalostí ocitají na předních příčkách. Čím to je? Jaké dobré praxe by mohly být pro naše školství inspirující pro zkvalitnění našeho vzdělávacího systému?
Autor Lucie Zormanová

Kritéria kvality digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Příspěvek uvádí soubor kritérií kvality digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů, která se stávají etalonem kvality elektronických výstupů využitelných ve vzdělávání.
Autor Ondřej Neumajer

Terénní výuka ve formálním vzdělávání

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá tematikou terénní výuky z hlediska možných přínosů pro žáka a kvalitu vzdělávání. Řeší se otázka „přidané hodnoty“ terénní výuky v porovnání s tradiční výukou ve třídě a rovněž bariér, které brání většímu rozšíření terénní výuky do českého školství. Článek vychází z analýzy zahraničních i domácích odborných článků, které se zabývají potenciálem terénní výuky v rámci formálního vzdělávání na školách.
Autor Jan Činčera
Celkem: 218