Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

„Živá struktura“ v integraci předmětů výtvarná výchova a informatika

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Modelová lekce propojuje vzdělávací obsah výtvarné výchovy a ICT. Výsledky vlastní tvůrčí činnosti žáků (struktura – koláž) inspirované malbami Zdeňka Sýkory jsou dále rozvíjeny prostřednictvím animace. Dovednosti z oblasti ICT (práce se skenerem – skenování a ukládání skenovaného obrazu do počítače, jeho jednoduchá úprava v grafickém editoru – ořez, vylepšení expozice; instalace programu; rychlá orientace v jednoduchém animačním programu, osvojení si nástrojů programu, import a export obrázků do programu) jsou využívány pro rozvoj kreativity žáků a vytvoření dynamické kvality obrazu. Modelová lekce je ukázkou propojení tradičních obrazně vizuálních prostředků s prostředky nových médií.
Autor Mgr. Radka Růžičková, Ph.D.

„Vzorečky“ ve fyzice na základní škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek je zaměřen obecně na matematické vztahy (fyzikální vzorce), které jsou obsahem učiva fyziky na základní škole. V první části článku autor přibližuje historický kontext zavedení „vzorečků“ do přírodních věd. V druhé části článku seznamuje čtenáře se svým přístupem k zavádění matematicky vyjádřených fyzikálních vztahů do učiva fyziky.
Autor Zdeněk Hromádka

„To byl rok 1968“

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Cílem aktivity je představit žákům rok 1968 z různých pohledů v rámci „osudových osmiček“, které si v roce 2018 připomínáme, zároveň poukázat na aktuálnost těchto událostí a na jejich vliv na minulost i budoucnost a v neposlední řadě posílit čtenářskou, matematickou a ICT gramotnost.
Autor Mgr. Václava Korcová

„Skotská historie“ pro děti na BBC

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Britská stanice BBC uvede 9. listopadu velmi ambiciózní a unikátní multimediální projekt, který ukazuje skotskou historii z nových, odlišných a odvážných perspektiv.
Autor Anna Valouchová

„Přestaňte bít studenty“ aneb Když devítky píší historii

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita je určena žákům druhého stupně základní školy a nižšího stupně víceletého gymnázia, kde se v rámci dějepisu nebo výchovy k občanství probírají dějiny konce 20. století. Dále může sloužit jako připomínka výročí 17. listopadu – významného státního svátku ČR v rámci tematického dne. Aktivita naplňuje požadavky i na minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.
Autor Mgr. Václava Korcová

„Přestaňte bít studenty“ aneb Když devítky píší historii

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Výuková aktivita je určena žákům druhého stupně základní školy a nižšího stupně víceletého gymnázia, kde se v rámci dějepisu nebo výchovy k občanství probírají dějiny konce 20. století. Dále může sloužit jako připomínka výročí 17. listopadu – významného státního svátku ČR v rámci tematického dne. Aktivita naplňuje požadavky i na minimální doporučenou úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření.
Autor Mgr. Václava Korcová

„Ničí lidé“ Vyhnanci z Burgenlandu

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kdo rozhoduje o tom, do jaké země patříme? Je možné, aby někdy lidé nepatřili vůbec nikam? Jsou takoví lidé ještě vůbec lidé? Kdo je odpovědný za uprchlíky a vyhnance?
Autor Naši nebo cizí?

„Ničí lidé“

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Kdo rozhoduje o tom, do jaké země patříme? Je možné, aby někdy lidé nepatřili vůbec nikam? Jsou takoví lidé ještě vůbec lidé? Kdo je odpovědný za uprchlíky a vyhnance?
Autor Naši nebo cizí?

„Internetoví“ studenti považují kopírování za nezávadné

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o příspěvku profesorky Sally Brownové z Leeds Metropolitan University na mezinárodní konference o plagiátorství.
Autor Daniel Tocháček

„Informace nejsou znalosti.“ (Kdo to řekl? Co to znamená?)

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek přináší text prof. Milana Zeleného, který byl s laskavým svolením autora a redakce webu Aktuálně.cz přejat z autorova tamějšího blogu. Vysvětluje významný rozdíl mezi informací a znalostí a dokládá jej řadou příkladů. Prof. Zelený působí na několika zahraničních univerzitách (New York, Xi´an, Taipei, Kanpur), ale také na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Přes 25 let je šéfredaktorem mezinárodního časopisu Human Systems Management. Je nejcitovanějším českým ekonomem. Napsal řadu odborných interdisciplinárních publikací.
Autor Prof. Milan Zelený
Celkem: 5896