Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Zahradní práce – devátá minikonference odborného panelu ČG projektu PPUČ

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Devátá minikonference odborného panelu ČG systémového projektu PPUČ proběhla distanční formou dne 27. 4. od 9.00 do 15.30 hod. Akce byla akreditována jako DVPP. Jejím cílem bylo diskutovat, co se v oblasti čtenářské gramotnosti naučili učitelky a učitelé škol, které byly zapojeny po tři roky do podpory svého rozvoje v rámci systémového do projektu PPUČ. Minikonference, aby byla praktická a pro lektory ze zapojených škol co nejužitečnější, byla rozčleněna do sekcí. V každé sekci proběhly dva workshopy, které si kolegové ze zapojených škol připravovali od ledna 2021. To umožnilo zástupcům škol a členům odborného panelu ČG projektu PPUČ o jejich záměrech a výsledcích diskutovat v uzavřeném, bezpečném prostředí a odpovídajícím časovém rozsahu. Minikonference měla současně za cíl napomoci tomu, aby týmy ve vybraných školách PPUČ dokázaly připravit atraktivní příspěvky o podpoře systematického rozvoje ČG ve škole, které budou nabídnuty široké veřejnosti během závěrečné konference tohoto systémového projektu, jejímž mottem je „škola jako zahrada, o níž všichni společně pečujeme“. V závěru jádro OP ČG a účastníci shrnou, v čem jsou příspěvky ze škol zajímavé a jak by mohly obohatit ostatní učitele. Závěry minikonference budou využity při přípravě závěrečné konference PPUČ plánované na 17. a 18. srpna 2021 i k její propagaci. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Petr Koubek

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (7. část) – Tvoříme prezentaci městské knihovny jinak

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytvoří online prezentaci akcí pro městskou knihovnu dle zásad pro tvoření prezentací. K tvorbě primárně využijí nástroj Prezi.
Autor Markéta Čonková

Myšlenky, které si odnáším z online výuky

Gymnaziální vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Po dlouhém období online výuky přichází další autorova reflexe, ve které nechává promlouvat své myšlenky. Současně tím sdílí své vlastní zkušenosti a nabízí učitelům, aby udělali totéž.
Autor Jaroslav Mašek

Kapitalismus dohledu podle Doctorowa

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Zpráva o práci Cory Doctorowa, známého propagátora svobodného internetu a kritika pojmu „kapitalismus dohledu“ Shoshany Zuboff.
Autor Bořivoj Brdička

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (6. část) – Tvoříme web městské knihovny

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytvoří jednoduchou webovou stránku knihovny ve webovém editoru, který umožňuje jednoduchým způsobem vytvořit webové stránky. Webové stránky poskytnou čtenářům základní informace o knihovně s možností se online zaregistrovat.
Autor Markéta Čonková

Digitální minimalismus v online výuce

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Principy digitálního minimalismu lze přenést také do online výuky. V následujícím textu se podíváme na 10 konkrétních příkladů.
Autor Jaroslav Mašek

Výuka dějepisu v ulicích

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Do muzea a galerií se při výuce vydáváme zřídka. Do ulic a na náměstí, kde se psala historie, snad už vůbec. Přitom dějepisná práce v terénu je velké dobrodružství, které navíc rozvíjí historickou gramotnost, a při správném využití pomůcek může rozvíjet i tu digitální. Článek popisuje několik badatelských dějepisných aktivit žáků základní školy, které lze modifikovat v podstatě na jakékoliv podmínky a prostředí.
Autor Pavel Žalský

Sociální sítě žijí zdravím

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
S ohledem na trvající pandemickou situaci přibývají na sociálních sítích příspěvky týkající se prevence zdravého životního stylu a podpory zdraví. Právě jim se věnuje výuková aktivita propojující mediální svět a výchovu ke zdraví. Cílem výukové aktivity je žákovské zhodnocení činností podporujících zdravý životní styl a uvážení jejich využitelnosti v osobním životě a jejich přínos ke zdraví. Žáci uvedou příklady takových činností na základě analýzy sociálních sítí, vybrané činnosti si pak sami vyzkouší. Aktivita je vhodná pro prezenční i distanční výuku. Projekt PPUČ, financovaný z Evropských strukturálních a investičních fondů, podporuje pedagogy mateřských a základních škol v jejich snaze rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost dětí a žáků. Jeho realizaci zajišťuje Národní pedagogický institut České republiky (NPI ČR).
Autor Vanda Vaníčková

Digitální kompetence pro wellbeing

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Studie vypracovaná v rámci pracovní skupiny Wellbeing projektu Partnerství 2030, který podporuje realizaci Strategie 2030+.
Autor Bořivoj Brdička

Oživme městskou knihovnu pro 21. století (5. část) – Infografikou do světa informací

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Žáci vytváří infografiku, která čtenáře informuje o zajímavostech městské knihovny. Infografika může být vytvořena ve volně dostupném doporučeném online nástroji Canva, zároveň lze použít i jiné digitální grafické nástroje.
Autor Markéta Čonková
Celkem: 5897