Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle autora, Sestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 2. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek „Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole 2. část“ je dalším příspěvkem k tématu kritického myšlení. Tentokrát se zaměřuje na některé oblasti mediální gramotnosti související s posuzováním pravdivosti informací z médií.
Autor Zdeněk Hromádka

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 3. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text navazuje na články Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole 1. a 2. část. Opět se zaměřuje na problematiku kritického myšlení (přesněji na problematiku kritického přístupu k informacím), tentokrát v kontextu některých přirozených lidských sklonů chybně interpretovat informace a činit chybné závěry.
Autor Zdeněk Hromádka

Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole – 4. část

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text je čtvrtým a posledním ze série příspěvků věnovaných problematice kritického myšlení (Poznámky ke kritickému myšlení a mediální gramotnosti na základní škole, 1.–4. část). Článek se tentokrát věnuje vědeckému přístupu jako další formě kritického způsobu uvažování a možnostem, jak jej přiblížit žákům základní školy.
Autor Zdeněk Hromádka

Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ – 1. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy. Vyučovací předmět a průřezové téma se mohou potkávat (a obsahově doplňovat) v textu vhodně sestavených slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy o procentech.
Autor Zdeněk Hromádka

Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 2. část

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Text navazuje na článek „Nápady pro uplatnění environmentální výchovy v matematice na druhém stupni ZŠ, 1. část“, také se zaměřuje na obsahovou komplementaritu vyučovacího předmětu matematiky a průřezového tématu environmentální výchovy při využití prozaické stránky slovních úloh. V rámci tohoto textu se zaměřuji na úlohy k základům statistiky na ZŠ (závislosti a data).
Autor Zdeněk Hromádka

Ovzduší – téma pro environmentální výchovu v zimě

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Článek nabízí jako inspiraci způsob, jak v průběhu roku soustavně působit na žáky prostřednictvím vhodně zvolených environmentálních témat v oblastech, které jdou mimo vyučovací předměty. Ve své druhé části se článek zaměřuje na jedno ze zvolených témat – Ovzduší (zvolený obsah tématu a část kvízu pro žáky).
Autor Zdeněk Hromádka

Učitel jako tvůrce výukových materiálů

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek se zabývá oblastí problematiky autonomie učitele jakožto autora výukových materiálů a činitele didaktické transformace učiva.
Autor Zdeněk Hromádka

Praktický příspěvek jako inspirace na vyučovací hodinu fyziky s tématem tlaková síla, tlak

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Příspěvek je inspirací pro vyučujícího. Představuje určitý scénář vyučovací hodiny fyziky s tématem tlaková síla, tlak. Formou dotazů vyučující aktivuje žáky k diskusi a k přemýšlení nad problémem. Žáci na základě naměřených hodnot vypočítají tlakovou sílu a tlak. Příspěvku lze využít i k přemýšlení nad zdravotními problémy, které vznikají nadváhou.
Autor Zdeněk Hanzelín

Elektrická energie, snižování její spotřeby v domácnosti

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Praktický příspěvek jako inspirace na vyučovací hodinu fyziky na téma: elektrická energie, spotřeba elektrické energie. Vyučující aktivuje žáky k diskusi a vede je k zamyšlení, jak snížit spotřebu elektrické energie v domácnosti.
Autor Zdeněk Hanzelín

ALICE – další nástroj na výuku programování

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek

Článek je součástí učitelského Spomocnika na adrese https://spomocnik.rvp.cz.

Článek přehledně informuje o volně dostupném nástroji na výuku programování založeném na jazyce Java. Zahrnuje i zkušenosti s praktickým nasazením ve výuce v 9. třídě.
Autor Zbyšek Vít
Celkem: 5895