Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní umělecké vzdělávání > Výuka

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Datum publikace, Nejnovější
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

Emocionalita a spontánní tvorba ve výtvarné výchově

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Výtvarný proces plní řadu funkcí. Autor při něm vnímá svůj vnitřní i okolní svět a současně si uspořádává své vjemy a názory. Výtvarná tvorba je svébytným a jedinečným vizuálním jazykem, jehož prostřednictvím vzniká něco zcela nového. V kombinaci s použitím různých výtvarných nástrojů rozvíjí tvůrce své myšlenky a nápady. Pro výtvarnou a další uměleckou činnost jsou city neobyčejně důležité, neboť navozují osobitý autorův vztah k realitě, stimulují jeho fantazii a stávají se základem jeho tvořivosti. Text se zabývá dopadem emocionality na spontánní tvorbu dětí a mladistvých ve výtvarné výchově.
Autor Marie Bajnarová

Interaktivní krychle

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Didaktická tvorba inspirovaná moderním uměním – minimalismem; konkrétně dílem Evy Hesse (cyklus Cube; Accession 2). Lekce je navržena tak, aby posluchače seznámila s konkrétní moderní tvorbou 20. století. Po sestavení hlavní konstrukce z přichystaných dílů (spojů a zkrácených špejlí) následuje přilepení posluchačem připravených fáborků z novinového, nebo barevného papíru, případně kousků látky. Výsledné dílo je interaktivní (při fouknutí, zatřesení, nebo dotyku) krychle.
Autor Hana Kostková

Významná výročí v roce 2019 – hudební výchova: V hudbě život Čechů… (Bedřich Smetana a Litomyšl)

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Text připomíná 195. výročí narození Bedřicha Smetany v souvislosti se dvěma festivaly s jeho jménem neodmyslitelně spojenými – Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Rodiště Bedřicha Smetany je spojeno nejen s hudbou, ale i se světovým kulturním a přírodním dědictvím UNESCO a významnými architektonickými počiny Josefa Pleskota.
Autor Alexandros Charalambidis

Nahrávání hudby na různých platformách

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných online, mobilních a desktopových aplikacích pro úpravu zvuku zaměřených zejména na nahrávání a střih hudby. Hlavním cílem je tedy stručně popsat a recenzovat vybrané aplikace pro použití ve výuce.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Notační a kompozitní programy

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných placených a opensource programech pro vytváření a úpravu notového záznamu. Hlavním cílem je tedy stručně popsat a recenzovat vybrané programy pro použití ve výuce.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Mobilní aplikace k procvičení a testování hudební teorie a praxe

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek pojednává o vybraných mobilních aplikacích zaměřených zejména na hudební teorii a praxi. Hlavním cílem je tedy stručně popsat vybrané aplikace spustitelné na mobilních zařízeních typu smartphone nebo tablet.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Kytara a vzdělávací technologie 2

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek je rozdělen do dvou dílů. První díl pojednává o vybraných databázích písní a webových stránkách zaměřených zejména na hudební teorii. Druhý navazující díl pojednává o aplikacích, výukových videí využitelných k podpoře výuky hry na kytaru a některých dalších zajímavých webových stránkách související s tímto tématem. Hlavním cílem obou dílů je tedy stručně popsat vybrané databáze písní, webové stránky, výuková videa, aplikace spustitelné v prohlížeči a na mobilních zařízeních typu smartphone nebo tablet.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Kytara a vzdělávací technologie 1

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Tento článek je rozdělen do dvou dílů. První díl pojednává o vybraných databázích písní a webových stránkách zaměřených zejména na hudební teorii. Druhý navazující díl pojednává o aplikacích, výukových videí využitelných k podpoře výuky hry na kytaru a některých dalších zajímavých webových stránkách související s tímto tématem. Hlavním cílem obou dílů je tedy stručně popsat vybrané databáze písní, webové stránky, výuková videa, aplikace spustitelné v prohlížeči a na mobilních zařízeních typu smartphone nebo tablet.
Autor Mgr. Karel Šimeček

Živly – stínové divadlo

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
zkušenost
Článek popisuje zkušenost s mezioborovou spoluprací výtvarného a hudebního oboru ZUŠ při přípravě a prezentaci stínového divadla.
Autor Růžena Pekařová

Autenticita tradičního lidového hudebního projevu

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek naznačuje možnosti či spíše směřování hudebně pedagogické práce zaměřené na interpretaci tradiční lidové hudby. Ta se může posouvat od konvenčních stylových poloh a představ tohoto odvětví hudební praxe k hlubšímu poznávání jejích základních kořenů, původních inspirací a tvůrčích zdrojů.
Autor Petr Drkula
Celkem: 99