Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
RSS Titulka > Modul články > Základní umělecké vzdělávání

Zobrazit na úvodní stránce článků

Seřadit dle: Podle názvu, Vzestupně
Podle názvu:
Podle autora:
Počet komentářů:
Datum publikace:
Počet zobrazení:

HIMMELLAUDON! aneb dějiny psané písněmi

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Příspěvek je scénářem stejnojmenného edukačního programu zaměřeného na dějiny Moravy, které jsou tu přibližovány prostřednictvím námětově souvisejících lidových písní a jejich průvodního komentáře. Představuje tedy nejen interdisciplinární téma dějepisu a hudebního oboru, ale také plodný podnět pro potenciální muzeopedagogickou aktivitu. V takovém případě by jeho realizace mohla být obohacena – kromě nehmotných pramenů, jakými jsou zde užité písně – také trojrozměrnými historickými artefakty muzejní povahy. Uvedený scénář je tak podrobnou osnovou jakéhosi folklórního pořadu realizovaného přímo ve školní třídě, v němž je zpívaný obsah střídán mluveným slovem.
Autor Petr Drkula

Historie Metodického portálu

Základní vzdělávání
Informativní příspěvek
Článek od bývalé ředitelky Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, který mapuje počátky Metodického portálu. Příspěvek byl převzat ze sborníku k závěrečné konferenci projektu Metodika II.
Autor PhDr. Stanislava Krčková

Hra na klavír – CLIL

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
V příspěvku se dozvíte o podstatě i o využití metody CLIL na Základních uměleckých školách (Content and Language Integrated Learning), která propojuje výuku hudební výchovy a cizího jazyka.
Autor Zdeněk Vašíček

Hranice kresby

Gymnaziální vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Autor zúročuje zkušenosti ze své vlastní tvorby a zamýšlí se nad specifickými možnostmi malby a kresby. Své úvahy dokresluje příklady z tvorby významných umělců. Kresbu vnímá jako médium spontánní a bezprostřední, které umožňuje člověku návratu k sobě samému.
Autor Nikola Čulík

Hry v hudební výchově na základní škole

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
blok hodin
Příspěvek obsahuje jedenáct inspirativních námětů v podobě hudebních her (rytmické, rytmicko – pohybové apod), které autorka sama vyzkoušela a zařadila do výuky.
Autor Libuše Čulíková

Hudební abeceda

Základní vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
uč.hodina
Metodický postup při výuce základních tónů stupnice C dur.
Autor Pavlína Hublová

Hudební pedagog v postmoderní společnosti

Základní umělecké vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Otázka autority a postavení hudebního pedagoga v naší rychle se měnící postmoderní společnosti, která se vyznačuje relativizací tradičních hodnot. Pro názorné přiblížení tří typů autoritativních vztahů mezi učitelem hudby a žákem v hromadné hudební výchově a individuální nástrojové přípravě jsou využity tří metaforické symboly: pyramida, maják a cibule. Dva z uvedených metaforických symbolů uvádí autorka Hannah Arendtová ve své filozofické práci Krize kultury. Jde o propojení tři politických typů autority dle autorky a osobních závěrů vycházejících z oblasti profesní a všeobecné hudební výchovy, které jsou vztaženy na otázku autoritativního vztahu mezi učitelem hudby a žákem.
Autor Bojana Kljunić

ICT panel VÚP

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
ICT panel je expertní skupina, která vznikla ve Výzkumném ústavu pedagogickém v Praze (VÚP) pro oblast informačních a komunikačních technologií. Poprvé se sešla v polovině roku 2008 a od té doby se schází pravidelně jednou za čtvrt roku a samozřejmě také spolupracuje on-line. Sdružuje odborníky informatických předmětů – zástupce pedagogů základních, středních a vysokých škol, odborných uskupení i ostatních přímo řízených organizací rezortu školství.
Autor Daniela Růžičková

Interaktivní krychle

Základní umělecké vzdělávání
Praktický příspěvek
inspirace
Didaktická tvorba inspirovaná moderním uměním – minimalismem; konkrétně dílem Evy Hesse (cyklus Cube; Accession 2). Lekce je navržena tak, aby posluchače seznámila s konkrétní moderní tvorbou 20. století. Po sestavení hlavní konstrukce z přichystaných dílů (spojů a zkrácených špejlí) následuje přilepení posluchačem připravených fáborků z novinového, nebo barevného papíru, případně kousků látky. Výsledné dílo je interaktivní (při fouknutí, zatřesení, nebo dotyku) krychle.
Autor Hana Kostková

Intonace s počítačem

Základní vzdělávání
Teoretický příspěvek
odborný příspěvek
Článek poukazuje na možnost využití počítače při intonačním výcviku.
Autor Milada Syrovátková
Celkem: 180